Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske ny i arbeidslivet, og er ikke helt inni dette med skattekort og skatt i det hele tatt. Jeg har hatt deltidsjobb ved siden av studier siden 2011, men høsten 2013 begynte jeg å jobbe mer. I 2014 skal jeg enten jobbe ut sommeren, og begynne på studier til høsten, eller så skal jeg jobbe hele året. Det vil si at inntekten min enten kommer til å være litt over 100 000, eller omlag 200 000 avhengig av hva jeg bestemmer meg for. Dette blir jo ekstreme forskjeller i forhold til skattetrekk.

Skal jeg endre skattekortet sånn at forventet inntekt blir 200 000, eller kan jeg skrive at forventet inntekt er 100 000, og deretter endre beløpet hvis jeg bestemmer meg for å ikke studere likevel? Og hvis jeg endrer forventet inntekt midt i året, må jeg plutselig betale mye restskatt da? :vetikke:

Noen kloke hoder som kan hjelpe?

Anonymous poster hash: 61385...637
Skrevet

Ingen som kan hjelpe?

Skrevet

Hadde det vert meg ville jeg gått utifra høyeste mulig inntekt selv om du kanskje skal gå skule :)

Alltid kjekt å få tilbake på skatten :)

Anonymous poster hash: 5ecca...42b
Skrevet

Jeg haddet det samme "dilemmaet" som deg. Jeg gikk til skattekontoret og skreiv opp 100.000, så sa hun at jeg heller kunne endre det når jeg nærmet meg 100 000 kroner i inntekt. :) Synes det var en grei måte å gjøre det på. Jeg jobber deltid.

Anonymous poster hash: b510a...45e
Skrevet

Planlegg nå med at du skal studere til høsten. Dersom du bestemmer deg for å jobbe, endrer du skattekortet. Skatteetaten tar da høyde for hva du har skattet så langt i år, og hva du skal skatte totalt, og sørger så for at det nye skattekortet dekker opp (sånn noenlunde) slik at du ikke får baksmell.

Du kan selvfølgelig skru opp skattekortet nå, og heller få igjen på skatten til neste år dersom du studerer til høsten, men det er ikke nødvendig.

Skrevet

Jeg tror inntekten min kommer til å endre seg drastisk rundt ca august i år.. Kan man da endre skattekortet først i august? Og slippe smell? Eller er det for sent da? Er det noen "frist" for å endre det slik at man ikke får smell?

Anonymous poster hash: 38707...254
Skrevet

Du kan endre skattekortet i august.

Anonymous poster hash: f534c...083

Skrevet

Du kan endre skattekortet i august.

Anonymous poster hash: f534c...083

Skrevet

Når ting endrer seg, så legger du opplysninger om både inntekt og betalt skatt frem til endringsdatoen, dermed vil det nye skattekortet ta hensyn til dette og du unngår smell :)

Anonymous poster hash: 2f0dd...064
Skrevet

Men en slik endring er jo ganske stor. Er det ikke bedre at du trekker jevnt hele året enn at du plutselig må trekke mye mer. Blir jo litt forskjell på utbetaling av lønn :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode svar! Veldig greit at dere vil hjelpe meg. Kanskje jeg bare skal gå ut i fra høyest inntekt, så får jeg heller få tilbake på skatten hvis jeg bestemmer meg for å studere?

• Liker 3
Skrevet

Hadde gått for 150 000 foreløpig og endret underveis, enten den ene eller andre veien. Har du råd til det, tar du selvfølgelig og skriver 200'.

Skrevet

Ikke vent med endring av skattekortet. Det er så mye surr fra skatt øst. Og de legger ansvaret på deg. Føre var er alltid best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...