Gå til innhold

Dere som bor i første etasje. Er dere redde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i første etasje i en blokk i Oslo. Jeg valgte det pga jeg har katt så det er veldig greit for henne å komme seg ut og inn. Har aldri vært redd sånn egentlig, ikke opplevd at noen har prøvd å bryte seg inn enda. Men hva med dere, noen som har hatt noen uhyggelige opplevelser i blokk?

Anonymous poster hash: 2dd0a...428
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Niks.

Anonymous poster hash: 83cb2...d0a
Skrevet

Er noen ganger litt engstelig, men er husredd i uansett hvilken etasje jeg befinner meg i. Har aldri opplevd noe skremmende, hverken boende i første etasje eller kjeller.

Anonymous poster hash: 4e823...6ed
  • Liker 1
Skrevet

Egentlig mindre redd når jeg har bodd langt nede for da føler jeg det er lettere å komme i kontakt med folk. Men så er jeg den typen som er mørkeredd og blir da redd for ting som faktisk kan skje, og overnaturlige ting. Og når du er redd for at Samara fra The Ring plutselig skal komme krypende så er det egentlig ganske hyggelig å bo i første etasje nærme folk.

Har aldri bekymret meg for innbrudd osv.

Anonymous poster hash: 2e96f...aac
  • Liker 1
Skrevet

Har aldri vært redd men synes det har vært ubehagelig når random personer begynner å banke på vinduene- eller enda verre- stikker hodet inn om det har vært åpent.

Har også fått kastet rabarbra(!!!) inn vinduet og i sengen ved en anledning. Men antar at det var barn haha.

Hadde "innbrudd" en gang jeg ikke hadde låst men det eneste de stjal var merkelig nok bare kubbelys, krydder og souvernirer fra en ferie jeg nettopp hadde kommet hjem fra.

Så har vel egentlig vært heldig, men er utrolig glad for at jeg bor i andre etg nå!:-)

Skrevet

Hm. Hæ, hvorfor skulle jeg det? Bor i Oslo og har aldri tenkt tanken. Nå har jeg riktignok flyttet til en leilighet som ligger høyere oppe, men jeg har vokst opp på bakkenivå i Oslo og aldri tenkt på at det skulle være farlig.

Anonymous poster hash: 05cfb...c98
  • Liker 2
Skrevet

Jeg og typen min bodde i en leilighet med svære stuevindu i første etasje midt i sentrum for et par år siden, og det var virkelig noe dritt. Jeg var aldri redd. Men det var utrolig irriterende når folk som gikk forbi banket på vinduet. I helgene kunne vi ikke ha vinduene åpne for da kom fulle folk å stakk hodet inn, kastet sko og søppel inn og en gang var det noen som stakk hånda inn og stjal noen lysestaker som sto i vinduet.

I tillegg var det en treplatt under vinduene som ALLE ungene som gikk forbi MÅTTE trampe på. Døds irriterende!

Skrevet

Jeg bodde i (høy) første etasje i Oslo sentrum i mange år, og følte meg mye tryggere der enn hva jeg føler meg nå, i fjerde etasje. Jeg er ikke redd for innbrudd o.l., det skjer sjelden, og kan like gjerne skje høyere opp i etasjene. Det jeg virkelig er redd for er brann, og skulle DET skje er det mye bedre om man er på bakkeplan, enn så høyt oppe som jeg bor nå...

Anonymous poster hash: 4eddc...4d7

• Liker 3
Skrevet

Bor ikke i blokk, men bor i kjeller. Er ikke redd. synes faktisk det var verre å bo i et toetasjes hus hvor vi hadde soverommene i andre etasje.

Å bo i kjeller/første etasje er best synes jeg.

Anonymous poster hash: bcbb6...300
Skrevet

Trives bedre i første etasje enn høyere opp, men det er nok fordi jeg er så redd brann :P

Har bodd i første etasje med balkong på øvre grünerløkka i snart 2 år nå, men har ennå ikke opplevd noe skummelt i forbindelse med det :)

Anonymous poster hash: b92b9...180
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Nei, vi har alarm koblet til. Så om noe skulle skje tar det bare noen få minutter til sentralbordet der får vite om det og ringer oss opp. Dessuten har vi installert overvåkningskamera inni leiligheten som en del av dette, så hvis alarmen går og vi ikke svarer på telefonene blir det automatisk tatt bilder med disse når de merker bevegelser. :) Vi bor ganske sentralt, så jeg synes det er godt å ha alarm.

Skrevet

Nei, vi har alarm koblet til. Så om noe skulle skje tar det bare noen få minutter til sentralbordet der får vite om det og ringer oss opp. Dessuten har vi installert overvåkningskamera inni leiligheten som en del av dette, så hvis alarmen går og vi ikke svarer på telefonene blir det automatisk tatt bilder med disse når de merker bevegelser. :) Vi bor ganske sentralt, så jeg synes det er godt å ha alarm.

Kan være lurt med alarm ja :) Kan jeg bare spørre hvor mye dere ca betaler for alarm pr mnd? Jeg vurderer det samme selv, men virker som det er dyrt.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Kan være lurt med alarm ja :) Kan jeg bare spørre hvor mye dere ca betaler for alarm pr mnd? Jeg vurderer det samme selv, men virker som det er dyrt.

Jeg vil heller anbefale deg å søke etter hva som finnes. Det finnes flere ulike typer. :)

Skrevet

Heller motsatt egentlig. Jeg bodde lenge i 1.etg, mens jeg nå bor i 5.etg. Ikke så at jeg engster meg for noe nå heller, men jeg syntes det var en ekstra trygghet i det å kunne gå rett ut m.t.p brann eller annet. Jeg opplevde også å bli alvorlig syk og måtte ut på båre. Veldig snertent da ambulansen kunne parkere rett ved inngangsdøra, og de slapp å bære meg mer enn et par meter. Her er det ikke heis engang, og jeg våger knapt tenke tanken..

Jeg minnes dog noen "morsomme" episoder. Jeg våknet en natt av at jeg hørte noen snorke HØYT. Siden jeg var alene i sengen. begynte jeg å lure på om det hadde klikket for meg (event. at det var så lenge siden det hadde vært en mann hos meg at jeg hadde begynt å hallusinere :ler: ) Jeg fikk etter hvert lokalisert lyden til å komme utenfra.. Og ganske riktig, når jeg åpnet verandadøra så lå det en stor full mann og snorket i solsenga mi! :biggrin: Jeg fikk omsider vekket han, og i halvsvime drar han fram en sigarett og ber om fyr! Haha! Han var en harmløs mann da, så jeg ble ikke redd nei. Det var heldigvis ikke så mye trafikk rundt der ellers, men hvis det hadde vært det, hadde jeg nok tenkt meg om to ganger. Det er ikke noe særlig å bo på "utstilling" heller.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal flytte til 1 etg i en blokk i Oslo om ikke lenge, gruer meg litt :P men tenk på alle som bor i hus rundt omkring, det er jo nesten skumlere syntes jeg.. i en blokk er det jo mange mennesker og litt "trafikk" i oppgangen og området rundt, mens i hus er det lettere å snike seg inn uten at noen ser det tror jeg.. med tanke på innbrudd osv. Også er det jo en fordel med tanke på brann. Men syntes det høres litt ekkelt ut med de som sier at de har hatt folk som har banka på vinduene osv :sjokkert: Tror jeg hadde blitt rimelig skremt hvis jeg satt i sofaen og det plutselig banka på stuevinduet.. hjelp..

Anonymous poster hash: ae992...30f
  • Liker 1
Skrevet

Nei, overhodet ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi bor i høy første etasje, har alltid bodd i øverste etasje tidligere. Jeg kommer nok til å flytte oppover i etasjene igjen hvis jeg kan.

Vi har ikke opplevd noen problemer, men har valgt å ha soverommet mot gaten og stuen mot bakgården. Dette er fordi vi nesten alltid har gardinene trukket for på soverommet uansett, så vi blir ikke plaget med innsyn. I tillegg går lyset på i bakgården når noen går gjennom etter mørkets frembrudd og slår på lyset. Det er utrolig irriterende, men går greit når vi er våkne og er i stuen. Hadde vi hadde hatt soverommet mot bakgården, hadde jeg våknet opp ofte.

Har venner som har valgt å gjøre det på samme måte. Vinduene står ikke vidåpne, men skrått, så det blir aldri problemer med folk som kaster noe inn.

Anonymous poster hash: c0583...a5d
Skrevet

Jeg var LIVredd da jeg bodde på bakkeplan. Aldri igjen.

Anonymous poster hash: cf3b3...62b
Skrevet

Hmm, nei? Det er da virkelig det mest normale å bo på bakkeplan. Det herligste med å bo på bakkeplan er at det er lettvint å lufte bikkja (slipper å tråkke opp og ned trapper hver gang bikkja skal tisse), og at jeg slipper å bære alt jeg har handlet noe lengre enn inn døra. Ingen slitsomme trapper, ingen somlete heis :biggrin:

Anonymous poster hash: e9ec4...3b1
Skrevet

Var vel aldri redd da jeg bodde i første etasje, men skal like fullt aldri gjøre det igjen (med mindre vi flytter i hus, selvsagt). Liker å ha gardiner fra og vinduer åpne, og da blir det litt vel mye innsyn og mulighet til å "stikke hodet inn". I tillegg er det jo mer utsatt for innbrudd. Et absolutt kriterium da vi skulle flytte var at vi skulle oppover i etasjene, og er veldig fornøyd med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...