Gå til innhold

Mat med mye omega 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Omega 3 er viktig, vi spiser altfor lite av det i Norge (og altfor mye omega 6). Men hva bør jeg spise for å få i meg mye omega 3? Vet at rå laks er bra, men hva mer?

Anonymous poster hash: 8ecc9...2d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å nevne sardiner! Sardiner er jo kjempesunt. Men det vanligste er å spise det på brødskiva. Jeg spiser ikke brød, og det er vel litt nasty å bare gafle nedpå med sardiner uten noe tilbehør. Så hvordan bør jeg få dem i meg?

Skrevet

Chiafrø

Anonymous poster hash: 355cd...803

Skrevet

Laksen trenger ikke å være rå. Kokt og stekt laks funker også. Kveite er kjempegodt, men koster litt mer.

Skrevet

Chiafrø

Hvor får jeg kjøpt det?

Skrevet

Omega 3 er viktig, vi spiser altfor lite av det i Norge (og altfor mye omega 6). Men hva bør jeg spise for å få i meg mye omega 3? Vet at rå laks er bra, men hva mer?

Oppdrettslaks inneholder ikke så mye omega3 fordi den er foret med soyapellets tilsatt omega6-oljer. Villaks som spiser krill o.l. har mye mer omega3 i seg.

Gressfôret storfe sies å ha mer omega3 enn oppdrettslaks.

Gode kilder på omega3 er omega3-konsentratoljer, villfisk som sardiner, makrell, villaks, villørret.

Chiafrø

Chiafrø og linfrø inneholder en planteomega3-fettsyre som kalles ALA, mens det kroppen trenger er EPA og DHA. Kroppen kan imidlertid gjøre om ALA, men dosene du får ut av ALA er veldig små.

Selvfølgelig bedre enn ingenting.

• Liker 2
Skrevet

1. Oppdrettslaks inneholder ikke så mye omega3 fordi den er foret med soyapellets tilsatt omega6-oljer. Villaks som spiser krill o.l. har mye mer omega3 i seg.

2. Gressfôret storfe sies å ha mer omega3 enn oppdrettslaks.

1. Ja, jeg vet :)

2. Det er nok sant. Men hvor får jeg kjøpt gressforet kjøtt? Er ikke alt som selges i butikkene kraftforforet?

Skrevet

1. Ja, jeg vet :)

2. Det er nok sant. Men hvor får jeg kjøpt gressforet kjøtt? Er ikke alt som selges i butikkene kraftforforet?

Økologisk kjøtt er ofte, men ikke alltid, gressfôret. Ofte må en rett og slett spørre gården kjøttet kommer fra. De fleste bruker gressbeite om sommeren. Om vinteren varierer det nok.

Mange selger også direkte til forbruker. Se om du finner noen i nærheten på http://www.oikos.no

Skrevet

Oppdrettslaks inneholder ikke så mye omega3 fordi den er foret med soyapellets tilsatt omega6-oljer. Villaks som spiser krill o.l. har mye mer omega3 i seg.

Gressfôret storfe sies å ha mer omega3 enn oppdrettslaks.

Det er riktig at oppdrettslaks har litt mindre omega 3-fettsyrer enn villaks. Dette er imidlertid uten betydning, fordi den likevel inneholder nok omega 3 for å dekke menneskers behov.

Skrevet

Det er riktig at oppdrettslaks har litt mindre omega 3-fettsyrer enn villaks. Dette er imidlertid uten betydning, fordi den likevel inneholder nok omega 3 for å dekke menneskers behov.

Hvem er det som har definert behovet? Behovet er individuelt, og endrer seg jo mer omega6 du spiser. Derfor er det av stor betydning hvor mye som er i det du spiser. At dette undergraves av produsentene tviler jeg ikke et sekund på. Oppdrettslaks er nasjonal handelspolitikk - ikke helsepolitikk.

Jeg er derfor var med å tro at oppdrettsfisk er like bra. Uansett er et tilskudd av omega-3 fornuftig selv om det ikke alltid er nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Alger! De inneholder EPA og DHA, i motsetning til frø og nøtter osv..

http://www.nrk.no/nordland/mikroalger-ny-omega-3-kilde-1.11317891

http://www.forskning.no/artikler/2013/juli/361251

Jeg har kjøpt omega 3 tilskudd herfra: http://opti3omega.com

Så slipper du være bekymret mtp. giftstoffer og opphopning i fisken.

Anonymous poster hash: 9d386...3dd

Hei. Syns selv det er fornuftig med kosttilskudd når det kommer til omega3. Har ikke testet det produktet du linker til, men har testet denne omega 3 fra kostholdsbutikken. og syns den virket bra.

Skrevet

valnøtter?

Anonymous poster hash: 495ec...d31
Skrevet

For mye omega 3 kan være farlig

Anonymous poster hash: a4f29...afc

Det er vanskelig å ikke være uenig at "for mye" av noe kan være farlig. Problemet med hvordan studien ble presentert i den artikkelen er jo at artikkelforfatteren tolker på egenhånd uten å se sammenhenger. Hvilke faktorer er det som er like osv. Det finnes utrolig mange studier rundt omega-3-fettsyrer og spesielt hjertesykdom, men det er mye mer enn det kroppen bruker det til.

Skrevet

Hvem er det som har definert behovet? Behovet er individuelt, og endrer seg jo mer omega6 du spiser. Derfor er det av stor betydning hvor mye som er i det du spiser. At dette undergraves av produsentene tviler jeg ikke et sekund på. Oppdrettslaks er nasjonal handelspolitikk - ikke helsepolitikk.

Jeg er derfor var med å tro at oppdrettsfisk er like bra. Uansett er et tilskudd av omega-3 fornuftig selv om det ikke alltid er nødvendig.

Jeg er enig med deg i det du sier om individuelle behov, og det er ingen tvil om at det i det brødspisende landet vi bor i så er det mange som trenger mye omega 3 for å få riktig balanse. Jeg mener imidlertid at reduksjon i omega 6 kan være et fornuftig alternativ til å bare pøse på med omega 3. Både omega 3- og omega 6-fettsyrer er forløpere til betennelsesinduserende stoffer, og selv om vi trenger begge gruppene av fettsyrer, så er det ikke nødvendig å overdrive inntaket utover det som er anbefalt daglig inntak. Derfor mener jeg - og mange norske (uavhengige) forskere - at oppdrettslaks er bra nok.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...