Gå til innhold

Hjemmeværende - hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest Chelseagirl
Skrevet

Hei! Usikker på om dette er rett forum, men jeg prøver;)

Jeg har årsinntekt på rundt 460 000, mannen har på snart en mill. Begge har fast jobb. Vi har en ettåring som det er meningen skal i bhg snart. I går begynte vi å snakke litt rundt det, og det kuliminerte i at egentlig ønsker vi å utsette bhg til han er kanskje 2,5 år. Kanskje han begynner tidligere og, men det får vi evt ta som det kommer. Som dere sikkert skjønner, har vi økonomi til at jeg skal være hjemmeværende halvannet års tid framover dersom dette blir noe vi går for. Han tjener jo tilsvarende godt over to normale inntekter, og vi har jo også rett på kontantstøtte. Dette fører også til at jeg kan kvitte meg med bilen min, for da er jeg ikke avhengig av den lenger til jobb (har lenge tenkt på å søke overflytning innad i kommunen til en stilling i gangavstand der vi bor).

Jeg ønsker med dette å høre deres erfaringer. Positive som negative! Må legge til at i forhold til sosialisering er det NULL problem. Vi bor i en rekkehusbebyggelse hvor 5 damer i min radius har like gamle barn (sånn ca) som mitt og har permisjon. Videre har vi åpen bhg i gangavstand herfra. Noen i barselgruppa mi skal også utvide sin perm, og i tillegg til dette, har jeg flere andre bekjente med barn. Ensomhet og like dager blir ikke noen utfordring her. Tenker at tida når barna er små får en aldri tilbake, og er redd for å miste mye verdifull tid med minien. Hva er deres erfaringer?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er hjemme med ei som nå er 16 mnd, planen er å være hjemme til hun er ca to år. Er veldig glad for valget! Synes det er utrolig flott å få oppleve alle de små tingene hun gjør, lærer, sier osv. De er bare små en gang og skal tidsnok i en "organisert hverdag". Du kommer nok ikke til å angre i alle fall :-)

Anonymous poster hash: 86df9...852

Skrevet

Jeg hadde helt klart vært hjemme. Jeg mener at en ett-åring har det best hjemme dersom det er mulighet for det.

Selv skal jeg jobbe redusert, muligens 50% da mini blir året, så vi venter med barnehage til hun er minst to år. (Jeg jobber kun kvelder og helger, så vil også få kontantstøtte).

Min eldste startet i barnehagen da han var over to og det var ikke noe problem, mellomste startet da han var 9 måneder fordi jeg skulle starte høyskoleutdanning, og det gikk veldig bra det også, men det er helt klart at en på 9 måneder har det best hjemme. Han var veldig utadvent og vilter, så tror det er derfor det gikk så bra som det gjorde. Hadde han vært veldig avhengig av oss foreldre, vært skeptisk til fremmede osv. så hadde det ikke vært noe greit å levere han i barnehage 4 dager i uka så tidlig.

Skrevet

Hei! Usikker på om dette er rett forum, men jeg prøver;)

Jeg har årsinntekt på rundt 460 000, mannen har på snart en mill. Begge har fast jobb. Vi har en ettåring som det er meningen skal i bhg snart. I går begynte vi å snakke litt rundt det, og det kuliminerte i at egentlig ønsker vi å utsette bhg til han er kanskje 2,5 år. Kanskje han begynner tidligere og, men det får vi evt ta som det kommer. Som dere sikkert skjønner, har vi økonomi til at jeg skal være hjemmeværende halvannet års tid framover dersom dette blir noe vi går for. Han tjener jo tilsvarende godt over to normale inntekter, og vi har jo også rett på kontantstøtte. Dette fører også til at jeg kan kvitte meg med bilen min, for da er jeg ikke avhengig av den lenger til jobb (har lenge tenkt på å søke overflytning innad i kommunen til en stilling i gangavstand der vi bor).

Jeg ønsker med dette å høre deres erfaringer. Positive som negative! Må legge til at i forhold til sosialisering er det NULL problem. Vi bor i en rekkehusbebyggelse hvor 5 damer i min radius har like gamle barn (sånn ca) som mitt og har permisjon. Videre har vi åpen bhg i gangavstand herfra. Noen i barselgruppa mi skal også utvide sin perm, og i tillegg til dette, har jeg flere andre bekjente med barn. Ensomhet og like dager blir ikke noen utfordring her. Tenker at tida når barna er små får en aldri tilbake, og er redd for å miste mye verdifull tid med minien. Hva er deres erfaringer? :)

900.000 er vel ikke over gjennomsnittet to gode inntekter. Gjennomsnittslønnen er på snart 450.000. Husk at en person som tjener mye dessuten skatter langt mer.

Anonymous poster hash: 5490a...dec

• Liker 1
Skrevet

Har man mulighet, så er det flott å være hjemme. Personlig tror jeg ikke barna har "vondt" av å starte i barnehagen ved ett-års alderen pga. det sosiale og for å lære, men det er mange milepæler man som foreldre ikke får med seg de første årene pga. dette. Men dere har jo økonomi og det sosiale i boks, og da bør vel det holde.

Jeg var selv hjemmeværende med barnet i over 2 år, mens far drev eget firma. Det var hyggelig mesteparten av tiden, men vi hadde ikke den sosiale biten i orden og det ble fort ensformige dager. Så den dagen vi omsider fikk barnehageplass, var det nok en gledens dag for både mor og barn.

For det "negative" er jo; jeg vet ikke hva slags yrke du er i til vanlig, men å være hjemmeværende i halvannet år til mens far er i full jobb, kan bli krevende for din del også. Vet ikke om dette er deres første barn. Men det er mye å holde styr på. Det blir jo en veldig rutinert hverdag, selv om du har venner med barn rundt deg. Det å hele tiden omgåes bare barn, for sannheten er, når du er med naboene dine med barn også, så handler det jo fortsatt om barna. Det er mulig det er rom for litt voksenprat innimellom, men som oftest havner en hver samtale over i erfaringsprat om barn. Det er det det går i. Det er lite fritid, men det gjelder jo generelt fra man får barn :fnise:

Men man klarer jo det man må, så det er ingen tvil om at hvis du virkelig vil være hjemme med barnet, får du det til :)

Anonymous poster hash: f9fd5...267
Skrevet

900.000 er vel ikke over gjennomsnittet to gode inntekter. Gjennomsnittslønnen er på snart 450.000. Husk at en person som tjener mye dessuten skatter langt mer.

Anonymous poster hash: 5490a...dec

Du må jo ikke tolke "snart en mill" som 900.000 da. Det kan hende det er mer. Uansett er har TS og mannen en meget god inntekt og har absolutt råd til å være hjemme, så jeg skjønner ikke hva du vil med dette innlegget.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har vært hjemmeværende med en mann som tjente mindre enn hva TS gjør, så tviler på at økonomien blir noe problem. Da har de et for høyt forbruk i så fall.

Jeg tror det er bra for barna å være hjemme til de er 2-3 år, men vær forberedt på at det kan bli både kjedelig og slitsomt å gå hjemme. Det er så ufattelig ensformig. Jeg trodde jeg skulle gå på veggene det siste året (var hjemme tre år til sammen) til tross for bruk av åpen barnehage 3 dager i uka. Det er noe med det at hver dag blir lik, fra morgen til kveld, det blir ikke noe skille mellom arbeid og fritid, hverdag og helg. Det kan være ganske tøft... Vi er alle forskjellige, men å være hjemmeværende passet IKKE for meg i alle fall, selv om jeg trodde det ville bli veldig fint. Du trenger ikke å oppleve det slik, men det er veldig viktig at du er klar over at det kan bli slik. Ellers er det lett å føle seg mislykket...

Anonymous poster hash: 89683...f8f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært hjemme. Småbarnsårene flyr av sted, og ikke noe er viktigere enn å ha masse kontakt med mamma og pappa. Som du skriver, så har du jo mulighet for åpen barnehage i tillegg. Tror ikke dere vil angre!

Anonymous poster hash: 90050...696

Skrevet

Skal alle damene i rekka gå hjemme like lenge som deg?

Anonymous poster hash: 3d793...119

• Liker 1
Gjest Chelseagirl
Skrevet

Skal alle damene i rekka gå hjemme like lenge som deg?

Anonymous poster hash: 3d793...119

Det skal de nok ikke, men i området hvor vi bor er det VELDIG mange med barn og barn på vei hele tiden, så det vil nok alltid være noen å være med. Uansett har jeg lett for å bli kjent med andre, så det skal ikke stå på det:) Lurer egentlig mest på dere andres erfaringer:)

Skrevet

Jeg er hjemme med min på 20 mnd nå. Vi bruker åpen barnehage og jeg får jobbet litt når mannen har fri. Veldig koselig og familielivet blir litt roligere enn det hadde blitt om gutten skulle gått i barnehage. Men jeg hadde nok ikke taklet en sånn hverdag om jeg ikke fikk jobbet noe..

Skrevet

Ville aldri sluttet å jobbe for å være hjemne. Uansett hvor mye du planlegger, så kommer du uansett til å sitte hjemme de fleste dagene, og drive med husarbeid. Du får ingen forskjell på hverdag og helg. Vil du virkelig dette? Eller er det fordi det høres forlokkende ut å slippe å jobbe? Kvitte deg med bilen... Skal du gå overalt da? Hva med regnvær... Hjelp sier nå jeg, jeg hadde IKKE giddet det..... Syntes 6 mbd perm var NOK. Greit at det er flott med barn, og at småbarnstiden er kort og alt, men jeg hadde, og har, ikke noe behov for å utslette meg selv bare fordi jeg er mamma. Man har behov for å være voksen også, å ha et luv utenfor hjemmet! Og unger har ikke vondt av barnehagen.

Anonymous poster hash: 1af51...352

Skrevet

Ville aldri sluttet å jobbe for å være hjemne. Uansett hvor mye du planlegger, så kommer du uansett til å sitte hjemme de fleste dagene, og drive med husarbeid. Du får ingen forskjell på hverdag og helg. Vil du virkelig dette? Eller er det fordi det høres forlokkende ut å slippe å jobbe? Kvitte deg med bilen... Skal du gå overalt da? Hva med regnvær... Hjelp sier nå jeg, jeg hadde IKKE giddet det..... Syntes 6 mbd perm var NOK. Greit at det er flott med barn, og at småbarnstiden er kort og alt, men jeg hadde, og har, ikke noe behov for å utslette meg selv bare fordi jeg er mamma. Man har behov for å være voksen også, å ha et luv utenfor hjemmet! Og unger har ikke vondt av barnehagen.

TS og flere med henne synes ikke det å være hjemme med barn er å "utslette seg selv". Synd du synes det.

Gå overalt? Hørt om kollektivtrafikk? Flere kunne ha godt av å la bilen stå og heller bevege seg litt rundt uten den. Regnvær? Tåler du virkelig ikke regn?

Snakk om negativ holdning ...

• Liker 7
Skrevet

Helt supert visst du har muligheten til det :) Som du sier står det ikke på det sosiale, så da kan jo småen treffe andre barn og voksne uten å måtte sitte i barnehagen fra 08-16 hver dag. Tror bare det er sunt for barn å være lengre hjemme såfremt de får den sosiale stimuleringen :-) Det er jo de første årene som er de viktigste og jeg tror det er utrolig bra for utviklingen til et barn å ha en så trygg og god start på livet :)

Anonymous poster hash: dfb36...37f
Skrevet

Høres ikke ut som du syns det er så flott å ha barn.

Skrevet

Høres kjempe flott ut at du vil være ekstra hjemme med barnet ditt og det høres jo ut som om økonomien tillater det så da er det vel ikke noe problem :)

Har ingen erfaring selv med senere barnehagestart, men niesa mi begynte litt senere i bhg og hadde fått så lite sosialisering med andre barn den ekstra tiden hun gikk hjemme med mammaen sin så pass på å være sammen med andre barn, enten det er i åpen barnehage eller med venner som har små barn :)

Skrevet

Høres ikke ut som du syns det er så flott å ha barn.

Selv om jeg er mor, så er jeg også kone/kjæreste, karriærekvinne, venninne. Trenger ikke gi slipp på alt i det sekundet man blir mor, og det sier ingenting om min glede over å få barn.

Skrevet

Jeg synes det høres flott ut, siden dere har både økonomi og folk å være med. Min erfaring er at det er godt å komme seg på jobb igjen, men folk er forskjellige. Jeg beundrer dem som er lenge hjemme med barna. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...