Gå til innhold

Inkassosak - hjelp og støtte vår så snill :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 23 år og har kommet meg inn i økonomisk uføre.

Uten å legge ut altfor mye og hvordan dette har utviklet seg, kan jeg si at det har vært en kombinasjon. Jeg har selvsagt vært ung og dum som har pådratt meg kredittkortgjeld som jeg i utgangspunktet trodde jeg kunne beherske.

Så har en rekke ting skjedd - jeg bor i en dyr by, er bakpå på studiene og har ikke lenger studielån, mistet et depositum etter krangel med huseier, uforutsette utgifter, mistet ekstrajobben osv. I tillegg er det selvsagt gebyrer samt salær fra inkasso.

Jeg har saken gående hos Lindorff. Fikk i utgangspunktet en betalingsavtale som jeg har betalt på. Men nå har ytterligere to saker forfalt dit og jeg konfererer med en konsulent om å få en 'totalpakke' men han sier da at salær og nedbetaling vil øke.

Han spør om det er noe venner/familie jeg kan spørre, men det kan jeg altså ikke.

Jeg vet jeg får inn noen penger senere som jeg kan betale inn, samt at jeg aktivt leter etter deltidsjobb. Har t.o.m. sett på å donere ett egg for å få inn penger (bor i utlandet).

Jeg eier en leilighet i Oslo so har høy verdi og jeg har lite lån på, men denne kan jeg IKKE selge - det er min leieinntekt og jeg har søster som medeier.

Jeg vet at jeg må ta dette med Lindorff og at det er begrenset hva KGs brukere kan hjelpe meg med. Akkurat nå vil jeg bare ha litt støtte og råd og kanskje en erfaring fra noen som har hatt betalingsavtale og har klart å betale det ned?

Noen som har vært i uføre og klart å komme seg ut av det? :(

Anonymous poster hash: fad4f...d4b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye er du skyldig da?

Anonymous poster hash: b68f3...368
  • Liker 1
Skrevet

Hvor mye er du skyldig da?

Til sammen er det vel rundt 90.000... :(

Jeg har en utbetaling på 15.000,- som kommer om ikke altfor lenge (bør være i løpet av et par måneder) som jeg legge direkte mot gjelden. Tenker å jobbe fullt hele sommerferien for å betale ned.

Problemet er bare at det tar noe tid og jeg er redd de ikke aksepterer det...

Skrevet

Ta opp lån i banken din og betal Lindorff.

• Liker 4
Skrevet

Kanskje du kan øke huslånet?

Anonymous poster hash: df1e9...310
  • Liker 2
Skrevet

Ta opp lån i banken din og betal Lindorff.

Jeg får ikke mer lån - ettersom jeg fortsatt er student er rentene jeg betaler på nåværende lån satt som max ang. min betalingsevne.

Skrevet

Til sammen er det vel rundt 90.000... :(

Jeg har en utbetaling på 15.000,- som kommer om ikke altfor lenge (bør være i løpet av et par måneder) som jeg legge direkte mot gjelden. Tenker å jobbe fullt hele sommerferien for å betale ned.

Problemet er bare at det tar noe tid og jeg er redd de ikke aksepterer det...

Du må egentlig bare vente og se hva de svarer først. Som regel er de ganske lett å få med på en plan bare de får pengene sine. Men hva lever du av nå da? Kan du flytte tilbake igjen til Norge og fortsette å studere her?

Skrevet

Du må egentlig bare vente og se hva de svarer først. Som regel er de ganske lett å få med på en plan bare de får pengene sine. Men hva lever du av nå da? Kan du flytte tilbake igjen til Norge og fortsette å studere her?

Jeg leier ut leiligheten hjemme og leieinntekten går til leie her, samt renter på lånet.

Går på siste året på graden min og jeg overførte hit fra en annen skole så jeg kan ikke overføre igjen. Uansett tenker jeg en sommerjobb i Oslo for å tjene inn litt, men er vanskelig å finne.

I mellomtiden skal jeg prøve å kontakte ANSA - kanskje det er norske firma her som trenger noen norsktalende til enkelte stillinger. Søker ellers hele tiden, tom. satt en annonse for nabolaget om noen trenger hjelp til å gå tur med hunden osv.

Skrevet

Du blir rett og slett bare nødt til å stå med lua hos banken din og fortell hva som har skjedd og om du kan få låne 100000kr for å få betalt Lindorff. Får du ikke betalt, så vil Lindorff ta seg pant i din del av den leiligheten og det vil nok den du eier den ilag med bli ganske sur for.

Tror du også bør fortelle alt til den du eier den leiligheten ilag med i tilfelle det verste skjer.

• Liker 3
Skrevet

Du blir rett og slett bare nødt til å stå med lua hos banken din og fortell hva som har skjedd og om du kan få låne 100000kr for å få betalt Lindorff. Får du ikke betalt, så vil Lindorff ta seg pant i din del av den leiligheten og det vil nok den du eier den ilag med bli ganske sur for.

Tror du også bør fortelle alt til den du eier den leiligheten ilag med i tilfelle det verste skjer.

Men dette forhandles vel med Lindorff først? Siden jeg har kontakt med kunderådgiver der (står i eposten at jeg skal konferere med dem hvis problemer), så er det vel ikke slik at de kan gå og ta pant i leiligheten uten å si ifra først?

Skrevet

Men dette forhandles vel med Lindorff først? Siden jeg har kontakt med kunderådgiver der (står i eposten at jeg skal konferere med dem hvis problemer), så er det vel ikke slik at de kan gå og ta pant i leiligheten uten å si ifra først?

Nå er jeg ikke sikker på rutinen i akkurat det der, men det er best å være på den sikreste siden, ikke sant? Gi en beskjed til den du eier leilighet ilag med, sånn i tilfelle.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du eier leilighet med høy verdi og lite lån, så kan du ta lån på leiligheten. Ring banken du har boliglån i

Skrevet

Hvis du eier leilighet med høy verdi og lite lån, så kan du ta lån på leiligheten. Ring banken du har boliglån i

Som jeg skrev tidligere så har de allerede sagt at nåværende lån er maks jeg får ettersom jeg er student uten inntekt.

Jeg har bundet rente på boliglånet mitt mens jeg studerer og dette er litt over 3000 per måned. Om jeg skulle øke det med 100,000 kr ville det ikke utgjort mye mer i måneden, og det ville hjulpet veldig å slippe utgiftene til Lindorff. Så det er ingen tvil om at å øke boliglånet er det gunstige.

Jeg har bare lån på 22% av boligen (78% er egenkapital) men moren min står som kausjonist for dette lånet.

Problemet er likevel at banken bryr seg ikke så mye om sikkerheten i boligen så mye som min betalingsevne. Jeg er snart ferdig med bachelor og planlegger å jobbe hele sommeren.

Er det noen andre argumenter jeg kan komme med overfor banken? Som at jeg har mulighet til å begynne å betale avdrag i sommer fremfor senere el.l.?

Skrevet

Jeg har en kombinasjon av aap og jobb. Studielånet mitt gikk til statens innkrevingssentral. Fikk til slutt varsel om tvangsfullbyrdelse. Som deg så eier jeg bolig med lite lån. Fikk økt boliglånet til tross av betalingsanmerkning og lav inntekt. Prøv banken iallefall og vær helt ærlig på situasjonen.

Anonymous poster hash: 1629a...490

Skrevet

Jeg har en kombinasjon av aap og jobb. Studielånet mitt gikk til statens innkrevingssentral. Fikk til slutt varsel om tvangsfullbyrdelse. Som deg så eier jeg bolig med lite lån. Fikk økt boliglånet til tross av betalingsanmerkning og lav inntekt. Prøv banken iallefall og vær helt ærlig på situasjonen.

Anonymous poster hash: 1629a...490

Takk for svar.

Har spurt en kunderådgiver før men fikk negativt svar. Mulig det går om jeg legger alle kortene på bordet og forklarer at min betalingsevne blir i totalen langt dårligere om jeg ikke får hevet boliglånet.

Jeg hever også leien på leiligheten min ettersom de som bor der nå fikk en veldig god deal da de flyttet inn (jeg var tidspresset og måtte godta en leie under markedsleie).

Kanskje det også kan hjelpe ift. banklån?

Måtte du ha kausjonist for lånet ditt?

Skrevet

Hvor lenge har de leid leiligheten? Husk at du ikke bare kan øke leien deres uten videre.

Anonymous poster hash: 52c94...2e6
Skrevet

Kan noen i familien din gi deg et midlertidig lån? Hvis f.eks foreldra dine eier bolig så blir det et billigere lån enn et vanlig forbrukslån. Hvilket land bor du i? Hvis du bor i UK kan jeg gi deg flere tips ang jobb.

Anonymous poster hash: a29bf...066
Skrevet

Kan søsteren din ta opp lån for deg på sin del av boligen og så låner du pengene av henne? Men husk å skrive gjeldsbrev slik at hun har sikkerhet hun også.

Hva med familie? Du trenger jo nødvendigvis ikke hele summen.

Skrevet

Søstern din kan kjøpe din andel av leiligheten?

Anonymous poster hash: 6a7a4...eb9
  • Liker 3
Skrevet

Hvor lenge har de leid leiligheten? Husk at du ikke bare kan øke leien deres uten videre.

Anonymous poster hash: 52c94...2e6

De har leid lenge nok, vet at jeg kan øke leien. Gir en måneds varsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...