AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Hvor langt tilbake er det vanlig eller "nødvendig" å skrive på CVen? Holder på med en solid femårig utdanning. Når jeg har papirene for den, så føler jeg at det ikke er nødvendig å skrive noe i CVen om hva slags utdanning jeg har fra før denne? Er det noe poeng i å nevne videregående skole + de tullefagene jeg studerte rett etter vgs? Jeg har jo også en del jobberfaring. Tror jeg dropper de første jobbene jeg hadde, det er vel ikke nødvendig å nevne alt når man har hatt litt større/mer langvarige jobber (som også er mer relevante enn feks. å jobbe i butikk..) senere? Anonymous poster hash: acd2b...3e3
Marie90 Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 Kommer an på hvor gammel du er og hvor mye jobberfaring du har. Samt stillingen du søker på. Jeg har ikke såå mye jobberfaring, så lister alt. Fører opp nåværende grad, samt videregående og kurs jeg ellers har tatt. Hvis du bare har VGS, samt noen fag og så master så hadde jeg ført opp det. Ang. jobber, hvis du har endel ville jeg kanskje droppet de som ikke er relevant for stillingen du søker på. Hvor lang er CVen din totalt?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #3 Skrevet 17. januar 2014 Det er først og fremst totalinntrykket arbeidsgiver ser etter. Hvis du fullførte videregående på normert tid og deretter brukte de tre neste årene på "tullefag" og deltidsjobber og ikke fører på noe av dette begynner arbeidsgiver å lure. På generelt grunnlag er det en dårlig idé å ha noen år som ikke er gjort rede for, fordi arbeidsgiver prøver å danne seg et inntrykk av deg og hva du har valgt å bruke tiden din på. Jeg leser mange søknader og CVer og så fremt det er en del ting med så tenker jeg ikke "hvor er den tredje julehjelpjobben hun hadde som 19-åring?", men hvis jeg ikke ser hva du gjorde etter videregående tenker jeg at du var psykisk syk eller drev dank. Anonymous poster hash: 8592b...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #4 Skrevet 18. januar 2014 Det er først og fremst totalinntrykket arbeidsgiver ser etter. Hvis du fullførte videregående på normert tid og deretter brukte de tre neste årene på "tullefag" og deltidsjobber og ikke fører på noe av dette begynner arbeidsgiver å lure. På generelt grunnlag er det en dårlig idé å ha noen år som ikke er gjort rede for, fordi arbeidsgiver prøver å danne seg et inntrykk av deg og hva du har valgt å bruke tiden din på. Jeg leser mange søknader og CVer og så fremt det er en del ting med så tenker jeg ikke "hvor er den tredje julehjelpjobben hun hadde som 19-åring?", men hvis jeg ikke ser hva du gjorde etter videregående tenker jeg at du var psykisk syk eller drev dank. Anonymous poster hash: 8592b...ed2 Håper du ikke er rekrutterer da, med de forutinntatte holdningene.., kan gå glipp av noen talenter da. Og TS: Som regel lønner det seg å liste opp alt. Ikke noe feil med å ha brukt noen år på "tullefag" etter videregående, helt vanlig. Og bedre det, enn de 40% av de som tar master, men aldri får bruk for den i jobben sin. Anonymous poster hash: 2f1f4...32d 3
Gjest Ciegus Skrevet 18. januar 2014 #5 Skrevet 18. januar 2014 Trenger ikke liste opp alt konkret, men du bør redegjøre for alle årene. Jeg prøver alltid å holde cv-en på en side (er man eldre med mye erfaring kan den gjerne bli lenger, men for oss ferskinger blir det feil). Da må jeg ta en del ting uten et samlepunkt. For eksempel 2007-2009 diverse deltidsjobber/sommerjobber.
Furstina Skrevet 18. januar 2014 #6 Skrevet 18. januar 2014 Jag tycker det är viktigt att se att det inte finns några luckor tidsmässigt i en CV. Är du väldigt ny och nätet har jobbat efter studierna tycker jag alla extra jobb är intressanta, för även om du städat eller jobbat på McDonalds visar det att du har fått erfarenheter av att arbeta, hålla tider och utföra dina plikter. Har du jobbat i 20 år är detaljerna för de äldre jobben inte så relevanta, men det är bra att de är listade
Marie90 Skrevet 18. januar 2014 #7 Skrevet 18. januar 2014 Hvis du fortsatt er under utdannelse, er det normalt å føre opp tilbake til VGS, men ikke lenger. Du setter opp VGSen du gikk på, og årene etter det.
helenaa Skrevet 18. januar 2014 #8 Skrevet 18. januar 2014 Jeg ville begynt med vgs, og ført opp alt etter det. Hvis det er mindre engasjement eller småfag, ville jeg kanskje skrevet det oppsamlet, type 'butikkmedarbeider, div. butikker 2007-2009' eller noe. Du bruker søknaden til å guide arb.giver til å se de rette tingene i cv. Gjør ikke noe om den er lang. Når det gjelder mindre kurs, frivillig arb og sånn, ville jeg vurdert fra jobb til jobb hva som skal med.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #9 Skrevet 18. januar 2014 TS her Skal bare søke sommerjobber, og det er ikke akkurat snakk om noe summer internship hos Statoil, men heller åpne forespørsler hos små bedrifter hvor det sikkert er svært få/ingen andre søkere. Ser liksom ikke helt hvorfor det er interessant for arbeidsgiver å vite at jeg gikk på xxx videregående skole fra 20xx-20xx, når jeg har masse arbeidserfaring fra etter dette og i tillegg har fullført flere år av en svært yrkesrettet/relevant utdanning med veldig gode resultater. Hadde omtrent null fravær og toppkarakterer på videregående også, men jeg har da virkelig utrettet større og viktigere ting senere. Anonymous poster hash: acd2b...3e3
Marie90 Skrevet 18. januar 2014 #10 Skrevet 18. januar 2014 TS her Skal bare søke sommerjobber, og det er ikke akkurat snakk om noe summer internship hos Statoil, men heller åpne forespørsler hos små bedrifter hvor det sikkert er svært få/ingen andre søkere. Ser liksom ikke helt hvorfor det er interessant for arbeidsgiver å vite at jeg gikk på xxx videregående skole fra 20xx-20xx, når jeg har masse arbeidserfaring fra etter dette og i tillegg har fullført flere år av en svært yrkesrettet/relevant utdanning med veldig gode resultater. Hadde omtrent null fravær og toppkarakterer på videregående også, men jeg har da virkelig utrettet større og viktigere ting senere. Anonymous poster hash: acd2b...3e3 Bare før opp tilbake til VGS, det er det som er normen og det stilles oftere spm hvis man ikke gjør det. De ser jo de viktigste tingene og de beste resultatene uansett?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #11 Skrevet 18. januar 2014 Det er viktig og skrive opp alle skoler og jobber man har hatt. Har selv hatt hjelp fra profesjonelle til og se på CV og fikse den. Skriv kortfattet og begynt med det nyeste først og jobb dere nedover. Selve CV skal ikke være mer enn 1 side og evnt skoler og kurs på side 2. Anonymous poster hash: 63b29...577
Gjest Wei Wei Skrevet 19. januar 2014 #12 Skrevet 19. januar 2014 Jeg skriver alt, skole, universitet jobb. Jeg nevner ikke fagene, men bare graden oppnåd og rettningen,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå