Gå til innhold

Privat vs. kommunal barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av en annen tråd.

Dere som har erfaring med både kommunal og privat barnehage, hva syntes dere var best?

Ungen min har gått i både kommunal (to forskjellige) og en privat barnehage.

Jeg har vært fornøyd med de to kommunale hun har gått i. Hyggelige, snille ansatte som fokuserte veldig på at alle skulle inkluderes o.s.v

Var ikke fornøyd med den private barnehagen.

Var en del episoder der som jeg ikke likte.

Som f.eks den gangen jeg hadde hentet datteren min. Jeg sa ifra til en av de ansatte. men allikevel så ringte barnehagen meg etter 45 minutter og spurte om jeg hadde hentet ungen.

Tenk om ungen faktisk hadde stukket av/blitt kidnappet, og de ansatte ikke oppdaga det før det hadde gått såpass lang tid.

En annen gang.kom ungen hjem med et stort sår på ene skulderen.

Ingen av de ansatte fortalte meg noe om dette da jeg hentet ungen. Det var ungen selv som viste såret til meg. Jeg mener at de trenger ikke opplyse om hver minste lille flis/sår/skramme, men når såret faktisk er ganske stort så kan det jo være litt mer alvorlig.

De ansatte hilste aldri barna velkommen i gangen om morgenen.

De var ikke særlig samarbeidsvillige i den barnehagen heller. Da jeg sa ifra (på en pen måte) at jeg gjerne ville vite om hvordan barnet mitt har hatt det i barnehagen når jeg hentet, så virka det som de ble sure.

For meg virka det som det var dårlig kommunikasjon de ansatte imellom.

Jeg så aldri at de ansatte lekte med eller var sammen med ungene ute, de var mer opptatte av å snakke med hverandre.

Anonymous poster hash: e764e...3a5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mine to barn i privat barnehage, og tror seriøst det er byens beste barnehage. De ansatte er voksne, trivelige folk som har vært der i maaange år, bryr seg genuint om barn og er svært interessert i faget sitt. Det er ikke alle private barnehager som er rådrift på ansatte og barn, bare ansatte som ikke kan norsk osv.

Skrevet

Mest fornøyd med kommunal.

Han gikk i privat bhg første året og de gjorde en del jeg reagerte kraftig på og som sikkert er grunn nok til å åpne en tilsynssak.

-de la han i vogna for å sove selv når han ikke var trøtt. De var ikke ute og passa på eller noe, de la teppe på vogna og gikk inn. Gutten lå der opptil en time våken før han sovna.

Dette var likt med alle de andre barna og, men tror gutten min var den eneste som brukte så lang tid på å sovne.

-når barna sov ute var det ingen ansatte ute på "vakt". De hadde en 2-3timers kaffepause inne og derfra var det vanskelig å se og høre barna mens de sov.

-tepper forran alle vognene ute i solsteika.

-de tok med seg sine barn på jobb når de var syke. Dette var i tillegg en småbarnsbhg og de "advarte" ikke foreldrene om at de hadde syke barn med både omgangssjuke og brennkopper i bhg sammen med de små.

-de syns sønnen min var slitsom å ha med på tur så siste halvåret tok de han aldri med på tur, men lot han være igjen alene i bhg med en ansatt. Jeg fikk vite dette rett før han sluttet i den bhg.

-de respekterte ikke foreldres ønsker. Som mitt ønske om at mitt barn ikke skulle ha vogna tildekt når han sov.

-en dag leverte jeg litt sent fordi gutten hadde sovet lenge. Sa til de at han ikke trengte å sove i bhg fordi han var uthvilt og da ble de så fortvilet for de visste ikke hva han kunne finne på når alle de andre barna sov.

-gutten min har en utviklingsforstyrrelse som ble oppdaget i den tiden han gikk i denne bhg. Bhg snakka om barnet mitt bak min rygg i FIRE mnd før de fortalte meg om sine bekymringer. Jeg hadde også mine mistanker på forhånd, men hverken helsesøster eller bhg hadde reagert på utviklingen så jeg hadde ikke gått videre med det fordi jeg alltid har fått beskjed om at alle barn utvikler seg forskjellig og man skal ikke sammenligne.

De fortalte om dette på en helt vanlig foreldresamtale så det kom som et stort sjokk på meg siden de aldri hadde nevnt noe før. De mente det var så ille at han MÅTTE bytte bhg og da til en SPESIALBARNEHAGE for han kunne jo ikke gå i vanlig bhg. Jeg leste litt om forskjellige diagnoser og fant en som passet veldig til deres beskrivelse, men da jeg gav de en utskrift fra nett som beskrev diagnosen mente de at jeg overdramatiserte (han fikk denne diagnosen 6mnd senere).

Jah... Det var litt av det.

Nå har han gått litt over 2år i kommunal bhg og jeg er kjempe fornøyd. Kjempe god oppfølgning, kjempe flinke ansatte og kjempe fin barnehage. Angrer ikke et sekund på at jeg byttet :)

Men når det er sagt så tror jeg ikke alle private barnehager er som den sønnen min gikk i.

Anonymous poster hash: 3956d...d3d

Skrevet

Bruker privat barnehage og er vedig fornøyd. Det er en god styrer, det er mange pedagoger på avdelingene, de har ansatt 2 barnevernspedagoger, en spes.ped. som skal rullere på alle avdelingene, de deltar i tidlig innsats, er mye ute og er aktive med turdager, er på biblioteket, bruker gymsalen på universitetet osv.

Barnet har gått i denne barnehagen i snart 3 år. Aldri hatt støre uhell, dialogen med de ansatte er god, det er flinke assistenter og barnet mitt er veldig glad i barnehagen sin.

Anonymous poster hash: 63f3b...18b
Skrevet

Jeg har hatt mine i en offentlig barnehage, men minste barnet gikk et år i en privat barnehage siden det ikke var plass i den andre som søsteren gikk i. jeg har vært veldig fornøyd med den offentlige, spesielt siden min eldste har litt ekstra problemer og dette har de håndtert helt fantastisk.

Den privat barnehagen var ok, men det var en del ting jeg reagerte litt på. De var i mine øyne unødvendig strikse. De holdt ungene i veldig separerte grupper, og nektet f eks søsken å se hverandre i løpet av dagen fordi de ikke gikk i samme avdeling. Ungene hadde spesifikk utelekeområder slik at 5-åringene ikke skulle leke sammen med en 2-åring. De var også veldig strikse på sykdom, og ringte for den minste lille ting (som at avføringen var litt løsere enn standarden - har ikke tall på hvor mange ganger jeg hentet pga det). Sykdom var også grunnen til at ungene ble holdt i separerte grupper. Men det var sykdom hele tiden i barnehagen fordi.

I den offentlige er de mye mer avslappet. Ungene får omgås hverandre på tvers av alder og grupper dersom de selv ønsker det. Alle deler uteområde og det går helt fint. De er ikke så strikse på sykdom og sender ikke en unge hjem når det er en bitteliten antydning til litt løsere avføring enn normalt. Det er mye mindre sykdom i den barnehagen til tross for dette.

Dette er forresten to like store barnehager, ca 120 barn i begge og begge har barn fra 1-6 år.

Jeg er mer fornøyd med den offentlige. Der er ikke ting svart/hvitt, men de ser an barnet. Datteren min hadde f eks ofte en snev av løs mage da hun var 1-2 år. Dette var et evig problem i den private barnehagen, jeg ble ringt opp omtrent hver uke og det var jo aldri snakk om omgangssyke, det var jo normalt for henne. I den offentlig barnehagen var ikke dette noe problem, de godtok at hun bare var sånn, og etter hvert gikk det seg til.

Anonymous poster hash: 1ce31...eee
Gjest Whitestripes
Skrevet

Som pedagog har jeg jobbet i begge deler, og må si jeg foretrekker privat framfor kommunal. Som ansatt ser jeg mange flere fordeler med å jobbe i privat, og når de ansatte har en god arbeidsplass, har ungene det bra også.

For 20-25 år siden var det sånn at alle ønsket å ha barna i kommunal barnehage, da kvaliteten var bedre der. Jeg trodde virkelig dette synet hadde endret seg, men det virker ikke sånn. Jeg ser at å ha barn i barnehage i Oslo nok er annerledes enn andre plasser i landet.

Skrevet

Mye mer fornøyd med privat enn kommunal.

Den private:

Engasjerte ansatte

Fine lokaler

Stort uteområde med allsidige lekeapparat

Varierte aktiviter

Varierte leker(får nye leker 2 ganger i året)

God kommunikasjon(bl a daglig nyhetsbrev på mail om hva de har gjort på i løpet av dagen)

Ingen dugnad av noe slag

Godt styrt(kjede) og virker å ta godt vare på de ansatte

Kommunale

Innesluttede ansatte, vanskelige å kommunisere med

Nedslitte og lite vedlikeholdte lokaler

Lite og utrygt(bl a ikke gjerde rundt hele) uteområde

Lite leker(slitte og dels ødelagte)

Ensformige aktiviteter

Anonymous poster hash: 4d2f8...cfb
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har 3 barn som har gått i 3 forskjellige barnahger. To private og e kommunal. Veldig fornøyd med de to private barnehagene iallfall..og var helt grei den kommunale også.

Det du opplevde på den private har ikke så mye med om den var privat elelr kommunal. Det har mere på hvordan akkurat denne barnehagen blir drevet og hvordan de ansatte er i akkurat den barnehagen..

Anonymous poster hash: be64e...91f
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kan skrive det jeg skrev i den andre tråden:

"Motsatt opplevelse her. Byttet fra kommunal til privat pga dårlig bemanning, stort gjennomtrekk og mye "dårlige følelser" i den første. Har nå barnet i en privat barnehage med nok voksne, ytterst lite fravær, godt mattilbud, trygge unger og voksne som virkelig ser og trives med ungene."

I tillegg er jeg enig med mye av det positive andre skriver her om private barnehager. Hos oss er det trygge, stabile ansatte som man ser trives med og brenner for det de gjør. Ser de oftere på gulvet eller i sandkassa med ungene, enn på en stol med kaffekoppen. De har også faste vikarer om det er noe, så det er sjeldent ukjente fjes (har møtt 2 nye på 2 år, og begge de har fortsatt å være der, på alle avdelingene). De har flotte opplegg med samlingsstund, aktivitets-/turgrupper, temaer osv, gode nettsider hvor vi kan følge barna og barnehagen. Masse god og tydelig info på mail, oppslag og muntlig, en veldig god styrer som er god på å informere om det meste. Gode foreldresamtaler 2 ganger i året, i tillegg til både foreldremøter og "temamøter" for foreldrene.

Jeg vet ikke om det har noe å si om det er privat, eller om det "bare" er fordi det virkelig er en veldig god barnehage. Men basert på det første halvåret i kommunal mot de siste 2 årene i privat, så er det en veldig klasseforskjell!

Anonymous poster hash: 682ff...0e1
Skrevet

Jeg tror det er større forskjeller mellom de enkelte barnehagene, enn det er et skarpt og tydelig skille mellom kommunal og privat. I vårt nærmiljø (i Oslo) er det tre barnehager, to kommunale og en privat. Den ene kommunale er en gammel, tradisjonsrik barnehage som får toppkarakter på brukerundersøkelser og har stor rift om plassene. Den private har også et godt rykte og mange søkere. Den siste er en ganske ny kommunal barnehage, der har det vært litt mer gjennomtrekk av personale og foreldrene virker generelt litt mindre fornøyd enn de andre. Men det kan jo være fordi de er i en oppstartsfase og ikke har ting helt på plass ennå.

Jeg har inntrykk av at de fleste foreldre er fornøyd med "sin" barnehage, om den nå er privat eller kommunal. Og barnehager scorer jo høyest på fornøydstatistikken når det kommer til alle offentlige tilbud, så det er mange gode barnehager rundt omkring! Men jeg ville nok sjekket enkeltbarnehagene og snakket med de som har barn der, framfor å gå etter enten kommunal eller privat, for det er bare en del av bildet.

Anonymous poster hash: 39e19...89a
  • Liker 2
Skrevet

Man ser det lett på småting som- er de ansatte mye på gulvet på småbarns? Hvordan er humøret på de voksne, hvordan omtaler de barna? Når de er ute, står de ansatte i klynger eller sprer de seg for å følge med ungene? Det siste gjelder barneskoler også.

Skrevet

Jeg har bare hatt barn i privat barnehage og har vært fornøyd. Noe har det selvsagt vært, men det går mer på de som jobber der, ikke styringen av barnehagen.

Det eneste som har vært kjedelig er at de har tatt fri i jula og mye av påsken, så barnehagen var mindre åpen enn de kommunale. Dette godtok vi jo når vi mottok plassen, men det er kjedelig når man ikke vet hvor man skal gjøre av barna lille julaften.

Anonymous poster hash: a1b3e...ea5
Skrevet

Vår private bhg er stengt hele jula og påsken fra onsdag og 2 uker hver sommer. Jeg synes det er ok, barna har også behov for friperioder, de trenger minst 3 uker sammenhengende sommerferie også. Så da tar foreldrene fri rundt det. Lillejulaften er bare en dag, digg for barna å ha fri og pynte til jul vel.

Jeg gruer mer til sfo og skolesommerferie og hva med 4.klasse når ingen pass finnes. Da må mor jobbe opp fri på høst og vinter antagelig. Beklager litt off-topic.

• Liker 1
Skrevet

Vår private bhg er stengt hele jula og påsken fra onsdag og 2 uker hver sommer. Jeg synes det er ok, barna har også behov for friperioder, de trenger minst 3 uker sammenhengende sommerferie også. Så da tar foreldrene fri rundt det. Lillejulaften er bare en dag, digg for barna å ha fri og pynte til jul vel.

Jeg gruer mer til sfo og skolesommerferie og hva med 4.klasse når ingen pass finnes. Da må mor jobbe opp fri på høst og vinter antagelig. Beklager litt off-topic.

Men ærlig talt, en 4. klassing kan da være alene hjemme en hel dag uten at det skal by på noen problemer?? (Med mindre det er snakk om en med spesielle diagnoser e.l. da, selvfølgelig..)

Jeg selv gikk aldri på SFO, og var alene hjemme fra skoletid (12-13-tiden) og til mamma og pappa kom hjem mellom 16 og 17 hver dag helt fra 1. klasse. Da jeg gikk i 4. klasse ville det jo ha vært null problem å være alene hjemme en hel dag.

Anonymous poster hash: 2bac2...fce

• Liker 1
Skrevet

En 10 åring må være hjemme alene ja, de fleste er nok det. Ikke alltid det er bra, men penger er viktig å skaffe inn til forbruk :)

Anonymous poster hash: 382a7...455
Skrevet

Men ærlig talt, en 4. klassing kan da være alene hjemme en hel dag uten at det skal by på noen problemer?? (Med mindre det er snakk om en med spesielle diagnoser e.l. da, selvfølgelig..)

Jeg selv gikk aldri på SFO, og var alene hjemme fra skoletid (12-13-tiden) og til mamma og pappa kom hjem mellom 16 og 17 hver dag helt fra 1. klasse. Da jeg gikk i 4. klasse ville det jo ha vært null problem å være alene hjemme en hel dag.

Anonymous poster hash: 2bac2...fce

Jeg vet jo ikke noe om det, har ikke så store barn. Synes det er trist om ikke barna mine skal få 2 mnd fri på sommeren slik jeg hadde. Men isåfall må vi foreldrene ta all ferie etter hverandre ikke sammen.

Skrevet

Hvordan får dere greie på de tingene dere beskriver her? (Lå våken i vogna i én time, etc). Tenker da spesielt på småbarnsavdelinger der ikke barna er store nok til å kunne "melde fra" selv.

Skrevet

Jeg har ikke barn, men har jobbet i mange ulike barnehage. Fast og som vikar. Min oppfattelse er at de private barnehagene jevnt over er mye bedre enn de kommunale, men at uansett hvor flotte lokalene og lekene er så er det ledelsen og de ansatte som utgjør en god eller dårlig barnehage.

Jeg har oftere opplevd dårlig arbeidsmoral, kaffedrikking, hyppige røykepauser og mye tendenser til fiskeblikk hos de ansatte i de kommunale barnehagene. De blir ikke sparket heller hvis de gjør en dårlig jobb, de blir flyttet videre. I den ene private barnehagen jeg jobbet i var det en ansatt som ikke gjorde jobben og hun fikk rett og slett tilbud om å slutte eller så ble hun sparket.

I to av de private bhg jeg jobbet var vi på gulvet med barna hele tiden, og vi hadde sovevakt. Dvs at vi byttet på hvem som satt inne på rommet der barna sov, i tilfelle noen hadde mareritt, våknet, ikke fikk sove osv. Vi var på tur minimum 1 gang i uken med de minste og 2 med de større barna. Alle barna skulle være ute minimum 2 ganger per dag i minst en time. Barna fikk sove når de var trøtte og fikk tilbud om mat dersom de sov over det oppsatte måltidet. Bleiene ble rutinemessig skiftet 3-4 ganger om dagen i tillegg til skift ved evt. avf etc.

I de kommunale var det helt greit å slippe barna ut uten tilsyn, de ansatte sto med kaffekoppen istedenfor å følge med på barna, ingen gadd å leke med barna på gulvet, tur ble sett på som unødvendig styr og utetid var begrenset til de gangene det var fint vær. Barna skulle sove samtidig for at de voksne skulle ha hviletid, bleiene ble skiftet 2 ganger om dagen, mange voksne glemte også dette. Barna skulle være tilstede ved alle måltider og ble vekket dersom de sovnet ved bordet. De fikk ikke tilbud om mat før neste måltid dersom de hadde sovnet.

Det er likevel alltid noen ansatte som utmerker seg, enten i positiv eller negativ retning.

Når jeg i fremtiden skal velge barnehage ville jeg vurdert:

Hvor mye barna er ute

Hvor mange utflukter/turer er vanlig i løpet av en uke/måned

Hvordan er soverutinene

Hvor er de voksne når man er på besøk (på gulvet med barna eller sittende på en stol)

Hvordan er lokalene og uteområdene

Hvordan møter de ansatte meg

Hvordan er rutinene i forhold til mat, utetid, soving (er de veldig rigide og skal ha alle barna sovende samtidig tyder det på at de gjerne vil ha litt ekstra pause)

Hvordan er avdelingene fordelt (små og store barn bør være separert)

Anonymous poster hash: ca175...82c
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...