Gå til innhold

Dere som har trent dere myke.

Anbefalte innlegg

Gjest Summers
Skrevet (endret)

Hei, selv kan jeg så vidt ta meg selv på knærne, så jeg er ikke fleksibel i det hele tatt. Det jeg lurer på er hvor stor og hvor rask progresjon dere hadde som har trent dere myke fra dårlig grunnlag. Og hvor mye tid satte dere av til tøying.

Har i hvert fall lyst til å kunne ta meg selv på tærne.

Endret av Summers
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tok meg 2-3 måneder å gå ned i spagaten når jeg var 20 år. Trente da Taekwon-Do. Så slutta jeg med all slik form for trening. Drev dog mye med klatring en stund, så da strekker og tøyer man ganske mye uansett. Men vektla ikke dette i selve treningen. Så ble det treningsopphold i 15 år, før jeg begynte på ny giv med yoga. I en alder av 45 år har jeg gått fra å "nesten ta i bakken" når jeg stod oppreist, til nå å være ganske nærme spagaten igjen. Setter hele håndflata greit i bakken når jeg står med rette ben. Trent sporadisk yoga det siste året og går blant annet i bro - noe jeg aldri har gjort før.

Så det er fult mulig å bli fleksibel igjen. Man må bare tørre å utfordre seg selv litt. Merker at alle vondter og auer i kroppen er omtrent borte nå, fordi jeg er flinkere til å strekke ut hele kroppen. Det er mye lettere å puste også, siden holdningen er bedre og brystet mer "åpent". Ryggvridende tøying er veldig viktig også. Ikke bare bein.

Tror det er veldig viktig med god mobilitet etter hvert som man blir eldre. Spesielt siden vi sitter alt for mye i hverdagen.

En venninne var ekstremt stiv. Hun var som deg; strakk seg ned bare til knærne. Noen få måneder med yoga og hun kunne endelig ta i gulvet.

Så bøy og tøy i vei.

Anonymous poster hash: e7ab1...50c
Skrevet

Tusen takk!

Litt usikker på om du er seriøs. Du er jo tross alt Summers ;)

Men jeg synes dette er viktig, så jeg svarte uansett.

Gjest Summers
Skrevet

Litt usikker på om du er seriøs. Du er jo tross alt Summers ;)

Men jeg synes dette er viktig, så jeg svarte uansett.

LOL, ser ut som jeg har et dårlig rykte. Men jeg er selvsagt seriøs, lurte på hvor fort man fikk progresjon og du svarte jo på det jeg spurte om. Har en kompis som driver med thaiboksing og lyst til å trene med han så må nesten blir myk.

Skrevet

Jeg har vært konkurransedanser og brukte en halvtime på å tøye etter hver trening. Det var ikke selve treningen som gjorde meg myk. Tøyer litt hver dag, f.eks slenger foten på bordet og lener meg over den imens jeg snakker i tlf eller ser på tv. Husk at tøying skal gjøre vondt, så tøy så langt du klarer og pust deg gjennom det i minst 20 sekunder. Du kan tøye legger, lår, tær, rygg, mellom skulderbladene, armer. hender, fingre, nakke, mage og rumpe. En føler seg veldig bra og lett etterpå:)

Gjest Summers
Skrevet

Husk at tøying skal gjøre vondt, så tøy så langt du klarer og pust deg gjennom det i minst 20 sekunder.

Hvor mange repetisjoner tar du?

Skrevet

LOL, ser ut som jeg har et dårlig rykte. Men jeg er selvsagt seriøs, lurte på hvor fort man fikk progresjon og du svarte jo på det jeg spurte om. Har en kompis som driver med thaiboksing og lyst til å trene med han så må nesten blir myk.

Dette blir bra :)

Jeg tøyer stort sett hele tiden. Som Gwen gjør, så sitter jeg også å tøyer litt hele tiden. Jobber med lotusstillingen min f.eks, så sitter i sofaen og ser på TV, mens jeg bøyer og tøyer. Det er så digg å strekke godt ut.

Gjest Runforit
Skrevet

Etter noen måneder med yoga så fikk jeg hendene i bakken. Er lenge siden jeg parktisterte yoga, men har vedlikeholdt mykheten og tar hendene i gulvet hver dag etter en joggeøkt.

Så tøy i vei så kommer det :)

Skrevet

Hvor mange repetisjoner tar du?

Ingen, jeg tøyer hver av de tingene jeg sa i minst 20 sekunder, bruker gjerne 2 min på hver øvelse av lår og legger, og forskjellige øvelser på hver gruppe så det kan bli 5 min eller mer på noen.

Skrevet

Dette skal jeg også prøve!

Fra å være hypermobil har jeg nå blitt stiv som en stokk. Jeg får ikke på meg sokker en gang. :P

En mellomting hadde vært fint. :)

Skrevet

Er det noen av dere som vet av gode tøyningsprogrammer? Siden en her nevner 30 min?

2 x 30 sek x 30 øvelser = 30 min. Kan ikke så mange øvelser :)

Vil ned i begge spagatene, men alt annet er også et pluss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...