Thomasine Skrevet 20. mai 2004 #1 Skrevet 20. mai 2004 Nå er jeg så %¤#""& forbanna... :evil: :evil: Skulle lage bolle med oppskriften som tilhører bakemaskinen. Etter litt over 1 time er deigen ferdig og da skal jeg, etter oppskriften, kun bake ut og etterheve i 30min. Men deigen er jo nesten like flytende som vaffelrøre... :o :-? :klø: Jeg er helt sikker på at jeg hadde i det som skulle være der!! Prøvde å sette til masse mel ved utbakinga, men tilslutt var tålmodigheten slutt og "suppa" endte i søpla... :-( :evil: Det blir ikke boller på oss i dag, men har noen tips slik at jeg kanskje får det til neste gang jeg tør prøve igjen... :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2004 #2 Skrevet 21. mai 2004 Kjøp ferdig melblanding på butikken. nero
Soul Skrevet 21. mai 2004 #3 Skrevet 21. mai 2004 Det hørtes rart ut, må være for lite mel eller for mye væske i den oppskriften? Jeg bruker ofte brødbakemaskinen, både til boller og brød og det pleier å bli veldig bra syns jeg. vet at soulmannen opplevde at deigen ble så tynn en gang, men da hadde han hatt i mer væske enn det som stod. Hvordan var oppskrifta du brukte da? Jeg pleier å bruke 750 g mel til 4,5 dl vann og 2 ss olje når jeg baker brød.
Thomasine Skrevet 21. mai 2004 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2004 Brødene mine blir alltid bra, men bollene... I oppskriftshefte som kom med maskinen står det: 9 dl mel 150-250 g smeltet margarin ( jeg brukte 150 g.) 3,5 dl melk 1 egg 1 dl sukker ( litt lite syntes jeg... ) 2,5 ts gjær litt kardemomme Denne deigen ble "vaffelrøre", da jeg bakte igjen i går satte jeg til 0,5 dl mel ekstra. Da ble deigen bedre, men måtte allikevel tilsette endel da jeg skulle bake ut. Hvordan er oppskriften i ditt hefte, *soul*?! :klø:
Soul Skrevet 21. mai 2004 #5 Skrevet 21. mai 2004 Hm så rart da, husker dessverre ikke bolleoppskrifta i huet og så finner jeg ikke oppskriftsheftet i farta! Skal se om jeg finner det litt senere, eller kanskje noen andre har en? Er det ikke flere kg-brødbakemaskinbakere? Men det hørtes jo ikke ut som veldig mye væske det? Da skjønner jeg ikke hva det kan være jeg heller :klø:
Englepusen Skrevet 21. mai 2004 #6 Skrevet 21. mai 2004 Leste et sted at målebegeret som følger med maskinen ofte tilsvarer en cup, altså 2,34 dl. Kan det ha noe med det å gjøre?
Thomasine Skrevet 21. mai 2004 Forfatter #7 Skrevet 21. mai 2004 Fulgte ikke med målebeger med min maskin. Dessuten er oppskriftshefte på norsk, og der står det da vitterlig 9 dl mel....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå