Gå til innhold

Vurderer å kjøpe katt til min syke søster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min har en kronisk sykdom og hun er stort sett sengeliggende eller i rullestol. Hun er alene hjemme med unntak av korte visitter fra hjemmesykepleien. Jeg bor for langt unna til å besøke så ofte. Jeg vet hun er veldig glad i katter og jeg tror hun vil ha godt av litt selskap, så jeg vurderer å kjøpe en katt til henne. Problemet er at jeg har null peiling på katt, hva koster de per år? Hvor mye må de aktiviseres av matmor? Hvor mye jobb er det med katt? Oppdragelse, bading, mating osv. Det vil eventuellt bli en katt som slippes ut i hage, så da behøves ikke kattedo? Hvor gamle blir en gjennomsnittlig katt? Hvor mange dager kan man være bortreist fra en katt?

Jeg har ikke peiling, så jeg vet ikke om det er en god idé. Finnes det noe sted man kan "prøve" en katt? Ha en katt på besøk en helg e.l.?

Anonymous poster hash: e07d5...399

Videoannonse
Annonse
Gjest Summers
Skrevet (endret)

Ikke kjøp husdyr som gave! Det er noe man kjøper selv, tenk om hun ikke virkelig ønsker seg katten du kjøper!

Endret av Summers
  • Liker 23
Skrevet

Aldri kjøp dyr i gave! Er alt for mange dyr som blir etterlatt når eierne er lei av dem. Spør heller om hun vil ha en katt, og skaff den deretter.

Anonymous poster hash: 261fe...e67
  • Liker 12
Skrevet

Trenger du låne en katt kan du melde deg som krisehjem for dyrebeskyttelsen. De har katter som trenger et sted å bo i kortere eller lengre perioder.

Men jeg vil ikke anbefale deg å skaffe katt til henne. Det er mer arbeid med en katt enn du later til å tro. Og jo, katter må ha innedo.

Anonymous poster hash: 55b3a...9e3
  • Liker 6
Skrevet

Ikke kjøp husdyr som gave! Det er noe man kjøper selv, tenk om hun ikke virkelig ønsker seg katten du kjøper!

Enig med Summers. Dyr er ikke noe man gir i gave! Det er noe man skaffer selv etter nøye vurdering om man kan ta seg av dyret. Alt for mange tragiske dyreskjebner som følge av at folk tar for lett på dette med dyrehold.

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun vil ha katt så anbefaler jeg at dere tar til dere en voksen omplasseringskatt. Da slipper hun det styret det er med kattunger og så kan hun få en som har en personlighet som passer henne. Det er f eks ikke alle katter er like kosete og sosiale og de er det jo litt mindre selskap i. Men ikke overrask søsteren din med en katt, la henne få være med å bestemme selv.

• Liker 6
Skrevet

Trenger du låne en katt kan du melde deg som krisehjem for dyrebeskyttelsen. De har katter som trenger et sted å bo i kortere eller lengre perioder.

Men jeg vil ikke anbefale deg å skaffe katt til henne. Det er mer arbeid med en katt enn du later til å tro. Og jo, katter må ha innedo.

Det er ekstremt lite arbeid med våre katter. Og de har ikke innedo.

Anonymous poster hash: 29cf8...122

• Liker 4
Skrevet

Og jo, katter må ha innedo.

Katter som kan gå ut når de vil trenger da ikke å ha innedo.

• Liker 6
Skrevet

Det er ekstremt lite arbeid med våre katter. Og de har ikke innedo.

Jeg synes heller ikke det er noe jobb å snakke om å ha katt. Man på passe på at de har mat og vann og kanskje klippe klørne på dem i blant, noen må også børstes. Og så må de en tur til veterinæren en gang i året for sjekk. Ellers klarer de seg fint selv og er bare til kos og glede.

• Liker 2
Skrevet

Katter som kan gå ut når de vil trenger da ikke å ha innedo.

Søstera til TS er stort sett sengeliggende eller i rullestol. Tror du hun kan stå opp klokka tre om natta for å slippe ut katta når den må drite?

Utenfor døra vår er det nå sånn omtrent en halvmeter snø eller mer, om søstera til TS skulle snø inne er det lettere sagt enn gjort å få katta ut for å gå på do.

• Liker 14
Skrevet

Ja, jeg synes kattedo er noe alle bør ha.

Anonymous poster hash: 261fe...e67
  • Liker 16
Skrevet

Jeg har bare så vidt begynt å tenke på dette altså. Og jeg hadde ikke tenkt til å kjøpe katten uten at hun ville ha, men jeg tenkte at det ikke er noe vits i å nevne det for henne hvis det blir for mye jobb. Derfor søker jeg info.

Skrevet

Du kan jo spørre henne, hun vet jo best selv hva hun er i stand til?

• Liker 3
Skrevet

Søstera til TS er stort sett sengeliggende eller i rullestol. Tror du hun kan stå opp klokka tre om natta for å slippe ut katta når den må drite?

Utenfor døra vår er det nå sånn omtrent en halvmeter snø eller mer, om søstera til TS skulle snø inne er det lettere sagt enn gjort å få katta ut for å gå på do.

Hørt om katteluke?

• Liker 1
Skrevet

Trenger du låne en katt kan du melde deg som krisehjem for dyrebeskyttelsen. De har katter som trenger et sted å bo i kortere eller lengre perioder.Men jeg vil ikke anbefale deg å skaffe katt til henne. Det er mer arbeid med en katt enn du later til å tro. Og jo, katter må ha innedo. Anonymous poster hash: 55b3a...9e3

God idé, men trenger ikke disse kattene mer omsorg? Ser for meg at omplasseringskatter kan ha hatt dårlige hjem og behøver å lære å stole på mennesker igjen og slikt.

Hvis hun vil ha katt så anbefaler jeg at dere tar til dere en voksen omplasseringskatt. Da slipper hun det styret det er med kattunger og så kan hun få en som har en personlighet som passer henne. Det er f eks ikke alle katter er like kosete og sosiale og de er det jo litt mindre selskap i. Men ikke overrask søsteren din med en katt, la henne få være med å bestemme selv.

Meget god idé! Hvordan venner voksne katter seg til et nytt uteområde? Stikker de ikke av?

Ok, skjønner at det kan være lurt med en kattedo uansett. De tar jo ikke så mye plass heller. Bedre med to muligheter enn ingen.

Skrevet

Du kan jo spørre henne, hun vet jo best selv hva hun er i stand til? Anonymous poster hash: 55b3a...9e3

Nja, hun har ikke forstått hvor dårlig hun er. Hun tror at hun klarer mye mer enn hun faktisk klarer. Så jeg vil ikke snakke med henne om det enda fordi jeg vet hun vil væte overbevist om at hun klarer det fordi hun så gjetne vil klare det.

Skrevet

Katter som blir omplasserte bør uansett holdes inne i minst en måned etter omplassering, da må de selvsagt ha kattedo innendørs.

• Liker 3
Skrevet

Synes dette høres ut som en dårlig idè om hun er så syk. Selv om tanken er god...

• Liker 3
Skrevet

vis du skal kjøpe husdyr i gave til noen må de være med på anskaffelsen av det. ikke noe man kjøper som en overraskelse. Dyr krever en del.

Anonymous poster hash: 6201b...e36
Skrevet

Hørt om katteluke?

Hva tror du skjer med katteluka om det er en halvmeter snø utenfor døra?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...