Gå til innhold

Kjøkkentjeneste

Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Samboer og sønn (13) er ikke så veldig ryddige. Kan være litt rotete selv, men liker å ha det ryddig og pent på kjøkkenet. Men gutta setter oppvask på benken selv om oppvaskmaskinen ikke er full, tørker ikke opp søl etter seg osv. Har tatt det opp før, men orker ikke å være den som gnåler og maser. Nå har jeg tenkt å foreslå at vi har ansvar for kjøkkenet en uke hver og at det skal "overleveres" til nestemann hver mandag. Da skal alt være skinnende rent, inkl, gulv, skapdører etc. Må sette opp en detaljert liste over alt som skal gjøres, tømming av maskinen, tørking av benker, kasting av søppel og papir osv og så må vi diskutere dette. Noen som har prøvd noe lignende? Vil bare få det til å fungere uten at jeg liksom skal være den ansvarlige. De gjør stort sett det de blir bedt om, men er lei av å måtte si i fra om alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var ein glimrande idè!

-Fekk lyst å prøva det same i kollektivet her eg bur! :)

Men me har kvar vår oppvask-dag, der me har kvar vår dag der me tek oppvasken og dermed heile kjøkkenet. Og ein annan som tek middagen. :)

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har hatt et lignende system. Sambo og jeg hadde en uke hver med "kjøkkentjeneste", som inkluderte middagslaging, oppvask og rydding. Kjøkkenet skulle overleveres prikkfritt søndag kveld. Dersom man ikke var ferdig på søndagskvelden fortsatte kjøkkentjenesten helt til man var ferdig.

Jeg tror det aller viktigste er å snakke sammen om hva arbeidet innebærer - kanskje dere kan sette opp en liste? - og at du lar dem styre på uten innblanding, når det er de som har ansvaret.

Vi har ikke oppvaskmaskin, og det største problemet med denne løsningen, var at oppvasken hadde en tendens til å vokse seg kjempestor! Nå prøver vi ut en løsning med annenhver oppvaskdag i stedet. Foreløpig fungerer det bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og at du lar dem styre på uten innblanding, når det er de som har ansvaret.

Det blir nok den største utfordringen for meg! Skal prøve. Skal legge det fram for dem i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...