Gå til innhold

Beltestol eller forovervendt bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er straks 3,5 år, 19 kg og 105 cm. Hun sitter nå i en bakovervendt stol, men det begynner å bli veldig trangt. Vi har snakket om å snu henne om noen mnd. Men begynte plutselig å tenke på beltestol. Bør hun heller sitte i det?

Anonymous poster hash: e1680...063

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fremovervendt med den vekten tilsier at du skal velge stol som bruker bilens trepunktssele. Fempunktssele bør absolutt ikke brukes fremover, og tror ikke det er stoler hvor denne er godkjent fremover over 18 kg uansett.

Hvis du kan ha henne bakover til hun blir nærmere 4 år ville jeg valgt det. Klager hun ikke over liten plass og stolen er godkjent opp til 25kg, festene til beltene ikke ligger bak ryggen og hun enda har støtte til hodet er det ikke noe problem. :)

• Liker 4
Skrevet

Det viktigste (selvsagt utenom vekt/høydegrense) når man bruker forovervendt beltestol er at barnet er i stand til å sitte skikkelig med bare vanlig belte. Om de er urolige, drar av eller løsner beltet, legger det under armen eller bak ryggen osv så er det ikke trygt i det hele tatt (bl.a indre skader med beltet bare over magen, kastes ut av setet ved kollisjon osv). Det er maksgrense på integrerte seler i noen (alle?) fremovervendte seter så vidt jeg vet, på mitt er det 18 kg - etter det man bruke vanlig belte. Så du må gjøre en vurdering på om du tror hun klarer det. :)

Anonymous poster hash: afaec...182
Skrevet

Takk for gode svar. :) Har ikke tenkt over at vi ikke kan bruke setet vårt forovervendt over 18 kg! Det er britax two way, tror jeg. Hvor lenge sitter barn i beltestol?

Gjest Magdalene
Skrevet

Takk for gode svar. :) Har ikke tenkt over at vi ikke kan bruke setet vårt forovervendt over 18 kg! Det er britax two way, tror jeg. Hvor lenge sitter barn i beltestol?

Barn skal vel sitte i beltestol til de er 135cm.

Det er absolutt anbefalt med beltestol når man skal snu de. Anbefaller da cybex solution x2-fix. Har det i to biler, og er veldig fornøyd :)

Skrevet

Da stedatteren min var på samme alder/vekt/høyde i sommer og vi skulle på en lengre bilferie så kjøpte vi besafe izi up x3 med isofix til henne. Det var som dag og natt å ha hun i bilen. Da hun satt bakovervendt på slutten så var til og med turen til barnehagen ett mareritt fordi hun hadde det ubehagelig. Med nytt sete, god plass til bena osv så ble hun en drøm å ha i bilen igjen. Hun var strålende fornøyd og det gjorde jo at ferien vår ble mye hyggeligere også.

Jeg vil anbefale å kjøpe ett med isofix om dere har isofix i bilen. Jeg syns at setet foreldrene mine har som er uten slenger seg frem og tilbake, mens vårt sete som er med isofix står støtt!

Skrevet

Man kan bruke isofix til 18 kg, deretter skal man bruke bilens belter har jeg lært. Jeg har besafe plus som er bakovervendt festet med bilens belter, det er opp til 25 kg. Bedre beinplass og lengre i ryggen enn combi f.eks.

Gjest Magdalene
Skrevet

Man kan bruke isofix til 18 kg, deretter skal man bruke bilens belter har jeg lært. Jeg har besafe plus som er bakovervendt festet med bilens belter, det er opp til 25 kg. Bedre beinplass og lengre i ryggen enn combi f.eks.

Man kan bruke isofix på beltestoler som har dette, men den eneste funksjonen de har er egentlig å holde stolen på plass når den ikke er i bruk, slik at man slipper å ta på beltet når den ikke er i bruk.

Skrevet

Beltestol! Frempunktssele er IKKE trygt fremovervendt. Du bør ha henne bakover til hun er lang nok til å bruke bilens trepunktssele. Det finnes bilseter som fint kan brukes bakovervendt til barn i hennes høyde. Visst hun er lang nok til beltestol nå bør hun bruke det visst dere snur henne.

Anonymous poster hash: 4c924...477
Skrevet

Beltestol! Frempunktssele er IKKE trygt fremovervendt. Du bør ha henne bakover til hun er lang nok til å bruke bilens trepunktssele. Det finnes bilseter som fint kan brukes bakovervendt til barn i hennes høyde. Visst hun er lang nok til beltestol nå bør hun bruke det visst dere snur henne. Anonymous poster hash: 4c924...477

Hvor lang må hun være da?

Skrevet

Beltestol går vel mest på kilo og alder. 15 kg og over fire år. Og aldri fempunktssele forovervendt!

Anonymous poster hash: c00bc...2e5

Skrevet

Fremovervendt med den vekten tilsier at du skal velge stol som bruker bilens trepunktssele. Fempunktssele bør absolutt ikke brukes fremover, og tror ikke det er stoler hvor denne er godkjent fremover over 18 kg uansett.

Hvis du kan ha henne bakover til hun blir nærmere 4 år ville jeg valgt det. Klager hun ikke over liten plass og stolen er godkjent opp til 25kg, festene til beltene ikke ligger bak ryggen og hun enda har støtte til hodet er det ikke noe problem. :)

Vi har et spesialtilpasset sete fra hjelpemiddelsentralen og det er fremovervendt. Barnet er 3,5år gammel. Hvis det er sånn du sier så lurer jeg på hva vi skal gjøre når han blir såpass tung. Han kan ikke bruke bilens belte, det kommer han bare til å krype ut av.

Visste ikke at fempunkts ikke var trygt fremovervent.

Han er fortsatt under 15kg, så problemstillingen er ikke helt aktuell ennå, men det er nok ikke lenge til.

Anonymous poster hash: f24ca...012

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi har et spesialtilpasset sete fra hjelpemiddelsentralen og det er fremovervendt. Barnet er 3,5år gammel. Hvis det er sånn du sier så lurer jeg på hva vi skal gjøre når han blir såpass tung. Han kan ikke bruke bilens belte, det kommer han bare til å krype ut av.

Visste ikke at fempunkts ikke var trygt fremovervent.

Han er fortsatt under 15kg, så problemstillingen er ikke helt aktuell ennå, men det er nok ikke lenge til.

Det er bedre at han sitter fremover med fempunktssele, enn fremover ustødig med bilens belte.

Det finnes seter som går til 25kg hvertfall.

Skrevet

Det er bedre at han sitter fremover med fempunktssele, enn fremover ustødig med bilens belte.

Det finnes seter som går til 25kg hvertfall.

Ja setet vi har er til 35kg og er rent fremovervendt, men kan også brukes som beltestol.

Forstår jo at man kanskje bør bruke den som beltestol når barnet er over 15kg, men det er jo plutselig ingen vits med sete i det heletatt når ungen kryper ut og er løs i bilen :-/

Har aldri hørt at man ikke bør sitte fremover med 5punkt sele jeg. Hva er årsaken til dette og hvorfor lages det rene fremovervente seter med 5punkt hvis det er uforsvarlig?

Skrevet

Hvorfor skal man ikke bruke forovervendt med 5punktsele?

og hvorfor ikke isofix over 18 kg? Hva er da vitsen med rent bakovervendt sete med isofix til 25 kg? Har aldri blitt fortalt dette av selgere.

Vi har et besafe og et akta graco sete. Kan vi altså ikke bruke isofix når han når 18 kg?

Skrevet

og hvorfor ikke isofix over 18 kg? Hva er da vitsen med rent bakovervendt sete med isofix til 25 kg? Har aldri blitt fortalt dette av selgere.

Vi har et besafe og et akta graco sete. Kan vi altså ikke bruke isofix når han når 18 kg?

Fordi isofix-festene i bilen ikke er kvalifisert for mer enn 18 kg.

http://www.sikringavbarnibil.no/faq-items/isofix/

Skrevet

Ja setet vi har er til 35kg og er rent fremovervendt, men kan også brukes som beltestol.

Forstår jo at man kanskje bør bruke den som beltestol når barnet er over 15kg, men det er jo plutselig ingen vits med sete i det heletatt når ungen kryper ut og er løs i bilen :-/

Har aldri hørt at man ikke bør sitte fremover med 5punkt sele jeg. Hva er årsaken til dette og hvorfor lages det rene fremovervente seter med 5punkt hvis det er uforsvarlig?

Fordi da sitter kroppen veldig fastspent, men hodet helt løst. Du kan jo tenke deg hva som skjer når man krasjer da. Det trepunktssele blir kroppsvekten bedre fordelt.

Anonymous poster hash: 4c924...477

Skrevet

Fordi da sitter kroppen veldig fastspent, men hodet helt løst. Du kan jo tenke deg hva som skjer når man krasjer da. Det trepunktssele blir kroppsvekten bedre fordelt. Anonymous poster hash: 4c924...477

Nei, grunnen er at en vanlig sele i bilen gir litt etter hvis man kræsjer, så det gir mindre belastning på nakken.

Anonymous poster hash: 50796...7a1

Skrevet

Det er jo bare til å søke opp videoer med kræsjtest med 5-punkts, det…

Anonymous poster hash: c00bc...2e5
Skrevet

Fordi da sitter kroppen veldig fastspent, men hodet helt løst. Du kan jo tenke deg hva som skjer når man krasjer da. Det trepunktssele blir kroppsvekten bedre fordelt. Anonymous poster hash: 4c924...477

Nei, grunnen er at en vanlig sele i bilen gir litt etter hvis man kræsjer, så det gir mindre belastning på nakken.Anonymous poster hash: 50796...7a1

Det er rett begge deler. 5 punktsselen gir ikke like mye etter som bilens belte og gjør at hodet er mer utsatt for støt siden kroppen sitter mer fastspent med 5 punktsselen.

Når det gjelder seter fra hjelpemiddelsentralen er jo disse spesiallaget så vet ikke helt hvordan det fungerer. Men om problemet er at barnet kommer seg løst fra setet om det ikke er festet godt nok så er 5punktssele bedre enn et barn som krabber løst.

Et alternativ er cybex pallas, det har en pute foran som sikrer barnet og bruker kun bilens belte gjennom puten for å sikre barnet. Puten kan brukes opp til 18 kg, etter det må man bruke bilens belte på vanlig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...