Gå til innhold

Død kattunge

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Katten til søster mi fikk en kattunge sist fredag kveld, den var kjempe liten og helt rosa. Kattemora la seg nesten på den flere ganger og kattungen laget lyd. Det kom kun en kattunge, er det vanlig?

Neste morgen våknet søster mi tidlig og oppdaget at kattemoren ikke var i kurven og at kattungen var død. Det var tidlig og hun sovnet igjen uten å fjerne kattungen, og da hun våknet litt senere lå kattemoren fornøyd i kurven mens kattungen var borte. Jeg har hørt at kattemoren kanskje har spist den.. kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tabby

Det er mest vanlig at kattene får mellom 2 og 6 kattunger har jeg lest. Men om ikke kattemor virker syk eller noe til nå så ville jeg antatt at det ikke ligger igjen noen ved en feil, slikt kan jo skje.

Men når hun våkner nok til å registrere at kattungen er død, og så la hun seg bare til å sovne igjen? Hvor er samvittigheten da? Jeg hadde i hvert fall ikke klart det. Jeg ville nok gjort klart til en liten begravelse i hagen. I det minste lagt den i en skoeske til å begynne med.

Om katten har spist ungen sin har jeg ingen peiling på, men jeg har aldri hørt om at kattene spiser sine egne unger, men morkakene spiser de. Håper noen andre har mer peiling på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Jo kan hende hun har spist den. Det sies så. Vi fikk nylig kattunger og da var det noen som ikke var helt fin form. Den ene døde men mannen min fikk liv i den og den godtok kattemor. den neste var død og det tok han vekk for at hun ikke skulle spise den. den siste hadde problemer og den ville hun ikke ha noe med å gjøre før mannen min filleristet henne. Så jeg tror det er lurt å følge litt bedre med når katten skal ha barn! Og døde unger bør da fjernes med en gang.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

jada, katter kan spise døde kattunger, men de gjør det ikke nødvendigvis alltid. Hadde ikke hatt hjerte til og lagt meg å sove igjen jeg, om pusen min hadde ligget i kurven sammen med en død kattunge :-(

Beskrivelsen bitte liten og rosa får meg til å tenke på for tidlig fødsel, og at det kanskje var derfor den døde. Er nok ikke så dumt å ta en tur til dyrelegn for å sjekke at alt er i orden, for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kun én kattunge: Det er slett ikke uvanlig hvis katten har gått på p-piller, vi har "ofte" bare fått én. Dette gjelder også hvis katten begynner å bli litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter spiser døde kattunger. Det kan virke barbarisk for oss, men er helt naturlig for katten. Ville katter rydder ordentlig opp etter fødselen for at ikke rovdyr skal kunne finne blodsøl og andre rester, rett og slett for å beskytte seg selv, og eventuelt levende kattunger, i en sårbar situasjon rett etter fødsel. For en katt er det nok greit å få lov til å gjøre det som er naturlig for den - og jeg tror den ville kunne blitt frustrert dersom den døde kattungen bare plutselig var borte, særlig når den bare fikk en unge. Hadde den hatt en eller flere levende unger i tillegg ville det vært lettere å fjerne den døde ungen uten at moren reagerte på det.

Helt unge eller eldre katter kan ofte få små kull på bare en til to unger, men dette kan høres ut som en for tidlig fødsel, og jeg ville tatt med katten til dyrlegen for å få sjekket at alt er som det skal. Det kan jo hende at det ligger flere kattunger, døde eller levende, igjen, og da kan dyrlegen fortelle hva som er nødvendig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...