Gå til innhold

Hvordan fungerer det at barna deler rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to tette (16mnd i mellom), og foreløpig litt dårlig med rom i huset. Den minste er bare 4mnd, så det er ei stund til det blir aktuelt, men vi har lurt på om de skal dele rom etterhvert.

Den største sover egentlig greit, men har lett for å våkne en gang eller to i løpet av natta. Jeg ser for meg at dette blir veldig trøblete, og at ingen kommer til å få sove i fred mer. Mulig jeg er negativ.

Noen som har erfaring med dette? Når er problemet størst, og evt. når går det bedre? Hva skal til for at det skal fungere? Noen med urolige barn som synes at felles rom er greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har større aldersforskjell mellom mine. De delte rom til de gikk på barneskolen. Et barn ble lagt først og det eldste etter. Dine er så jevngamle i alder at de kan kanskje legge seg samtidig.

Jeg hadde innført gode rutiner på kvelden som gjentok seg de fleste kvelder så ungene visste hva som skulle skje. Tror det hjalp mye.

Må si at yngstemann var mye syk og hostet vanvittig på natta. Jeg som mamma sov knapt, men storesøster i overkøya sov seg igjennom alt.

Anonymous poster hash: 17772...15b
Skrevet

Jeg har ikke to barn, men jeg har tenkt på det samme som deg pga av at vi til helt nylig hadde kun to soverom og tenkt på flere barn etterhvert.

Jeg har ei venninne som har to barn med 2 års mellomrom og de deler rom uten noe problem. Den største våkner sjelden av den minste. Og disse delte visst rom fra den yngste var nyfødt.

Skrevet

To år mellom mine. Har aldri vært et problem at de vekker hverandre om natta, den ene kan hyle etter mareritt, den andre sover. Det har faktisk aldri skjedd at begge har våknet.

Men hvis de legges samtidig og ikke er særlig trøtte, må vi sitte der til én sover, ellers blir det party og lek. Men vanligvis sovner den yngste fort, mens storesøster er på badet, eller storesøster leses for i stua til lillesøster sover. Om morgenen vekker de hverandre så fint, og pludrer og leker i sengene.

Skrevet

Tror det skal gå bra. Jeg har riktignok ikke barn selv, men det er tolv måneder mellom min søsters barn, og de sover på samme rom (går i tredje og fjerde klasse nå). Det går helt bra! De er samme kjønn (gutter), og har et lavt, men stort, bord midt på gulvet med legolandsby på. Fjerdeklassingen er svært fascinert av verdensrommet, så over sengen sin har han plakater på veggen og fra taket henger det planetmodeller. Tredjeklassingen er fotballentusiast, og har fotballplakater over sengen sin, samt mange cup-pokaler i hyllen på sin side av rommet. :)

Anonymous poster hash: fa068...9dd
  • Liker 1
Skrevet

Høres jo bra ut! Hvor lenge fungerer det greit tro? Vi har ei stue for ungene i tillegg, så de har endel plass. Men om de kan sove på samme rom betyr det ett gjesterom ekstra, det kunne vært fint.

Lure tips når vi skal prøve? Den eldste har trøblet mye med sovinga, og er avhengig av faste rutiner, så jeg ser for meg at det kan bli en overgang. Burde vi ta det tidlig eller vente tro? Forstår at den minste må nattavvennes først, tenker han ligger hos oss til han nærmer seg året, vi får se.

Skrevet

Delte rom med min lillesøster (3 år yngre enn meg) fra jeg var 4-5 år til jeg var 11 år, før det delte jeg med storebror. Det var aldri noe problem mtp å vekke hverandre og sånt, og vi hadde sikkert klart å dele rom noen år til...

Har noen venner som har to jenter på 8 og 10 år som har delt rom siden yngstemann flyttet ut av foreldrene sitt rom, virker ikke som de har noe problem med det de heller, i og med at de velger å la dem dele rom fortsatt til tross for at de har ett ekstra soverom...

Anonymous poster hash: dc754...05a
Skrevet

Vi var fire barn på ett rom til eldste var 17, tre jenter og en gutt. Gikk greit før så burde gå greit i diss dager også :) Man gjør det beste ut av hva man har.

Husker ikke hvordan det ble gjort med leggetider men gode rutiner som noen sa over her er et must.

Anonymous poster hash: e9fa6...027
Skrevet

Mine på 12 og 14 deler rom enda. Har ikkevært noe problem til tross for at mminstemann har astma.

Vi skal bygge på i sommer for at de skal få hvert sitt.

