Lully Skrevet 18. januar 2014 #1 Skrevet 18. januar 2014 Hva tenker dere om at Norge er et monarki? Vil dere ha republikk, eller vil dere beholde dagens ordning?
MsMax Skrevet 18. januar 2014 #2 Skrevet 18. januar 2014 Ingen av delene. Jeg synes man skal ha små lokal-styrte samfunn. Altså ingen i Oslo skal fortelle hvordan noen i Bodø skal gjøre ting. Jævla sauer som stemmer på det "bedre" av to onder hele tiden. Med konger elelr dronninger blir det jo heller ikke bedre. Nei, æsj, vekk med hele greiene! 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #3 Skrevet 18. januar 2014 Med tanke på hvor mye penger det går med til å opprettholde denne utdaterte styreformen så må jeg si nei. Jeg har heller ikke sansen for at enkeltmennesker KUN på bakgrunn av familie blir opphøyet til noe nærmest gudelig. Nå er jeg såpass snipete at jeg reagerer på en viss kronprinsesses bruk av designerklær, og synes at mennesker som blir gitt en slik mulighet bør forvalte den annerledes. My fifty cents. Anonymous poster hash: bc75c...1c0 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #4 Skrevet 18. januar 2014 Med tanke på hvor mye penger det går med til å opprettholde denne utdaterte styreformen så må jeg si nei. Jeg har heller ikke sansen for at enkeltmennesker KUN på bakgrunn av familie blir opphøyet til noe nærmest gudelig. Nå er jeg såpass snipete at jeg reagerer på en viss kronprinsesses bruk av designerklær, og synes at mennesker som blir gitt en slik mulighet bør forvalte den annerledes. My fifty cents.Anonymous poster hash: bc75c...1c0 Tror du en presidentfrue ville brukt mindre penger på antrekk? Anonymous poster hash: 91b88...5eb 10
Gjest New_Girl Skrevet 18. januar 2014 #5 Skrevet 18. januar 2014 Tror du en presidentfrue ville brukt mindre penger på antrekk? Anonymous poster hash: 91b88...5eb Mhm, Michelle Obama kjøper klær på Fretex har jeg hørt!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #6 Skrevet 18. januar 2014 Nei til monarki. Det er middelaldersk at folk skal bli født til å bli landsoverhoder. Norge bør være en republikk med svært begrenset presidentmakt. Anonymous poster hash: 6e1c7...198 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #7 Skrevet 18. januar 2014 Min mor sitt argument for monarki og mot republikk: tror du en presidentfamilie vil bruke mindre penger?? Jeg synes det dreier seg som så veldig mye mer. Selv er jeg evig takknemmelig for at jeg ikke er født inn i en rolle som binder meg på hender og føtter for resten av livet. Man vil så gjerne gjøre det man brenner for i livet, men en rolle man er født inn i legger så mange begrensninger på en at det blir umulig. Märtha har blitt såpass tøff med årene at hun velger sine egne veier uansett, og det synes jeg det står respekt av, selv om jeg ellers synes det hun driver med er noe fjas. For å få full akspet skulle hun vel helst sittet og tvinnet tommeltotter innimellom de offisielle oppdragene, mens hun levde opp til folkets bilde av den perfekte prinsesse? Og Haakon, med sin håpløse kjærlighet til en partyjente som overhodet ikke passer inn i systemet. Tenk om de bare kunne fått være vanlige fok, dratt på festivaler og fyrt seg en rev, pult litt rundt, og levd livet. Jeg synes det er helt vanvittig, at vi i vår moderne tid fortsatt holder på denne utdaterte styreformen. Det er jo egentlig bare latterlig, alld en tid disse enneskene troass alt ikke har noen reell makt. Det eneste som kan forsvares er rollen de har som ambassadører for landet vårt, men den rollen mener jeg en presidentfamilie kan ivareta i minst like stor grad. Prinser og prinsesser hører eventyrene til. Jeg sier: SLIPP DEM FRI!!! Hvorfor kan ikke en presidentfamilie her i Norge leve på samme nivå som statsministerfamilien gjør i dag? Finne det noen internasjonale regler og standarder for hvordan slike skal bo, hvor mye penger som skal brukes på klær og feriereiser? Ikke så vidt jeg vet. Det blir vel hva man gjør det til. Presidenten på Island, f.eks, lever slett ikke så ekstravagant. Nei, tiden er overmoden for endringer! Anonymous poster hash: 2bdef...4ff
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #8 Skrevet 18. januar 2014 Har ingen sterke meninger, men heller litt til monarkisiden. For det første så tror jeg "kongelige" fremdeles har litt mer reklameeffekt når de representerer i utlandet enn det en president ville hatt. Spesielt for et lite land som Norge. En president ville også vært involvert politisk, noe en konge pr. def ikke er. Dermed har kongen/de kongelige mer tid til å promotere næringslivsinteresser. Og så slipper vi alt det maset som et presidentvalg ville medført Anonymous poster hash: 1b23d...681 8
Gjest Sitronen Skrevet 18. januar 2014 #9 Skrevet 18. januar 2014 Jeg liker tanken på at vi har et politisk nøytralt statsoverhode, det taler for monarki. Så kan man selvsagt si at kongen ikke har noe politisk makt, men han har muligheter til innflytelse gjennom statsråd, og vetorett han kan benytte seg av, og dette ser jeg på som viktig. Kongen, og kongefamilien er samlende i krisetider, og kan vise omsorg og omtanke uten at det ligger noen politisk tanke bak. Det så vi 22. juli 2011. Dette er unikt, og ikke noe en hvilken som helst politiker kunne gjort på en like god måte. Kongen framstår som et symbol fram til det er "behov" for at han fremstår som en leder. Dette viser historien oss. Vi nordmenn er så heldige at vi ikke har hatt behov for kongens lederskap så alt for mange ganger opp i gjennom årene, men Kong Haakons rolle under 2.verdenskrig viser hvor viktig kongen er for landet. Dette er noen få av argrumentene jeg har for monarki. 15
Gjest meh Skrevet 18. januar 2014 #10 Skrevet 18. januar 2014 Ingen av delene. Jeg synes man skal ha små lokal-styrte samfunn. Altså ingen i Oslo skal fortelle hvordan noen i Bodø skal gjøre ting. Hvorfor skal noen i Bodø-øst bestemme over dem i Bodø-vest da? 3
Druid Skrevet 18. januar 2014 #11 Skrevet 18. januar 2014 (endret) Hva tenker dere om at Norge er et monarki? Vil dere ha republikk, eller vil dere beholde dagens ordning? Jeg er i utgangspunktet republikaner, men ønsker for øyeblikket å beholde dagens monarki. Dette har noe med at man uansett ønsker å ha en person i posten som tilsvarer Kongen og arverekka i vårt kongehus for øyeblikket, utkonkurer stort sett alt som er potensielt som President. Kosten av vårt kongehus ligger på samme nivå som en evt president, og vår forvaltning av verdiene vil være den samme. (Jeg vet dette er litt ukjent, for pressen fokuserer ekstremt på VERDIEN av hva kongehuset stiller i (hvilket ikke har noen som helst med KOSTEN), men vårt kongehus er ikke spesielt ekstragavant.) Og slottet blir ikke billigere å drifte med president. Hvis vi skulle endre dypere i vårt politiske system, kan man kansje i større grad se for seg en innsparing, men jeg føler ikke stortinget/regjeringsmodellen er vårt største politiske problem. Dessuten erkjenner jeg at monarkiet bringer med seg diplomatiske og omdømmemessige fordeler som faktisk betyr noe og gir inntekt for landet. Alt i alt, det finnes masse i dette landet som ikke fungerer halvparten så bra som kongehuset, så så lenge kongefamilien gidder å ofre livet sitt for å ha den drittposisjonen, synes jeg vi skal la dem sitte. Jeg er nemlig ikke sikker at vi får noen konge etter krompen. Endret 18. januar 2014 av Druid 3
Floskelfrosk Skrevet 18. januar 2014 #12 Skrevet 18. januar 2014 Monarkiet er utdatert, og selv om det finnes ulemper ved demokratiet også synes jeg det er galt å la noen være statsoverhode bare med bakgrunn i hvem foreldrene er. Var mindre skeptisk til monarkiet "før Haakon og Mette-Marit", men jeg har jo også blitt litt eldre og ser ting på en litt annen måte. Har ikke noe særlig godt inntrykk av de to, hovedsakelig på grunn av pengebruk og hunden de skaffet seg (inkludert kullet de fikk).
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #13 Skrevet 18. januar 2014 Monarkiet er utdatert, og selv om det finnes ulemper ved demokratiet også Jeg tillater meg å korrigere denne, siden Norge er et demokratisk monarki. "Monarkiet er utdatert, og selv om det finnes ulemper ved å ha republikk også..." Anonymous poster hash: 6b7d5...399 2
Floskelfrosk Skrevet 18. januar 2014 #14 Skrevet 18. januar 2014 Jeg regner med at du mener at folket kan stemme ut monarkiet, men så lenge vi har monarkiet er det arverekkefølgen som gjelder.
Druid Skrevet 18. januar 2014 #15 Skrevet 18. januar 2014 Jeg regner med at du mener at folket kan stemme ut monarkiet, men så lenge vi har monarkiet er det arverekkefølgen som gjelder. Demokrati er en type politisk styring. I gamle dager var også Monarkiet en politisk styring, men det har ikke vi hatt siden før unionstidene. Monarkiet vi har i Norge har ingen overordnet politisk styringoppgaer, hvilket gjør at vi regnes som demokrati selv med en konge.
Floskelfrosk Skrevet 18. januar 2014 #16 Skrevet 18. januar 2014 Demokrati er en type politisk styring. I gamle dager var også Monarkiet en politisk styring, men det har ikke vi hatt siden før unionstidene. Monarkiet vi har i Norge har ingen overordnet politisk styringoppgaer, hvilket gjør at vi regnes som demokrati selv med en konge. Fullt klar over dette.
wilmap Skrevet 18. januar 2014 #17 Skrevet 18. januar 2014 Ja til Monarki, jeg liker tanken på at Norges statsoverhode er politisk nøytral, å ha Stoltenberg eller Solberg eller enda verre Siv Jensen som Norges statsoverhode hadde vært et marrerit. Og når vi har monarki, så slipper vi å skifte statsoverhode så ofte. 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #18 Skrevet 18. januar 2014 Ja til Monarki, jeg liker tanken på at Norges statsoverhode er politisk nøytral, å ha Stoltenberg eller Solberg eller enda verre Siv Jensen som Norges statsoverhode hadde vært et marrerit. Og når vi har monarki, så slipper vi å skifte statsoverhode så ofte. Det er nettopp dét som skurrer for min del, da. I et moderne demokrati bør statsoverhodet være en valgt politiker. Anonymous poster hash: 2bdef...4ff
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #19 Skrevet 18. januar 2014 Jeg er for. Jeg er enig i at det kanskje er prinsipielt tvilsomt, men jeg er en pragmatiker fremfor en som ukritisk setter idealer foran det som faktisk fungerer. Monarkiet og det norske kongehuset har pdd. større støtte i folket enn noen politiker har hatt noen gang, og fritar statsministeren (altså en eventuell president) fra alskens seremonielle plikter. Så kunne vi selvsagt innført et system med en president som bare var en figur, etter modell av Tyskland og Italia. Men det ødelegger jo poenget, for da rykker vi tilbake til start og betaler fortsatt i dyre dommer for et apolitisk statsoverhode som det plutselig vil gå litt politikk i likevel. En apolitisk president ville aldri hatt samme oppslutning som det nåværende kongehuset har. Så nei. Vi beholder monarkiet nå. Heldigvis. Anonymous poster hash: c77b5...e41 8
xfce123 Skrevet 18. januar 2014 #20 Skrevet 18. januar 2014 I Norge har vi ikke tre-delt maktprinsipp. Vi har to-deling. I andre land har de også president, og presidenten har bare konge-funksjon. Så alle varianter er mulig. Jeg foreslår at vi fortsetter å ha konge, men vi velger konge og dronning ut ifra missekonkurranser og mr universe -liknende konkurranser. Da kan vi få både show, de peneste menneskene, og samtidig mennesker som har narkotikabakgrunn om vi ønsker det, eller snobber fra oslo vest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå