Gå til innhold

underbemanning i barnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan står det til i DIN barnehage? Er en førskolelærer som arbeider i en kommunal barnehage på Østlandet. Studerte i Oslo området og fikk derfor ett innblikk i hvordan det var i ulike barnehager. Løper på jobb hver dag, hvis det er noen syke får vi ofte ikke inn vikar. Er alene med 18 barn relativt ofte, det er ikke 3 ansatte i 100 prosent stilling. Lager fine planer til foreldre, følger opp så godt jeg kan. Likevel, føler jeg at de blir lurt trill rundt. Noen som opplever tilsvarende? Vurderer å bytte yrke, da det virker som om dette er vanlig?

Anonymous poster hash: 38135...a9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet som førskolelærer i 15 år i kommuner i nærheten av Oslo. Har jobbet med 18/3, 14/4 og har nå 9/3. Opplever i snitt 1uke pe mnd at vi er 2 på jobb. Min kommune har 50% fast vikar i hver bhg så hjelper litt, men den er ikke tilgjengelig hver gang jeg har fravær. Akkurat avsluttet 2, 5 uke med tilsammen 3 vikarer, men harvært 2på jobb nesten halvparten av tiden likevel. Vi får sjelden vikar før etter 16dager...

Lager også planer, , prøver å legge lista litt ned. Informerer så godt jeg kan om personal sit. Gjør det jeg kan for å gi barna gode, glade dager. Tror desverre at med den lave grunnbemanning vi har i bhg blir denne utfordringen bare større og større i framtiden.

Send meg gjerne pm så kan vi kanskje tipse hverandre om løsninger eller ideer;-)

Skrevet

Hvorfor er det så mye fravær? Hvis dere er 3 ansatte og alltid noen borte?

Anonymous poster hash: 377ca...ba1
Skrevet

I vår bhg har styrer en gruppe faste vikarer hun har ordnet seg selv. Så ringer hun dem ved fravær. Stort sett kan en av dem. Ellers må hun ringe Nav tror jeg. De setter inn vikar ved alt fravær, eneste de er underbemannet er hvis de ikke får tak i noen. De sier også fra ved henting, typisk "idag var vi bare to så det ble travelt, småungene måtte være inne ".

Når det er regler for voksen pr barn, så er det da ikke ok å vente 16 dager med å sette inn vikar. De bryter loven.

• Liker 3
Skrevet

På barnet mitt sin småbarnsavdeling har det vært en del sykdom mot jul. Men de har faste vikarer som jeg ser ofte. Småbarnsavdelingen prioriteres om det er mulig å avse noen fra storavdeling.

Selv på dårlige dager er de alltid minimum 2,5 på jobb fordelt på ca 12 barn (er 16 på avdelingen men mange har dager fri eller er syke så de er aldri full avdeling). Ofte er de to om morgenen og to om ettermiddagen og tre mellom kl 9-14.30 har jeg inntrykk av.

Anonymous poster hash: ff487...5bd

Skrevet

Jobber også i barnehage. Vi har flere tilkallingsvikarer å ringe til. Men noen perioder er det en periode med sykefravær. Og da er det noen dager vi rett og slett har alle vikarene i bruk, og har ikke flere å ringe til. Så da kan en avdeling eller 2 gå med underbemanning. Vi er stor barnehage med mange ansatte.

Anonymous poster hash: 7da0b...185
Skrevet

Bhg får ikke refundert penger for den sykemeldte før etter 16 dager....vi har et vikarbudsjett, men det blir jevnlig innskrenket fra kommunen. Vi prøver å bruke fast vikar eller andre voksne på huset om det går. Men vi får vikar fortere om fraværet blir langvarig.

I vår bhg har styrer en gruppe faste vikarer hun har ordnet seg selv. Så ringer hun dem ved fravær. Stort sett kan en av dem. Ellers må hun ringe Nav tror jeg. De setter inn vikar ved alt fravær, eneste de er underbemannet er hvis de ikke får tak i noen. De sier også fra ved henting, typisk "idag var vi bare to så det ble travelt, småungene måtte være inne ".

Når det er regler for voksen pr barn, så er det da ikke ok å vente 16 dager med å sette inn vikar. De bryter loven.

Skrevet

som regel er vi 5 stk på 2 avdelinger... 6 stk dersom vi er heldig.

Anonymous poster hash: 38135...a9a

Skrevet

Bhg får ikke refundert penger for den sykemeldte før etter 16 dager....vi har et vikarbudsjett, men det blir jevnlig innskrenket fra kommunen. Vi prøver å bruke fast vikar eller andre voksne på huset om det går. Men vi får vikar fortere om fraværet blir langvarig.

Ingen bedrifter får refundert penger de første 16 dagene. Det er ingen unnskyldning til å bryte loven. Hva med sykehjem hvis pleier blir syk? Pleier får jo fortsatt lønnen sin. Skal man bare la være å ta inn vikar da for man gidder ikke betale to stykker, be gamlingene hente seg mat selv eller gå sulten?!

Hvorfor sier dere ikke til kommunen at dere trenger mer penger til vikar for å overholde loven? Når kommunens adm folk blir syke, får de og lønn for null arbeid,på kommunens regning.

• Liker 1
Skrevet

Men det finnes ingen regler for voksne pr barn - de trer ikke i kraft før 2020.

Nå er det regler som sier 1 pedagog pr 9 barn og øvrig personale så det er forsvarlig (husker ikke nøyaktig ordlyden)

Mange barnehager har lite vikarbudsjett og må vente 16 dager før de setter inn vikar, for de har ikke råd.

Dette er noe jeg spør om når jeg er på intervju (er førskolelærer) og også noe jeg undersøkte da jeg søkte barnehageplass for mine barn. Det er slitsomt å gå 16 dager med en mindre, da ender jo en annen opp sykemeldt og runden er i gang..

Skrevet

På barnet mitt sin småbarnsavdeling har det vært en del sykdom mot jul. Men de har faste vikarer som jeg ser ofte. Småbarnsavdelingen prioriteres

Lurer på hvorfor?

Skrevet

Lurer på hvorfor?

Det gjør de hos oss også. Fordi småbarn krever mer stell og oppmerksomhet enn store, som er mer selvgående. Å være 2 stk på 11 ett- og to-åringer er krevende for barn og voksen. Bleier skal skiftes, de skal kles på for å ut, de må underholdes og trøstes og bæres.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kommunal barnehage i Oslo, på barnets avdeling er det fire voksne (2 pedagoger og to assistenter) på 20 barn. Ved sykefravær hjelper avdelingene hverandre, f.eks. kan en voksen fra naboavdelingen ta med et par av "sine" barn og besøke mitt barns avdeling hvis det fører til mer fornuftig bemanning totalt sett. Ved starten og slutten av dagen samarbeider naboavdelingene. Da er det uansett aldri fullt hus med barn, og barna blir kjent med nabobarna og andre voksne som de kan få til låns ved sykdom. Syns igrunn det fungerer greit. Barnehagen har lite vikarbudsjett, og jeg tenker at det er bedre med kjentfolk enn fremmed vikar. Men klart, hvis det er langtidsfravær må ta inn vikar.

Endret av kokkos
Skrevet

Hos oss er det alltid nok voksne, heldigvis. Vikarer blir tatt inn ved fravær. Det er alltid mange voksne når jeg henter.

Anonymous poster hash: ea6b5...761

Skrevet

Det gjør de hos oss også. Fordi småbarn krever mer stell og oppmerksomhet enn store, som er mer selvgående. Å være 2 stk på 11 ett- og to-åringer er krevende for barn og voksen. Bleier skal skiftes, de skal kles på for å ut, de må underholdes og trøstes og bæres.

