AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Jeg gikk på som barn, men ble aldri noe flink og har lagt skiene helt vekk i voksen alder. Nå er det mange år siden jeg har gått på ski, men jeg har egentlig lyst til å begynne igjen. Jeg er virkelig elendig og faller i den minste bakke og målet mitt er bare å kunne gå en vanlig skitur i ikke altfor krevende løyper. Er det håp for meg tror dere? Noen som har gode råd? Og har valget av langrennski noe å si?Anonymous poster hash: 37fe8...7f6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 Meld deg på kurs! Selvfølgelig har valget av ski noe å si. Jeg anbefaler lette fjellski trefjerdedels stålkanter, da får du mye bedre kontroll. Det går ikke så fort som på marka/racingski, men det er vel neppe poenget for deg heller. Anonymous poster hash: 29c3e...0fe
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #4 Skrevet 17. januar 2014 Anbefaler å øve! Bare gå på ski, drit i om du faller. Øv gjerne på å gå uten staver, prøv å skli lengst mulig på hver ski osv. for å øve balansen. Selv synes jeg det er enklere å gå på skikkelige racingski enn på halvslappe "markaski" som jeg hadde før. Har full kontroll selv hvis jeg må svinge eller bremse på vei ned bakker. Anonymous poster hash: 5b10e...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #5 Skrevet 17. januar 2014 Anbefaler å øve! Bare gå på ski, drit i om du faller. Øv gjerne på å gå uten staver, prøv å skli lengst mulig på hver ski osv. for å øve balansen. Selv synes jeg det er enklere å gå på skikkelige racingski enn på halvslappe "markaski" som jeg hadde før. Har full kontroll selv hvis jeg må svinge eller bremse på vei ned bakker. Anonymous poster hash: 5b10e...2c7 Nå var det ikke markaski jeg anbefalte, men fjellski med stålkant. Er dog enig i at markaski ikke er noe særlig. Jeg anbefalte fjellski til min mor, som ikke hadde gått på ski på mange år (hun gikk mye da hun var yngre, men det er dessverre glemt), men hun ble overtalt i sportbutikken til å kjøpe markaski. Enden på visa var at jeg måtte bruke hennes ski den påsken, hun hadde mye bedre kontroll på mine fjellski. Anonymous poster hash: 29c3e...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #6 Skrevet 17. januar 2014 Nå var det ikke markaski jeg anbefalte, men fjellski med stålkant. Er dog enig i at markaski ikke er noe særlig. Jeg anbefalte fjellski til min mor, som ikke hadde gått på ski på mange år (hun gikk mye da hun var yngre, men det er dessverre glemt), men hun ble overtalt i sportbutikken til å kjøpe markaski. Enden på visa var at jeg måtte bruke hennes ski den påsken, hun hadde mye bedre kontroll på mine fjellski. Anonymous poster hash: 29c3e...0fe Nei, og mitt svar var heller ikke noen kommentar til deg. Men hvis du vil ha svar: fjellski med stålkant i preparerte løyper? Høres veldig tungt og lite inspirerende ut. TS skriver ikke noe om alder, "mange år uten å ha gått på ski" kan jo bety alt fra at hun er 20 år og oppover. Hvis hun ikke er alt for gammel, og har normal fysisk form og balanse, vil et par normale ski med riktig spenn fungere bra. Skoene er viktig; i dårlig preparerte løyper er det veldig tungt å gå med mine racingski med lave, "proffe" klassisk-sko, men hvis jeg bruker kombisko i stedet, så blir racingskiene som en forlengelse av foten - altså ikke ustødig i det hele tatt. Anonymous poster hash: 5b10e...2c7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #7 Skrevet 17. januar 2014 Nei, og mitt svar var heller ikke noen kommentar til deg. Men hvis du vil ha svar: fjellski med stålkant i preparerte løyper? Høres veldig tungt og lite inspirerende ut. TS skriver ikke noe om alder, "mange år uten å ha gått på ski" kan jo bety alt fra at hun er 20 år og oppover. Hvis hun ikke er alt for gammel, og har normal fysisk form og balanse, vil et par normale ski med riktig spenn fungere bra. Skoene er viktig; i dårlig preparerte løyper er det veldig tungt å gå med mine racingski med lave, "proffe" klassisk-sko, men hvis jeg bruker kombisko i stedet, så blir racingskiene som en forlengelse av foten - altså ikke ustødig i det hele tatt. Anonymous poster hash: 5b10e...2c7 Med lette fjellski er det overhode ikke noe problem. Har gått på dem siden 2004, det går helt fint. Ikke tungt i det hele tatt. Men det må som sagt være lette fjellski. Fikk tilbake skigleden min på den måten, så lite inspirende er det ihvertfall ikke. De fleste jeg kjenner som er dårlige på ski har størst problemer i nedoverbakker og de har vært skikkelig misunnelige på mine ski. Med stålkanter er det mye lettere å ha kontroll. Jeg har ihvertfall ikke noen problemer med skoene i løypene slik som du. Det er først nå, nå jeg har gått mye på ski i ti år at jeg kunne tenke meg noen lettere ski for å kunne gå fortere. Litt tyngde på skiene gir bedre kontroll og bedre treningseffekt. Anonymous poster hash: 29c3e...0fe
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #8 Skrevet 18. januar 2014 Med lette fjellski er det overhode ikke noe problem. Har gått på dem siden 2004, det går helt fint. Ikke tungt i det hele tatt. Men det må som sagt være lette fjellski. Fikk tilbake skigleden min på den måten, så lite inspirende er det ihvertfall ikke. De fleste jeg kjenner som er dårlige på ski har størst problemer i nedoverbakker og de har vært skikkelig misunnelige på mine ski. Med stålkanter er det mye lettere å ha kontroll. Jeg har ihvertfall ikke noen problemer med skoene i løypene slik som du. Det er først nå, nå jeg har gått mye på ski i ti år at jeg kunne tenke meg noen lettere ski for å kunne gå fortere. Litt tyngde på skiene gir bedre kontroll og bedre treningseffekt. Anonymous poster hash: 29c3e...0fe Kan du gi et eksempel på hva du mener med lette fjellski, da? Men hver sin smak - jeg kunne virkelig ikke tenkt meg å labbe rundt på fjellski med stålkanter i "siviliserte" områder. Angående sko: du har sikkert noe sånt som disse? Eller andre varme, høye skisko? Mine ser omtrent sånn ut og er fantastisk gode å gå klassisk med i preparerte "trikkespor". Som du kanskje ser er de veldig lave (selv om det tynne stoffet går litt oppover), akkurat som vanlige joggesko, og følelsen av å ha dem på kan vel best beskrives som å snøre på seg noen tettsittende, lette og kjempegode fotballsko - de gir lite støtte for anklene, men der de faktisk skal gi støtte, så gir de veldig god støtte. Oppå smale racingski blir det litt ustabilt hvis man går i løyper uten klassiskspor, og det skjer typisk i starten av sesongen med dårlige snøforhold og hvor man også er litt uvant med å gå på ski. Kan også hende jeg har litt svake ankler. MEN som sagt: i preparerte klassiskspor er de helt fantastiske og jeg føler absolutt ikke at de er ustabile der. Hvis stabiliteten er et problem går det også an å gå med kombisko, som gir støtte i massevis helt oppover anklene og som fortsatt gir "treningsfølelse". Selv gidder jeg ikke å gå klassisk når det er dårlige forhold uansett, da er det mye artigere å gå på skøyteski. Best treningseffekt får man når det er artig å gå på ski - for meg og veldig mange andre er det mest artig når man kan kjøre på uten at utstyret bremser fart eller teknikk, og uten at man blir forbigått av gud og hvermann. Anonymous poster hash: 5b10e...2c7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #9 Skrevet 18. januar 2014 TS her. Takk for svar, alle sammen. Fart er virkelig ikke et issue for meg. KONTROLL er det eneste jeg er opptatt av. Jeg burde kanskje fargelagt litt mer hvor veldig dårlig jeg er til å få på ski - i tillegg tilbå være ute av trening, har jeg dårlig balanse og jeg blir stiv av skrekk i alt som bare så vidt minner om en bakke. Sånn sett er det nok andre idol har vært i noenlunde tilsvarende situasjon og som har klart å forbedre egne ferdigheter jeg har mest å lære av. Jeg skal ikke gå lett og fort - og det er en selvfølge at jeg kommer til å bli forbigått. Målet er som sagt å bare holde meg oppegående gjennom en liten runde på flat mark ned familien.Anonymous poster hash: 37fe8...7f6
Miss Undercover Skrevet 19. januar 2014 #10 Skrevet 19. januar 2014 Lette fjellski var et god tips - hvis det er sånn at det er bred enighet om at det er det beste for de av oss som er itt ustødige på langrenn? Noen som har et speiselt merke å anbefale?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå