Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på endel ting. Håper noen kristne med kunnskap kan svare.

Tror kristne at man havner i helvete hvis man har sex før ekteskapet. (De fleste har jo det)

Havner man i helvete når man har voldtatt eller drept?

Eller unngår man helvete ved kun å tro på Gud og Jesus?

Anonymous poster hash: 86639...4fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror kristne at man havner i helvete hvis man har sex før ekteskapet. (De fleste har jo det)

Jeg er ingen teolog, men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

1) Det finnes mange typer kristendom, så det blir vanskelig å si at kristne generelt ikke aksepterer sex før ekteskap. Jeg vil tro at mange praktiserende katolikker og andre ortodokse kristne vil mene at sex før ekteskap er ugreit. Likevel trenger jo ikke dette bety at du havner i helvete - et av Bibelens viktigste prinsipper er tilgivelse.

2) Det kommer frem i Bibelen at angrende syndere skal få gjelden slettet. Slik jeg oppfatter dette betyr det at en forbryter som forstår alvoret i det h*n har gjort og er villig til å trygle om tilgivelse, vil bli tilgitt.

3) Jeg tror oppfatningen av helvete varierer veldig fra kristen til kristen. Jeg vil tro at mange kristne mener at man unngår helvete ved å leve et noenlunde rettskaffent liv, ivareta og fremme Jesu verdier og sånn generelt ikke være veldig slem.

Håper jeg var til hjelp :)

Skrevet

Jeg er ingen teolog, men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

1) Det finnes mange typer kristendom, så det blir vanskelig å si at kristne generelt ikke aksepterer sex før ekteskap. Jeg vil tro at mange praktiserende katolikker og andre ortodokse kristne vil mene at sex før ekteskap er ugreit. Likevel trenger jo ikke dette bety at du havner i helvete - et av Bibelens viktigste prinsipper er tilgivelse.

2) Det kommer frem i Bibelen at angrende syndere skal få gjelden slettet. Slik jeg oppfatter dette betyr det at en forbryter som forstår alvoret i det h*n har gjort og er villig til å trygle om tilgivelse, vil bli tilgitt.

3) Jeg tror oppfatningen av helvete varierer veldig fra kristen til kristen. Jeg vil tro at mange kristne mener at man unngår helvete ved å leve et noenlunde rettskaffent liv, ivareta og fremme Jesu verdier og sånn generelt ikke være veldig slem.

Håper jeg var til hjelp :)

Så hvis jeg lever et rettskaffent liv, uten å tro på Jesus, da havner jeg i helvete? Kristendommen er jammen nobel.

Skrevet

Ingen mennesker er feilfrie, og vi lever i synd. Den eneste måten du kan komme til himmelen på er hvis du har tatt imot Jesus - fordi han var uten synd og døde for oss så vi kan komme til Gud gjennom han. Når du står foran han vil all synden din bli vasket ut hvis du har Jesus i hjertet ditt. Uansett hvor teit det høres ut. De 10 budene er levemåter som er bra for deg, og mange av de er basert på lovene vi har i dag. Det betyr ikke at du havner i helvete hvis du bryter dem, det betyr at det ikke er bra for deg.

Det handler ikke om at "Du må være så snill du kan hvis ikke brenner du i helvete", det handler om at du selv vil være god og snill når du har tatt imot Jesus.

Anonymous poster hash: 4a3b6...54b
  • Liker 1
Skrevet

Man havner ikke i helvete hvis man ber om tilgivelse. Man unngår ikke helvete ved å tro på Gud og Jesus, men ved å be dem (og medmenneskene man har såret) om tilgivelse. Dette er noe man må gjøre hver dag for alt det gale vi gjør.

Dette var det enkle svaret. Det tunge svaret vil også innbefatte: hva er helvete, hva er synd osv.

Så hvis jeg lever et rettskaffent liv, uten å tro på Jesus, da havner jeg i helvete? Kristendommen er jammen nobel.

Du er jammen nobel, som viser deg som en kunnskapsløs skyggebokser. Ingen kristen vil føle seg slått av en slik kritikk, da den ikke rammer faktisk kristen tro. Du kan jo begynne å lære deg hva kristendom er før du går inn for å kritisere den. Da ville du kanskje til og med klare å treffe en nerve.

For å hjelpe deg på vei: "synd" i kristendommen er ikke bare dårlige handlinger, men en dårlig attitude. Du kan gjøre bare gode ting, men likevel være et horribelt menneske. Kristendommen lærer at mennesker ikke kan ta kontrollen over ondskapen ved simpelthen å gjøre et sett gode ting. Man må foreta en indre forvandling av mennesket.

I tillegg blir det da også slik at ingen mennesker i følge kristen tro kan si "den og den kommer til himmelen/helvete", fordi det kun er Gud som kjenner dette menneskets indre. Dermed kan ingen si om et rettskaffent menneske kommer hit eller dit.

Skrevet

Kristendommen og helvete i et nøtteskall.

En gang mellom 1200tallet og idag (husker ikke helt hvilket århundre dette var, men det var i tiden før reformasjonen, atlså før 1500tallet engang).

Selvmord var en av de største syndene man kunne begå, og var en garantert billett til helvete, så dette var veldig "vanskelig" å gjennomføre. Det folk da gjorde, fordi livet var et rent helvete for mange på denne tiden, var at de drepte babyer. Hvorfor spør du?

Fordi barn er født uten synd, og så lenge de er døpt er de garantert en plass i guds rike. (hvis de ikke er døpt er det rett til helvete, nice one). Det som kom etter barnedrapet var en dødsstraff. Men fordi alle fikk skrifte til en prest og be om tilgivelse for sine synder ble de også tilgitt, og fikk dermed en plass i himmelen også, ofte sammen med sitt eget barn som de hadde drept.

Logic 1.1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...