Vi har prøvd de på hvert sitt rom tidligere, men de endte allikevel opp på samme rom etter en stund.

Skrevet

Vi har to tette (16mnd i mellom), og foreløpig litt dårlig med rom i huset. Den minste er bare 4mnd, så det er ei stund til det blir aktuelt, men vi har lurt på om de skal dele rom etterhvert.

Den største sover egentlig greit, men har lett for å våkne en gang eller to i løpet av natta. Jeg ser for meg at dette blir veldig trøblete, og at ingen kommer til å få sove i fred mer. Mulig jeg er negativ.

Noen som har erfaring med dette? Når er problemet størst, og evt. når går det bedre? Hva skal til for at det skal fungere? Noen med urolige barn som synes at felles rom er greit?

22 mnd mellom våre og de har delt rom siden minsten var ca 1 år. Går veldig fint, virker som de har mye trygghet i hverandre. Hvis storebror er borte må vi dandere dyna han så det ser ut som han ligger der :P

Var litt bekymret siden begge pleide å våkne litt lett, men de sover mye bedre nå og sover stort sett gjennom alt av bråk den andre måtte finne på ved evt mareritt, mistet dyne, leting etter smokk. De er nå snart 2 og 3.5 år.

Anonymous poster hash: f297e...6b2

• Liker 1
Skrevet

Det går helt utmerket med mine:) Har montert gardiner man trekkker foran sengene så de får sine egne små telt, selv om de deler soverom:)

Skrevet

Delte rom med min lillebror som er 15 mnd yngre enn meg til jeg var 3 ca. Husker at det gikk greit. Tror kanskje man har mer behov for eget rom når man kommer oppi skolealder.

Skrevet

Jeg har 16 måneder mellom mine to, og de deler rom da vi bor i leilighet med to soverom. Det går veldig bra, og de har det mye moro sammen!

Skrevet

Noen som har erfaring med deling av rom med 3-4 års mellomrom? Vi vurderer det, eller å sette opp vegg og dele av. Det vil jo ikke være aktuelt før minste er 6 mnd, men da er eldste 4 år.

Anonymous poster hash: 84660...b9d

Skrevet

For min del er jeg veldig glad for at jeg slapp å dele soverom med min eldre bror når jeg bodde hjemme (min bror er 3 år eldre enn meg). Greit å kunne ha sitt eget rom, og å prioritere gjesterom over barns privatliv synes jeg er ganske så respektløst.

• Liker 2
Skrevet

For min del er jeg veldig glad for at jeg slapp å dele soverom med min eldre bror når jeg bodde hjemme (min bror er 3 år eldre enn meg). Greit å kunne ha sitt eget rom, og å prioritere gjesterom over barns privatliv synes jeg er ganske så respektløst.

Mens jeg synes det er viktig å unne ha besøk av familiene våre, som bor langt unna. Tror de fleste småbarn setter mer pris på familiebesøk enn på privatliv. Det er bare noen år at vi har litt få rom, når de når skolealder blir det egne rom på alle.

Det går jo også an å ha den ene på gjesterommet, og flytte på han når vi har besøk, men ser for meg at det kan bli mer styr enn å bare ha de på samme rom først som sist.

Gjest Violetta
Skrevet

Hva med å heller la barna dele rom de gangene dere har besøk? Det kan enkelt løses ved å ha en gjesteseng tilgjengelig.

• Liker 3
Skrevet

Hva med å heller la barna dele rom de gangene dere har besøk? Det kan enkelt løses ved å ha en gjesteseng tilgjengelig.

Det er absolutt en mulighet, tenkte først at det var det beste. Nå ser jeg at mange har god erfaring me då ha dem på samme rom, og det er jo enkelt om det fungerer bra. Hvis det ikke blir noe problem er det jo enkelt, og jeg er ikke så bekymret for veldig små barns privatliv.

Hittil synes jeg at alt som har faste rutiner er enkelst, og ser for meg ekstra styr med legging og gjennom natta når vi har besøk, og det vil jeg helst unngå (har slitt mye med søvn med eldstemann).

Skrevet

Veldig veldig enig! :)

Skrevet

Her kommer nok barna mine til å måtte dele rom en stund, og så lenge de er små regner jeg med at dette kommer til å gå helt fint.

Vi har to soverom i hver etasje, og så lenge barna er små så er det ikke aktuelt at de sover i en annen etasje enn oss. Da får de heller innfinne seg med å dele rom et par-tre år og få hvert sitt rom i egen etasje når de har blitt litt større. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...