Min erfaring er at det er like ille å være to på 18 tre, fire og femåringer

Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg er ped.leder i en middels stor barnehage, og stort sett er vi nok folk på jobb, og det blir satt inn vikar ved behov. Enkelte dager kan vi være snaut med folk, men da må vi tenke og organisere annerledes. Det er verken lover eller regler som sier noe om hvor mange ansatte som skal være i barnehagen, men en norm. Den sier en pedagog pr 18 barn over 3 år og pr 9 barn under 3 år, og ellers øvrig tilstrekkelig bemanning. Hva som er tilstrekkelig er da en tolkningssak.

Heldigvis har jeg aldri opplevd å gå med alt for lite bemanning over tid. En sjelden dag inni mellom, men aldri i lengre perioder. Har stort sett jobbet i private barnehager, og der har vi hatt god økonomi, slik at man kan prioritere vikarbruk, ekstraassistenter osv.

• Liker 1
Skrevet

Husk at kjernetiden der alle voksne er på jobb er bare fra 10-14. Etter klokken 14 går tidligvaktene hjem, og de kan da bare være 2 eller 3 voksne igjen på 18-24 barn. Nå begynner jo barn å bli hentet fra 14.30, men likevel så er det få voksne igjen til ettermiddagen. Det er bare 2 voksne igjen på senvakten, så hvis foreldre er redd for lav bemanning, så må de hente de før de stenger :)

Anonymous poster hash: 4f6d0...5c0
Skrevet

Ingen bedrifter får refundert penger de første 16 dagene. Det er ingen unnskyldning til å bryte loven. Hva med sykehjem hvis pleier blir syk? Pleier får jo fortsatt lønnen sin. Skal man bare la være å ta inn vikar da for man gidder ikke betale to stykker, be gamlingene hente seg mat selv eller gå sulten?!

Hvorfor sier dere ikke til kommunen at dere trenger mer penger til vikar for å overholde loven? Når kommunens adm folk blir syke, får de og lønn for null arbeid,på kommunens regning.

Tror du ikke landets styrere, pedagoger, barnepleiere og assistenter har tatt den samtalene med kommunene flere ganger? Fagforeningene likeså. Men når det skal kuttes i de kommunale budsjettene er det enkelt for politikere å kutte i slike ting om vikarbudsjett.

Ja de ansatte får da lønnen sin når de er syke, uansett om de jobber i kommune, stat eller privat bedrift. Men de færreste steder setter faktisk inn vikar fra første dag. Der det er satt en minimumsstandard på bemanning så leier de inn vikar så de akkurat dekker behovet.

Hvor mange av oss har ikke kommet tilbake til jobb etter influensa eller annet og sett den store haugen med jobb som har opparbeidet seg i mens vi var syke? Der jeg har jobbet før har det ALDRI blitt satt inn vikar, uansett om jeg var borte 1 dag eller 3 måneder.

Anonymous poster hash: 38c46...cda

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de alltid er nok voksne på jobb i vår barnehage, med unntak av den første timen om morgenen kanskje på småbarnsavdelingen. Det har også vært en del ulike vikarer innom.

Anonymous poster hash: 068bb...988
Skrevet

Tror du ikke landets styrere, pedagoger, barnepleiere og assistenter har tatt den samtalene med kommunene flere ganger? Fagforeningene likeså. Men når det skal kuttes i de kommunale budsjettene er det enkelt for politikere å kutte i slike ting om vikarbudsjett.

Ja de ansatte får da lønnen sin når de er syke, uansett om de jobber i kommune, stat eller privat bedrift. Men de færreste steder setter faktisk inn vikar fra første dag. Der det er satt en minimumsstandard på bemanning så leier de inn vikar så de akkurat dekker behovet.

Hvor mange av oss har ikke kommet tilbake til jobb etter influensa eller annet og sett den store haugen med jobb som har opparbeidet seg i mens vi var syke? Der jeg har jobbet før har det ALDRI blitt satt inn vikar, uansett om jeg var borte 1 dag eller 3 måneder.

Anonymous poster hash: 38c46...cda

Hvis det er en stor haug jobb som ligger til du er tilbake, burde du få ekstra betalt. Du har jo lønn ut ifra vanlige oppgaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...