Gå til innhold

Hjelp! Nybegynner trenger heklehjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å prøve meg på å hekle et pannebånd, har aldri heklet noe før. Har lagt opp luftmasker og skal hekle fastmasker slik at det blir et arbeid som måler ca 11*45 cm og så sy det sammen i endene. Men hele arbeidet mitt skrår innover på begge sider, slik at det kommer til å bli en trekant etter hvert... Hva gjør jeg galt?

Anonymous poster hash: 1b909...61f
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok ikke heklet i alle maskene som du skal. Tell maskene på hver lengde frem og tilbake. Øving gjør mester, prøv igjen og lykke til. :)

Skrevet

Så hvis jeg har lagt opp 13 lm, og bruker den 14. til å snu, skal det da være 13 eller 14 fm i hver rad? Gurimalla, jeg er helt fersk på dette :fnise:

Skrevet (endret)

Da skal det vel være 13 masker alt i alt, mener jeg, da du ikke skal telle med masken du snur med :P

Endret av Takr91
  • Liker 1
Skrevet

Da får jeg bare prøve igjen :P

Skrevet

Jupp, det stemmer det. Legger en opp et antall, så er det alltid det som skal være på hver rad. Ikke mindre og ikke mere. ;)

Skrevet

Si ifra hvordan det går da, ts! :biggrin:

Skrevet

Det gikk kjempebra, ble litt knoting og banning, hadde glemt å hekle den siste maska, slik at det svingte innover, rekte opp, heklet videre, og innså at jeg hadde lagt til en ekstra maske, så det plutselig gikk utover, men ble ferdig med pannebåndet på noen timer :) Nå er jeg i full gang med å hekle en lapp som skal bli nålepute etter hvert. Med striper! :danse:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så fint! :klappe: Det høres akkurat ut som da jeg begynt å lære det der for veldig lenge siden.

Man må prøve (evt. banne litt) og feile noen ganger før lyset langsomt siger inn hos en stakkar.

Men du kan glede deg; det kommer til å bli mange muligheter for hva du kan få til, når du bare får det til.

Massevis av småsaker man kan hekle på ganske kort tid. Det er en fin form for avslapping etter hvert.

Husk å telle, telle, telle....til sist sitter det i fingrene og du gjør ikke feil mere. :jepp:

Endret av Hoppetaujenta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...