Gå til innhold

Hunden min glefset etter en idag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har den beste hunden i verden.

Han er litt dominant over for andre hanner, men leken og glad ellers.

Mot mennesker er han enten kjempeglad og skal ha kos hele tiden eller uinteressert. Det er slik at når vi går tur bryr ahn seg ikke om mennesker vi møter på veien, hjemme klenger han på gjester. Jeg har ikke små barn, men når jeg har besøk kan ungene "ta ham innpå øyet" han beskytter dem og oppsøker dem for kos.

Idag skulle vi en tur på butikken, jeg bandt ham på en krok som er tiltenkt hunder utenfor. Jeg skulle bare inn i full fart for å kjøpe røyk, ikke var det kø heller så han sto ikke der lenge. Da jeg var på vei ut, så jeg en voksen mann som gikk bort for å hilse på hunden -jævla idioten hvem går vel bort til hunder som står bundet utenfor en butikk. Så ser jeg hunden min hoppe opp bjeffe og glefse etter mannen som på sin tur hoppet opp og bakover. Jeg ble helt målløs, slik har jeg aldri sett hunden min før. Jeg spurte mannen om hva som skjedde og han sa at hunden bare gikk til angrep.

Jeg skal aldri binde hunden min utenfor butikken igjen, men jeg er oppriktig redd for hva hunden gjorde.

Anonymous poster hash: f5f03...cdc
Videoannonse
Annonse
Gjest Linn Cathrin
Skrevet

Alle hunder kan føle seg truet i ulike situasjoner, selv om de er "verdens snilleste" ellers. Tenk om det var du som hadde stått bundet utenfor butikken, og en fremmed bare kom gående bort for å ta på deg. Det kan jo tenkes at mannen ikke engang satte seg ned på hundens nivå, og bare gikk rett bort, noe som da kan gjøre at dyr føler seg mer truet.

Skrevet

Hunden din høres jo ut som han har et godt lynne. Han ble nok bare skremt og så ingen mulighet til å komme unna. Da må han jo glefse for å prøve å trygge seg selv.. Kanskje mannen kom plutselig på, og at hunden skvatt litt til eller noe. Jeg tror ikke du trenger å "frykte" hunden eller hva den kan finne på etter kun en slik hendelse. Følg med og se om det skjer igjen du :)

• Liker 2
Skrevet

Er ikke lov å binde bikkjer utenfor butikken heller.

Anonymous poster hash: 0778a...66b

• Liker 7
Skrevet

Når der er en krok på veggen med et skilt som sier "hundeparkering", da bruker jeg den til å feste hunden min der. Men kun når jeg skal inn i full fart, for jeg liker ikke at han står der. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du kommer med den kommentaren, for det var ikke et forbud om hundekroker utenfor butikken som skulle diskuteres her.

TS

Anonymous poster hash: f5f03...cdc

• Liker 7
Skrevet

Jo, det er det. Det som er ikke er lov er å binde hunden rett ved inngangen. Det betyr ikke at det ikke er lov å binde hund på et skjermet sted i god avstand fra inngangen. Du må lære deg å lese og tolke lovteksten, ikke bare synse!!!

§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74?q=hundeloven*

Anonymous poster hash: 8bfd0...acf

• Liker 8
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Han fyren var en dust. Han burde visst at man aldri skal gå bort til oppbindte fremmede hunder. Det føles veldig truende for hunden. Hunden din forsvarte seg selv og er helt uskyldig her.

• Liker 5
Skrevet

Fyren er en idiot.

Jeg skulle virkelig ønske enkelte grunnregler i sunn fornuft, som f.eks ikke gå bort til en fremmed hund for å klappe den kunne blitt lært bort på barneskolen/i barnehagen.

Anonymous poster hash: 68c04...881
  • Liker 4
Skrevet

Slutt å sett fra dere hundene utenfor alene foran butikken!

herregud, det er jo allmennkunnsap!!

Hva om det hadde vært en liten unge som hunden glefset og hoppet etter? Hva om den hadde klart å bite??

Faen, folk, skjerp dere.

Anonymous poster hash: 98337...7cc
  • Liker 4
Skrevet

Hva om det hadde vært en liten unge som hunden glefset og hoppet etter? Hva om den hadde klart å bite??

Faen, folk, skjerp dere.

Så lenge det er en krok som er tiltenkt hunder har ikke TS gjort noe galt.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det er en krok som er tiltenkt hunder har ikke TS gjort noe galt.

Om det sto en krok med "knyt ungen din fast her", så betyr det at man ikke gjør noe galt ved å levne ungen alene ute foran butikken?

Det er LOV å tenke selv.

• Liker 5
Skrevet

Faen, folk, skjerp dere.

Har du gått på spesialskole?

• Liker 12
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Ja, den mannen var en idiot, ingen tvil. Men tenk om det hadde vært et lite barn på tre år som gikk bort til hunden? Og hvis hunden din biter et menneske så er det hunden din som kommer til å lide for det. Så enkelt er det, dessverre.
Selv om det var et hjørne som er tiltenkt hunder så er det faktisk ikke lov til å knyte hunden sin utenfor butikken.

Og er du ikke redd for at hunden din skal bli stjelt?

• Liker 2
Skrevet

Opplevde akkurat det samme med min hund for mange år siden. Han var snill som dagen lang og aldri agressiv mot noen. Bandt han utenfor en butikk, inne en snartur. Idet jeg kom ut så jeg en mann stå foran hunden min å glise og stirre på han. Hunden reagerte med å knurre for å advare mannen mot å komme nærmere. Jeg løp bort til hunden og kjeftet på idioten som stod sånn og provoserte en hund i bånd. Aldri sett en så flau mann før, hehe.

Hvem vet hva som kunne skjedd hadde jeg kommet ut fra butikken litt senere.

Voksne folk burde vite bedre enn å gå bort til en bundet hund, stille seg foran den og glise, som er det samme som å vise tenner for en hund, og å stirre på den?

Anonymous poster hash: 0017a...20d
  • Liker 2
Skrevet

Har aldri gått fra hundene mine bundet utenfor en butikk etter dette foresten.

Anonymous poster hash: 0017a...20d
  • Liker 2
Skrevet

Ja, den mannen var en idiot, ingen tvil. Men tenk om det hadde vært et lite barn på tre år som gikk bort til hunden? Og hvis hunden din biter et menneske så er det hunden din som kommer til å lide for det. Så enkelt er det, dessverre.

Selv om det var et hjørne som er tiltenkt hunder så er det faktisk ikke lov til å knyte hunden sin utenfor butikken.

Og er du ikke redd for at hunden din skal bli stjelt?

Greier du ikke å lese lovteksten over? Jo, det er lov, bare ikke rett ved inngangen.

• Liker 3
Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Greier du ikke å lese lovteksten over? Jo, det er lov, bare ikke rett ved inngangen.

Store ord. Nå kan det vel diskuteres hva "rett ved inngangen" betyr. Dessuten, om den hunden der hadde bitt denne mannen hadde det ikke hatt en dritt å si om hunden sto rett ved inngangen eller ei.

• Liker 1
Skrevet

Store ord. Nå kan det vel diskuteres hva "rett ved inngangen" betyr. Dessuten, om den hunden der hadde bitt denne mannen hadde det ikke hatt en dritt å si om hunden sto rett ved inngangen eller ei.

Vel, det kommer vel an på utformingen av bygget mv., men er det snakk om mange meter, så er man ikke lenger rett ved inngangen. Helt ordinær lovtolkning. Selvfølgelig hadde det hatt betydning, slik det også vil ha hatt betydning hva slags adferd mannen hadde vist mot hunden i forkant.

Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Vel, det kommer vel an på utformingen av bygget mv., men er det snakk om mange meter, så er man ikke lenger rett ved inngangen. Helt ordinær lovtolkning. Selvfølgelig hadde det hatt betydning, slik det også vil ha hatt betydning hva slags adferd mannen hadde vist mot hunden i forkant.

Og hvis mannen hadde vært et lit barn isteden? På tre år f.eks? Som ble alvorlig skadet av dette?

Nå syns jeg det er veldig uansvarlig å bitte hunden fast utenfor butikken, selv om det kun er for to minutter. Hunden blir satt i en utrolig sårbar situasjon, så det er ikke rart at hunden reagerte på den måten. Dessuten så er det vanlig (iallefall her jeg bor) at hunder blir stjelt når de står bittet utenfor butikken.

• Liker 1
Skrevet

Hunden min har vært bundet utenfor butikken mange ganger, men aldri glefset eller vist noe sinne ovenfor mennesker som går bort for å kose med den, har kun fått skryt!

Man skal selvfølgelig ikke gå bort til fremmede hunder som er knytet fast et sted alene, men ærlig talt. Mannen er ikke en "jævla dust" fordi han klappet hunden.

Da for du heller la være å knyte fast hunden din utenfor om den kan være truende for andre.

Om hunden er stor eller liten spiller jo også en rolle her. Er den liten kan den føle seg mer truet og forsvarsløs enn om det er en stor hund.

Anonymous poster hash: 2ca96...744

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...