Gå til innhold

Kreve symbolsk husleie av lillebror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min lillebror på noen og tyve har flyttet inn hos meg og forloveden min midlertidig (aner ikke hvor lenge han kommer til å bli, men han er velkommen så lenge han vil), i utgangspunktet skal han bo her til han finner seg egen leilighet, dette kan ta noe tid da han er riiimelig treig i avtrekkeren.

Nå tenkte vi å kreve en liten sum i husleie, men jeg aner sant og si ikke hvor mye.

Vi har en husleie på 8000, han har sitt eget rom, han spiser gratis, han får bruke vaskemaskina som han vil, han disponerer også netflixen/internett som han vil.

Har dere noen forslag? Ville dere krevd husleie i det hele tatt?

Anonymous poster hash: ce48f...758
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han jobber/har inntekt så ville jeg det ja. Spesielt mtp at han spiser gratis osv. 2000 kr f.eks. På den måten vil dere gå i null ved å ha han der, og han sparer penger uten å føle seg som en snylter :)

• Liker 10
Skrevet

Ville gått for en husleie av et slag ja.

Anonymous poster hash: d16f6...71b
  • Liker 4
Skrevet

Da jeg flytte hjem til mor en periode til jeg fant ny leilighet. betqalte jeg 2000 i mnd. kjøpe noe egen mat .men Synes det var en grei sum.

Anonymous poster hash: 20143...97b
  • Liker 5
Skrevet

Ta husleie og bruk den på utgiftene dere har. Se hvor mye ekstra det går med bare til strøm i mnd og matbudsjettet vil også øke. Regn ut det og la han betale det det koster. Det er hvis han jobber da.

Er han student og dere har råd til å dekke utgiftene hans, ville jeg tatt en mer symbolsk sum. Dere kunne da spart disse pengene og tatt han med på handletur når han fikk leilighet. Sikkert my han vil trenge da. Det må da være hemmelig at dere sparer for han.

• Liker 8
Skrevet

Tusen takk for gode tips, var ikke så dum den med å spare for han! Når han flytter for seg selv så trenger han nesten alt av ting.

• Liker 2
Skrevet

Ville hvert fall tatt så det dekker mat- og strømforbruk. Likte tipset om å spare for han, det var lurt!

• Liker 2
Skrevet

Jeg betalte 2000 da jeg bodde hos søstera mi, og det er noen år siden. Syns dere minimum bør kreve det han koster dere i mat og slikt.

• Liker 1
Skrevet

Bodde hos onkelen min i 4 mnd når jeg studerte, betalte da 2500 kr i måneden (3 år siden). Da hadde jeg akkurat litt bedre økonomi enn hva jeg ellers ville ha hatt i feks en studentbolig men jeg var ikke helt snylter heller. :)

Anonymous poster hash: dc2f3...582
  • Liker 1
Skrevet

Dette spørs veldig på inntekten hans. Dersom han går vgs og ikke har noe stipend, ville jeg tatt minimalt med leie. Dersom man derimot arbeider og tjener like godt som dere hver for dere, så synes jeg alt skal deles i 3.

• Liker 1
Skrevet

Min lillebror bor gratis hos oss og har da fri strøm, vann, internett, netflix osv. Men han betaler matpenger. En grei avtale syns jeg :)

Anonymous poster hash: 5ae7d...7de
Gjest Wei Wei
Skrevet

Er det snakk om 1-2 mnd, så ville jeg ikke krevd noe. Men der er et sånt forhold jeg har med søskene mine.

Skrevet

Takk for alle svar, dere er supre!

Vet som sagt ikke hvor lenge han blir boende, vi tar det som det kommer. Han går ikke på skole, og han jobber ikke, grunnet helseproblemer. Han mottar AAP.

-TS.

Gjest Blomst83
Skrevet

Selvfølgelig sier jeg. Jeg var nødt til å flytte hjem til mamma en periode etter å ha bodde hjemmefra i mange år,og jeg betalte da noe for å bo der.Jeg hadde jo egen inntekt,så det hadde føltes helt feil å ikke betale noe for meg.

Skrevet

Jeg syns han skal betale for det han spiser og det han bruker i varmtvann og strøm.

Det er jo en grunn til at han går på AAP, men du og samboeren din skal da ikke fø på han?

Jeg tenker at 3000 er en grei sum? Det dekker nok mat og strøm og varmtvann hver mnd.

Likevel vil han ha penger til overs hver mnd som han kan spare, og han kan ha råd til å være sosial.

Jeg må bare understreke at han faktisk får AAP så han skal klare seg hver mnd, og da er det rett og rimelig at han betaler for seg når han itillegg til å ha eget rom faktisk får spise av maten som dere kjøper.

Jeg tenker at forloveden din ikke ønsker å forsørge lillebroren din, og det er heller ikke ditt ansvar. :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om min lillebror skulle bodd hos meg i bare 1-2 mnd ville jeg nok ikke tatt noe leie, men over det er det vel greit med en leie, men det er vel noe du og din lillebror kan snakke om?
Tror jeg ville diskutert prisen med min bror, og hva han synes er greit og betale i mnd. Tror ikke han ønsker og snylte på dere heller :)
Man må ta vare på sine egne :)

Endret av Sukkerklumpen!
Skrevet

Hadde lillebroen min boende hos meg i godt over ett år på et tidspunkt. Eget soverom osv. Han betalte en fordelaktig, for seg, leie.

Anonymous poster hash: 07c45...6f8
Skrevet

Nå har han mat, vaskemaskin, strøm,tv,nett osv så 3000 er ikke store summen. Uansett hvor han bor,så vil han aldri få det så billig som 3000

Anonymous poster hash: 8938d...963
Skrevet

Jeg har 2 brødre boende i huset mitt. De betaler 2000 hver, kjøper sin egen mat og vi deler strømregningen på 3. De må lære seg at ting koster penger samtidig som jeg ikke tar alt for mye penger.

Skrevet

Takk for alle svar, dere er supre!

Vet som sagt ikke hvor lenge han blir boende, vi tar det som det kommer. Han går ikke på skole, og han jobber ikke, grunnet helseproblemer. Han mottar AAP.

-TS.

Da kan dere jo skrive en kontrakt så dekker vel NAV noe av dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...