majan Skrevet 20. mai 2004 #1 Skrevet 20. mai 2004 ja ja jeg må bare innrømme at jeg har NULL peiling på alkohol. SÅ jeg lurer på hvor lenge rødvin hvitvin og baileys kan stå uåpnet før en må bruke de. Og hvordan skal jeg oppbevare de. I vanlig romtemperatur eller kjølig
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2004 #2 Skrevet 20. mai 2004 Rødvin og hvitvin bør drikker samme dag som de åpnes. De _kan_ oppbevares i kjøleskapet med lokk en dag, men er egentlig bare brukbare til sauser da. Pappvin kan holde seg inntil tre uker. Baileys..tja. Oppbevar det i kjøleskapet. Den varer lenge, men pass på at den ikke har klumper i bunnen, da er den ødelagt Jeg tipper at den varer i 6 mnd, hvis ikke mer..men vet ikke sikkert. Kanskje vinmonopolet.no vet.
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2004 #3 Skrevet 20. mai 2004 Slik jeg forstår det lurer du på hvor lenge alkoholen kan stå FØR du åpner flaskene. Vin kan som oftest lagres i mange år med fordel. Baileysen kan nok også stå svært lenge, men den endrer nok ikke smak på samme måte. Hvis jeg har misforstått spm ditt, så er nok svaret over det du var ute etter. :-)
majan Skrevet 20. mai 2004 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2004 tusen takk Gjest du skjønte spørssmålet mitt
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2004 #5 Skrevet 20. mai 2004 Slik jeg forstår det lurer du på hvor lenge alkoholen kan stå FØR du åpner flaskene. Vin kan som oftest lagres i mange år med fordel. Baileysen kan nok også stå svært lenge, men den endrer nok ikke smak på samme måte. Hvis jeg har misforstått spm ditt, så er nok svaret over det du var ute etter. :-) Hehe, var nok jeg som ikke leste nøye nok. :oops: Så et nytt svar: Vin holder seg ikke så lenge, du bør drikke de i løpet av 6 mnd (helst mindre, da de ofte har vært på polet i noen måneder først). Dette gjelder ikke hvis du har tilgang til en kald kjeller hvor du kan lagre de riktig (liggende). Det er sikkert den vanligste feilen folk gjør når det gjelder vin, de lagrer den for lenge i helt feil omgivelser. Ikke blir billig eller middels dyr vin bedre av lagring heller.
Elle Melle Skrevet 20. mai 2004 #6 Skrevet 20. mai 2004 Hvis du leser i pollisten, så står det om vinen bør drikkes, kan lagres eller bør lagres. Å si at vin IKKE kan lagres er jo faktisk litt . I prinsippet er jo ofte den eldste vinen den beste og dyreste. Men hvis du kjøper vanlig "billigvin", så er det nok absolutt lurt å ikke ha den for lenge. Moralen blir med andre ord: Skal du lagre, kjøp en vin som er beregnet for lagring.
smile Skrevet 20. mai 2004 #7 Skrevet 20. mai 2004 Baileys blir ikke god om den står for lenge. Sjekk datostempel nederst. Jeg har nemlig drukket gammel baileys og det var ikke godt..... Det er jo melk i den.... Men fra du kjøper den på polet er det ganske lenge til best før dato!
Gjest Lyb Skrevet 24. mai 2004 #8 Skrevet 24. mai 2004 Hei! Noen tommelfingerregler for lagring: Rimelige viner: Hvitvin - ca. 6mnd (unntak: riesling fra god produsent som glatt tåler mer... og som ofte er rimelige i forhold til kvalitet) Rødvin - opp til 2 år, men 6mnd - 1år er bedre (igjen kan man komme over de som glatt tåler mer enn 2år og andre som sier takk for seg ganske tidlig) Baileys - aner ikke! Å se etter datostempel høres ut som en god ide... De fleste viner som produseres (spesielt i de rimelige prissegmentene) er *ikke* beregnet for lagring og vinner ikke noe på lagring (snarere tvert i mot). Selv en rekke Bordeauxer (som gjerne bør ha en 10-15 år på baken, og som er dyre) lages nå i en "bløtere" stil som gjør at de ikke varer så lenge som før. Lagringsvennlige viner har generelt sett enten mye syre (f.eks. fra chenin blanc eller riesling druer), mye tanniner (syrah, cabernet sauvignon, sangiovese druer) eller mye sukker (fra produksjonsmåten, som Sauternes). Det er i bunn og grunn ikke så mange viner som tjener noe på lagring. Lagringsforhold spiller også inn - det aller beste er mørkt, kjølig, fuktig (for korkens del) og vibrasjonsfritt (lagring oppå kjøleskap og sånt er bare dumt: det rister, varmt, det luftes og det blir kaldt - vips så er vinen godt modnet)... det viktigste her å unngå store temperatursvingninger og at det er mørkt - gulvet i et garderobeskap på soverommet er ofte helt greit (kjølig nok og rimelig stabil temperatur)
Ella Skrevet 25. mai 2004 #9 Skrevet 25. mai 2004 Mener at Bayleys holder i et halvt år uåpnet. Lagres kjølig og mørkt. Lagringtid på vin er det vanskelig å svare på. Det varierer svært etter hvilken vin du har kjøpt. "Vanlig" billigvin holder opp til ca. 6 mnd.Gjerne mindre. Det kan jo hende den har stått en stund i butikken. Skikkelige lagringsviner som dyre Bordeaux kan lagres alt fra 3 år og oppover. Vinen skal ligge når den lagres. Kjølig og mørkt. For all del ikke la vin lagre lengre enn et par uker i romtemperatur. Med andre ord: Ikke la vin stå eller ligge på kjøkkenet eller i stua for lenge. Dersom du tenker på å ville kjøpe skikkelig lagringsvin, så bør du kjøpe en hel eske av en sort. Hilsen Ella
diddi Skrevet 26. mai 2004 #10 Skrevet 26. mai 2004 Men for oss som ikke har peiling, så kan godt vinen ligge en stud (har vi ikke peiling så ligger den opptil et år, og vi vet ikke hvordan den burde smakt så vi heller den i oss likevel. )Dersom vi skal ha en riktig god vin til et godt måltid så kjøper vi den på polet et par dager før uansett. Sprit smaker likegreit sev om det står åpnet i lang tid. (At alkoholen fordunster etterhver gjør ikke stort. Vi skal jo bruke det til blandavann så det er ikke noe problem. Beyleys Har jeg drukket selv om det har stått åpnet i over 6 mnd. Kanskje ikke helt topp, men ville ikke drømt om å hive ut en uåpnet flaske. Den er forresten datostemplet for holdbarhet. Nestegang jeg kjøper det igjen skal jeg bare kjøpe en 1/2 flaske. Portvin (mmm...) skal jeg heretter kjøpe i 1/2 flasker fordi jeg faktisk har merket smaksendring etter at den har stått åpnet en stund. Jeg tømmer aldri en helflaske på en kveld. All annen sprit/konjakk kjøper jeg i 1/2 flaske, UTENOM gin og vodka. Det går mye GT om sommeren, slik at gin er det jeg som oftest kjøper.
Gjest gjest1 Skrevet 26. mai 2004 #11 Skrevet 26. mai 2004 Om vinen er ødelagt, så smaker du det...eller ser det på grumset. Uheldigvis ser man ofte ikke grumset før siste glass :-?
diddi Skrevet 26. mai 2004 #12 Skrevet 26. mai 2004 :-) Så mye vet jeg om vin at det faktisk er grums i en del rødvin. Den skal da dekanderes (fint ord for å helle alt untatt grumset over i en vinkaraffel for lufting). Det er så vidt jeg har skjønt fin vin (lagringsvin??). Det betyr ikke at vinen er ødelagt. Og skikkelig dårlig vin smaker eddik. Da har det kommet luft i flaska, og DA er vinen ødelagt. Men å drikke resten av vinen dagen etter når man har korka den igjen og satt den i kjøleskapet, går helt utmerket for min del. Hvitvinen kan drikes flere dager etter. Og til jul fikk jeg vakumpumpe, så nå holder den enda litt lengre. Men ingenting er som en nyåpnet portvin!!! SUKK
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå