Gå til innhold

Beste foccaccia?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er din beste foccaccia-oppskrift? Har ikke laget det på lenge, og har glemt hvilken oppskrift jeg pleide å bruke :-O

Anonymous poster hash: c1100...e7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier egentlig ikke å bruke noen spesiell oppskrift, MEN! Jeg har en hemmelig ingrediens som mange synes er rar, men som gjør focacciaen (først en c og så to) saftig og god. Lærte det da jeg bodde hos en italiensk familie i Puglia - nemlig potet! Kok opp et par-tre poteter, mos dem, og ersatt noe av melet med dem!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velte?

Jeg lager focaccia helt uten å kna, da blir den mye bedre.

Anonymous poster hash: 0ea9c...7c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid å lage etter den oppskrifta som er på tine.no, synes den er god! :) Og ikke minst lettvint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste jeg noen gang har laget er denne:http://www.klikk.no/mat/spise/article726072.ece

Men om jeg ikke tar helt feil så brukte jeg smør i bunnen istedetfor bakepapir, og så var den såpass løs at jeg ikke trengte å strekke den under hevingen. Jeg brukte heller ikke kjøkkenmaskin. Men den ble skikkelig god, og hadde perfekt konsistens!

Anonymous poster hash: 198cc...e75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den beste jeg noen gang har laget er denne:http://www.klikk.no/mat/spise/article726072.ece

Men om jeg ikke tar helt feil så brukte jeg smør i bunnen istedetfor bakepapir, og så var den såpass løs at jeg ikke trengte å strekke den under hevingen. Jeg brukte heller ikke kjøkkenmaskin. Men den ble skikkelig god, og hadde perfekt konsistens!

Eller jeg brukte vel olje i bunnen tror jeg.. Akkurat nå husker jeg faktisk ikke. Kanskje like greit å følge oppskriften ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velte?

Jeg lager focaccia helt uten å kna, da blir den mye bedre.

Anonymous poster hash: 0ea9c...7c9

Jeg velter og knar hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier egentlig ikke å bruke noen spesiell oppskrift, MEN! Jeg har en hemmelig ingrediens som mange synes er rar, men som gjør focacciaen (først en c og så to) saftig og god. Lærte det da jeg bodde hos en italiensk familie i Puglia - nemlig potet! Kok opp et par-tre poteter, mos dem, og ersatt noe av melet med dem!

Povera Cuisine. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velter og knar hele dagen.

Du ELTER.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har honning i focacciaen, det blir digg :) og blander olje med hvitløk som får stå en stund før jeg skal bruke den.

Anonymous poster hash: 088f9...beb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg velter deigen. Elter er det andre gjør.

Du er bare så teit.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Jeg tar utgangspunkt i denne oppskriten:

http://deiligmat.blogg.no/1258376595_foccacia_igjen_.html

Våt deig, lang heving og steking på høy temperatur tror jeg er noen av tiksene som gjør denne foccaccia så himla god :)

Her er min versjon.

Ingredienser:

1kg hvetemel

1l vann

20g salt (1ss+1ts)

Litt gjær (ca som to erter fersk gjær, event. ¼ ts tørrgjær)

Olje og salt til å strø oppå

Fremgangsmåte:

Rør ut gjær litt vann, tilsett resten av vannet, hvetemel og salt. La heve 12-20timer. Ha deigen over i langpanne (bakepapir og olje i først). La etterheve 0-60min. Ha littt olje og salt på toppen. Stekes på 250 grader i ca 30min (den skal være litt brun).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...