Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Jeg skal på besøk til min kjærestes familie om ikke så lenge... Noe som selvfølgelig blir veldig hyggelig, jeg har truffet de fleste av dem tidligere, men ikke hjemme hos dem.

Mitt spørsmål i forhold til dette er relatert til min kjærestes kultur. Min kjæreste og hans familie er kurdiske, og har litt andre skikker enn min familie. Jeg har hørt at det er normalt i deres kultur at den som kommer på besøk har med seg noe (blomster, konfekt/deserter e.l). Er det noen som kan gi meg noe mer informasjon om disse skikkene? Blant annet om det jeg har hørt stemmer / ikke stemmer etc.?

Jeg kan jo selvfølgelig spørre min kjæreste, men han kommer bare til å si at det ikke er nødvendig og at jeg ikke trenger å stresse. Men, jeg ønsker å vise familien hans at jeg respekterer dem og respekterer skikkene de har.

Alle tips/råd tas i mot med stor takk !

Anonymous poster hash: 10d45...6d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett om det er en skikk der eller ikke så er det ikke noe i veien for å ha med seg en liten gave første gang du kommer på besøk :) ellers vet jeg lite om kurdere og deres skikker så kan ikke gi noe spesifikke råd dessverre

Skrevet

Det er da en skikk her i Norge også. Det er en skam å komme tomhendt.

Anonymous poster hash: 0a0db...e1e
  • Liker 5
Skrevet

Uansett om det er en skikk der eller ikke så er det ikke noe i veien for å ha med seg en liten gave første gang du kommer på besøk :) ellers vet jeg lite om kurdere og deres skikker så kan ikke gi noe spesifikke råd dessverre

Det har du helt rett i :) Spiller jo ingen rolle hvilket folkeslag man kommer i fra, høflighet skiller jo ikke på dette. Tusen takk for innspill!

-TS

Skrevet

Takk for svar :)

-TS

Skrevet

Det er da en skikk her i Norge også. Det er en skam å komme tomhendt. Anonymous poster hash: 0a0db...e1e

den skikken har aldri jeg vært borte i.
Skrevet

Det er alminnelig folkeskikk.

• Liker 4
Skrevet

Hei hei!

Jeg skal på besøk til min kjærestes familie om ikke så lenge... Noe som selvfølgelig blir veldig hyggelig, jeg har truffet de fleste av dem tidligere, men ikke hjemme hos dem.

Mitt spørsmål i forhold til dette er relatert til min kjærestes kultur. Min kjæreste og hans familie er kurdiske, og har litt andre skikker enn min familie. Jeg har hørt at det er normalt i deres kultur at den som kommer på besøk har med seg noe (blomster, konfekt/deserter e.l). Er det noen som kan gi meg noe mer informasjon om disse skikkene? Blant annet om det jeg har hørt stemmer / ikke stemmer etc.?

Jeg kan jo selvfølgelig spørre min kjæreste, men han kommer bare til å si at det ikke er nødvendig og at jeg ikke trenger å stresse. Men, jeg ønsker å vise familien hans at jeg respekterer dem og respekterer skikkene de har.

Alle tips/råd tas i mot med stor takk !

Kan jo være greit og ta en blomsterbukett. Jeg var på besøk hos en kurdisk familie. Tror de prøvde og ikke gjøre meg forlegen angående skikker. Er bare til og oppføre seg normalt høflig. Fikk kjempegod mat. Bare vær obs på at mange bruker skje og spise med. Jeg fikk vanlig bestikk, følte meg litt dum da. Eneste jeg har merka er at de er fryktelig nysgjerrig. Typen jeg var med ble bombadert med spørsmål ang meg, selvfølgelig på kurdisk så jeg skjønte ingenting. Noen spørsmål var veldig intime så jeg ble helt sjokka. Han bare lo det vekk da vi gikk. Vi er ikke sammen lenger pga språk og andre vanskelige ting.

Anonymous poster hash: 5c33d...d9e

Skrevet

Det er alminnelig folkeskikk. Anonymous poster hash: 0a0db...e1e

hva da, å komme drassende med en ting hver gang man kommer på besøk til folk?
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er da vanlig skikk første gang man er invitert til noen og også ellers ved spesielle anledninger.

• Liker 2
Skrevet

Kan jo være greit og ta en blomsterbukett. Jeg var på besøk hos en kurdisk familie. Tror de prøvde og ikke gjøre meg forlegen angående skikker. Er bare til og oppføre seg normalt høflig. Fikk kjempegod mat. Bare vær obs på at mange bruker skje og spise med. Jeg fikk vanlig bestikk, følte meg litt dum da. Eneste jeg har merka er at de er fryktelig nysgjerrig. Typen jeg var med ble bombadert med spørsmål ang meg, selvfølgelig på kurdisk så jeg skjønte ingenting. Noen spørsmål var veldig intime så jeg ble helt sjokka. Han bare lo det vekk da vi gikk. Vi er ikke sammen lenger pga språk og andre vanskelige ting.

Anonymous poster hash: 5c33d...d9e

Tusen takk for svar ! :) Det med nysgjerrighet kjenner jeg meg litt igjen i allerede, ja. Jeg tenkte på blomster eller noe slikt som du nevner.

-TS

Gjest Whitestripes
Skrevet

Nei, men å ha med noe første gang man besøker et hjem er vanlig folkeskikk.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke det vi diskuterer her heller. Det er snakk om første gang man blir invitert hjem til noen. Og selvfølgelig ved spesielle anledninger.

Skrevet

Nei, det er ikke det vi diskuterer her heller. Det er snakk om første gang man blir invitert hjem til noen. Og selvfølgelig ved spesielle anledninger. Anonymous poster hash: 0a0db...e1e

ok
Skrevet

Her jeg bor er det ikke vanlig.

Anonymous poster hash: 273d4...be1

• Liker 1
Skrevet

Vær deg selv og ta med deg gave om du ønsker det.

Egentlig trenger du ikke ta med noe, for det er bare slitsomt å få blomster og konfekt og pyntegjenstander .... og dessuten er det vel ikke så gøy å ta imot gave fra noen som man ikke vet kommer til å bli "inngift" i familien?

Og hva vet de om din kultur og tradisjoner?

Dere kan heller prate samme og lære av hverandre rundt middagsbordet. :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Vær deg selv og ta med deg gave om du ønsker det.

Egentlig trenger du ikke ta med noe, for det er bare slitsomt å få blomster og konfekt og pyntegjenstander .... og dessuten er det vel ikke så gøy å ta imot gave fra noen som man ikke vet kommer til å bli "inngift" i familien?

Og hva vet de om din kultur og tradisjoner?

Dere kan heller prate samme og lære av hverandre rundt middagsbordet. :)

Det er mulig du ikke er kjent med det, men det er altså normal kutyme å ha med en oppmerksomhet når man er gjest hos noen første gang.

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig du ikke er kjent med det, men det er altså normal kutyme å ha med en oppmerksomhet når man er gjest hos noen første gang.

Nja, det spørs. Om det er en innvielsesfest, så ja, men ellers så pleier man ikke trenge å ta med noe. Det er så stress med å måtte kjøpe gave i hytt og gevær, og det er jo ikke sikkert TS kommer til å gifte seg med denne fyren, så hva skal de da med en gave. Bedre å ta med blomster eller konfekt, for blomstenen visner og konfekten blir spist opp.

Skrevet

Nja, det spørs. Om det er en innvielsesfest, så ja, men ellers så pleier man ikke trenge å ta med noe. Det er så stress med å måtte kjøpe gave i hytt og gevær, og det er jo ikke sikkert TS kommer til å gifte seg med denne fyren, så hva skal de da med en gave. Bedre å ta med blomster eller konfekt, for blomstenen visner og konfekten blir spist opp.

Som andre sier, så er det både normalt og høflig å ta med noe første gang man besøker de. Særlig når det er i generasjonen over, og det er kjærestens foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier, så er det både normalt og høflig å ta med noe første gang man besøker de. Særlig når det er i generasjonen over, og det er kjærestens foreldre.

Jeg tror ikke jeg hadde tatt med noe om jeg skulle blitt med kjæresten min (som jeg ikke har) hjem til foreldrene hans første gangen. For det første ville jeg ikke kjent de, og jeg ville ikke visst hva jeg skulle tatt med.

Om kjæresten min hadde sagt at vi måtte ha tatt med noe, så hadde jeg ikke ant hva jeg skulle tatt med.

Det er en idiotisk skikk - man får bare noe skrap.

Jeg er vel en sånn person som heller vil invitere folk hjem uten å få gaver som jeg kaster uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...