Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2004 #1 Skrevet 20. mai 2004 Min eksmann har mishandlet meg regelmessig (i flere år) og kan være farlig hvis han blir sint. Har brukt grov vold og også våpen. Han har nå en utenlands kjæreste på besøk hos seg. Hun snakker ikke norsk og vet sikkert ikke hvor hun skal henvende seg hvis hun får problemer. Går ut fra at han også har returbilletten hennes. Synes dere jeg har et moralsk ansvar overfor henne? Jeg syntes det selv. Jeg ringte henne og fortalte at hun måtte være forsiktig hvis han ble sint. Sa også at hun kunne ringe meg hvis hun fikk problemer. Hennes reaksjon var negativ, hun ble sur på meg. Eksen ble forbannet på meg. Jeg ville bare hjelpe fordi jeg vet hvor vanskelig det kan bli for henne. Jeg gjorde absolutt ikke dette for å ødelegge for eksen. Jeg er selv i et godt gorhold nå, og eksen plager meg mindre når han er sammen med andre damer. I ettertid har jeg fått negative reaksjoner på dette også fra andre som mener at jeg ikke burde blandet meg inn. Hva ville dere gjort i en tilsvarende situasjon?
Gjest Seleena Skrevet 20. mai 2004 #2 Skrevet 20. mai 2004 Ingenting - så lenge den nye dama blir sint og eksen forbanna. Då går det jo ingen veg....
Gjest agurk Skrevet 20. mai 2004 #3 Skrevet 20. mai 2004 Du har jo sagt i fra nå, så får hun selv velge å gjøre det som passer henne. Synes du har gjort nok, så bare la de drive på du. Hun er vel voksen nok til å lære av sine egne feil hun og!
Gjest Madam Felle Skrevet 20. mai 2004 #4 Skrevet 20. mai 2004 Som du sikkert har merket, er det ikke så mye du kan gjøre, om hun ikke vil høre på deg. Du har nå snakket med henne, og advart henne, men det er nok ikke noe mer du kan gjøre. Du kan heller ikke gå rundt og være bekymret for at hans kal skade henne. For hun har selv et ansvar ovenfor seg selv, og hun har valgt å ikke tro på deg. Derfor får du heller bare fortsette å leve livet ditt som du vil, og la henne komme til deg om hun behøver deg en gang.
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2004 #5 Skrevet 20. mai 2004 Takk for svar. Har heller ingen planer om å foreta meg noe mer nå. Hun vet at jeg er her for henne hvis hun får problemer. Det jeg var usikker på var om det var feil av meg å ringe henne den ene gangen jeg gjorde det?
nat26 Skrevet 20. mai 2004 #6 Skrevet 20. mai 2004 Jeg synes ikke det var feil å ringe henne,men nå har du gjort det,så la dem ordne og styre som de vil.Du kan jo ikke tvinge henne til noe.
Gjest Hillary.. Skrevet 20. mai 2004 #7 Skrevet 20. mai 2004 Jeg synes du gjorde rett. Folk blander seg ofte for lite i private affærer av den type... Kanskje hun husker deg når han setter i gang med mishandlingen...!
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2004 #8 Skrevet 20. mai 2004 Jeg synes ikke det var feil å ringe henne' date=men nå har du gjort det,så la dem ordne og styre som de vil.Du kan jo ikke tvinge henne til noe. Uenig. Hvis han skulle mishandle henne, så tror jeg det er lettere for henne å gå fra han, siden hun nå vet det har skjedd før. De aller fleste som opplever mishandling i et forhold er altfor optimistiske og tror at partneren vil slutte med det, selv om det nesten aldri skjer.
Nigella Skrevet 20. mai 2004 #9 Skrevet 20. mai 2004 Synes du gjorde det riktige. Kanskje vil terskelen hennes for å komme seg bort fra ham være lavere når han begynner å slå.
vivi Skrevet 20. mai 2004 #11 Skrevet 20. mai 2004 Du gjorde det helt riktige! Et menneske i et fremmed land med en kvinnemishandler...klart hun må vite hvordan mannen er! Og da har du gjort hva du kan...ut fra dine erfaringer.At hun ble sur var kanskje et selvforsvar? Du traff kanskje spikerhodet? :-?
:-) anna Skrevet 20. mai 2004 #12 Skrevet 20. mai 2004 Bra gjort. Nå vet hun at han har slått før, og hun har noen å kontakte i et fremmed land om det skulle skje igjen. Du gjorde det riktige
Mossa Skrevet 20. mai 2004 #13 Skrevet 20. mai 2004 Synes det var flott av deg å ringe, for det er neimen ikke alle som ønsker å "blande seg"...selv om det kan bety at man faktisk hjelper noen!!
LilleBille Skrevet 20. mai 2004 #14 Skrevet 20. mai 2004 Synes du gjorde det riktige jeg. Nå vet hun at han har vært voldelig før, og at terskelen da kanskje ikke er så høy om noe skjer. Det at du har sagt at hun evt. kan ta kontakt med deg - hvis hun trenger det .. i og med at hun ikke har så stort nettverk her. Vi er stort sett alt for redde for å vise andre at vi bryr oss.
Gjest wildflower Skrevet 20. mai 2004 #16 Skrevet 20. mai 2004 Kjære deg, Jeg kjenner meg igjen i noen av det du skriver. Jeg har selv hatt et forhold til en psykopat over lengre tid. Jeg vet hvor smertefullt det er å bli mishandlet...og jeg vet hvor stor frykt det skaper i et menneske. Heldigvis er jeg, som deg, ute av det nå. Jeg forstår godt ditt spørsmål om det du gjorde var rett. Jeg synes du gjorde det rette, men i fremtiden syns jeg du skal tenke mer på deg selv, enn å henge fast ved hva din eks driver med. Hvis du er som meg, så er du antakelig redd for at andre jenter skal møte samme skjebne som du gjorde hos denne mannen, og det er helt naturlig å tenke slik. Vi vil jo ikke at andre skal lide på samme mpten. Jeg syns det er fint tenkt av deg. Jeg har også vært inne på tanken om å advare min eks' nye kjæreste. Jeg tok det opp med en psykiater, som ba meg om å ikke lenger involvere meg på noe som helst vis overfor min eks. Det kan være farlig, og det kan igjen føre til at du følelsesmessig ikke blir ferdig med denne mannen. Så ja, du gjorde det rett av barmhjertighet for denne damen. Men nei, ikke gjør det igjen. Kom deg videre og la voldelig eks være voldelig eks. Vær stolt av deg slev som er ferdig med ham og har kommet deg ut av hans grep. Dama du advarte vil etter all sannsynlighet angre en vakker dag på at hun ikke lyttet til deg. Alt godt videre...Klem fra ei som har vært der du er...
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2004 #17 Skrevet 21. mai 2004 Tusen takk for mange støttende svar. Følte selv det var det rette å gjøre, men andres reaksjoner gjorde meg usikker. Etter flere år i et slikt forhold er selvsikkerheten veldig dårlig og man blir fort usikker på seg selv. Derfor godt å få bekreftelse fra dere. Også godt å høre at andre har klart å komme seg ut av tilsvarende forhold. Vi må være flinke til å passe på oss selv og ikke akseptere mishandling. Hvis vi aksepterer det stilletiende blir det bare verre og verre. Det føles så ensomt, og også i ettertid føles virkeligheten ugyldig fordi ingen visste om det. Jeg vet selv at hvis hans ekskjæreste hadde kontaktet meg på forhånd, ville det vært mye lettere å søke hjelp på et tidligere tidspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå