Gjest Jon Are Skrevet 18. januar 2014 #1 Skrevet 18. januar 2014 Jeg er som tidliger nevnt ganske ny i dette gamet. Begynte på treningsstudio like før jul med det mål for øye å gå litt ned i vekt og å bygge muskler. Jeg er ganske så målbevisst i forhold til dette og er på trening ca fire ganger i uka. Jeg konsentrerer meg for det meste om styrketrening. Så her en kveld kommer en av de ansatte bort til meg og vil ta en liten prat. Det viser seg at noen har reagert på at jeg stønner/bruker for mye stemme når jeg løfter vekter. Helt utrolig at folk henger seg opp i dette. Kjente jeg ble rasende. Er det ikke en kjent sak at en skal bruke stemme når en løfter tunge vekter? Jeg synes dette var latterlig. Akkurat det samme fikk jeg klage på da jeg drev med ridning. I innlæringsfasen sa jeg "ett to, ett to "for å holde takten under trav og lettridning, noe ridelæreren ba meg slutte med. Latterlig å henge seg opp i det også. Jeg sluttet like godt med ridning pga dette og noen andre småting. Er det meg det er noe galt med her eller er det instruktørene? Med hilsen fra Jon Are
Gjest BettyBoop Skrevet 18. januar 2014 #2 Skrevet 18. januar 2014 Går an å hviske ett to ett to. Og du trenger ikke å overdrive lydnivået
sol87 Skrevet 18. januar 2014 #4 Skrevet 18. januar 2014 Det er kanskje litt både og? Noen forstår jo ikke at styrketrening er tungt (fordi de ikke trener tungt nok selv til å noen gang oppleve framgang), så litt stønning mener jeg er naturlig. Men vi er vel ulike på det området også, noen klarer kanskje å trene skikkelig tungt uten å lage så mye som en lyd. Men nå har jeg jo aldri vært der du er og hørt deg, så kanskje du skal prøve å dempe deg litt? Det finnes forresten treningssenter som er litt røffere i kantene, der de fleste fokuserer på kun styrketrening. Der ville nok ingen reagert om du lagde en del lyd.
Gjest bustyvel Skrevet 18. januar 2014 #5 Skrevet 18. januar 2014 Meld deg inn på et styrkeløftsenter e.l. da, de bryr seg neppe. Jeg synes det er kjempekjekt med folk som lager masse lyder, spesielt om de løfter superlette vekter, men jeg har heldigvis som regel nok med meg selv
Erazor Skrevet 18. januar 2014 #6 Skrevet 18. januar 2014 Det handler om å ta litt hensyn til omgivelsene. På et vanlig treningssenter er det mange brukere, ikke alle er der for å løfte vekter, og det kan være svært forstyrrende om man gjennom en hel økt må høre på høylydt stønning fra andre. Jeg forstår ønsket om og behovet for å bruke stemme under treningsøkten, men om alle skulle ha gjort det samme, ville lydnivået på senteret blitt uutholdelig. Derfor er det nødvendig å dempe seg litt og ta hensyn til andre, selv om det ikke er ideelt. Mitt råd er å øve deg på å ikke legge på stemme på pusten, slik at det blir mest pustelyder. Det høres helt annerledes ut enn aktiv stønning. 1
Gjest Daenerys Skrevet 18. januar 2014 #7 Skrevet 18. januar 2014 Jeg mener også det handler litt om hensyn. Når en ansatt kommer bort til deg, er det kanskje lurt å høre på hva han sier? Og nei, man må ikke bruke masse stemme for å løfte tungt. Er ok nok med et par stønn, men brøling eller høyttelling er faktisk plagsomt. Jeg vil gjerne klare å telle selv og klare å konsentrre meg om meg selv når jeg er på trening, og ikke bli forstyrret og irritert av andre. Det skal en del til for å bli så plaget av andre at jeg ville ha sagt ifra til de ansatte, så prøv å trene litt på pusteteknikk kanskje?
Gjest Gresshoppesang Skrevet 18. januar 2014 #8 Skrevet 18. januar 2014 Jeg vet egentlig ikke hvorfor, men jeg synes det er ubehagelig med menn som stønner og brøler når de løfter. Kanskje det minner meg om fødestuen? 2
Cho Kon It Skrevet 18. januar 2014 #9 Skrevet 18. januar 2014 Anbefaler å melde deg inn på et crossfit-senter, der er de mye mer vant til grynting og stønning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå