AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Hei, jeg har nå begynt å jobbe i vikarbyrå der jeg blant har vært og jobbet i barnehage. Dette var helt skrekkelig! Jeg har selv aldri gått i barnehage da jeg vokste opp med au pair og dagmamma. Har heller ikke barn selv så dette var mitt første møte med barnehagen. Jeg ble heltssjokkert over måten barna ble håndtert på av de voksne. Fikk inntrykk av at de stort sett var overlatt til seg selv, de voksne skulle bare passe på slik at de ikke skadet seg. Jeg har flere eksempler på dette, da ungene lekte ute så stod de ansatte i klynger mens ungene lekte, de gikk ikke rundt og passet på. Jeg var deb eneste som gikk rundt og passet på ungene og lekte med dem. Hvis en unge gråt eller sutret lot de bare ungen gråte fra seg ingen som trøstet. Under måltidene ble matpakkene bare slengt foran ungene, ingen passet på at de faktisk spiste, noen av ungene var mer opptatt av å prate med sidemann, og spiste lite. Da ungene dro ut for å ake, stod de ansatte på toppen av akebakken, mens to av de stod innenfor huset siden det var for kaldt. Så det var bare to stykker som var ute med 14 unger! De tre andre var inne med 7 barn. Merket også at de ansatte kranglet om hvem som skulle Være ute med barna, siden det var kaldt, men ungene må være ute uansett. Når det var sove tid, ble ungene bare lagt i vogn, ingen trillet eller koste dem. Ungene ble lagt et skur utenfor barnehagen og de ansatte sjekket ikke om ungene sov, de var fast bestemt på at ungene skulle "sove" i to timer. Og dette fortsatte hele dagen, de ansatte var mest opptatt av å være branslukkere, ingen ga ungene oppmerksomhet med mindre de skadet seg. Flere av ungene gråt eller sutret, men ingen fikk trøst. Jeg er fremdeles i skrekk, hvordan kan dere forlate ungene i barnehage, de blir jo ikke tatt vare på! Jeg synes virkelig synd på disse barna, håper det ikke er så ille i alle barnehager. Anonymous poster hash: 6cee9...55c 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 Uff, det høres ikke bra ut. Min datter har det heldigvis bedre i sin barnehage, der spiser de voksne sammen med barna, prater med dem og passer på at de spiser. Anonymous poster hash: 0d7ea...769
Adelia Skrevet 17. januar 2014 #4 Skrevet 17. januar 2014 Grusom barnehage! Men dette er IKKE vanlig! Du burde ta det opp med ledelsen. 2
Gjest Riskjeks Skrevet 17. januar 2014 #5 Skrevet 17. januar 2014 Høres ut som et skrekkeksempel. Det er IKKE sånn i de fleste barnehager. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #6 Skrevet 17. januar 2014 Slik har det ikke vært i barnehagen til våre barn! Så grusomt! For øvrig opplevd noe lignende selv. Jobbet en kort stund som vikar i barnehage på en stor avdeling. Ungene var stort sett overlatt til seg selv i fri lek. De voksne lot de helst være ute hele dagen fordi "det var sånn bråk" når de var inne. Jeg ble selv drittlei av å være ute 7 timer i øsepøseregn og det ble nok de stakkars barna også. Så det på slutten av dagen, de omtrent lå på bakken fordi de var så sliten. De måtte til og med spise ute.... Avdelingen hadde ingen form for felles aktiviteter, som samlinger osv. Bare fri lek hele tiden og helst ute... Anonymous poster hash: 96f0a...b6b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #7 Skrevet 17. januar 2014 Hvorfor kan dere være så bastante at dette ikke skjer i deres barnehage? Er dere der hele tiden? Håper dette ikke skjer i hver eneste barnehage, men har tro på at dette faktisk er hverdagen til mange. Skulle likt og visst hvilken bhg dette var, om det var privat eller kommunal? Stor eller liten? Hos de store aktørene. 4-6 avdelings bhg så kan jeg tro at det er slik, de voksne mister litt oversikten med over 100 barn. Ville meldt fra jeg, snakk med sjefen i kommunen om dette her, de som har ansvar for barnehagene. Anonymous poster hash: 7956a...634
Gjest Riskjeks Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Hvorfor kan dere være så bastante at dette ikke skjer i deres barnehage? Er dere der hele tiden? Håper dette ikke skjer i hver eneste barnehage, men har tro på at dette faktisk er hverdagen til mange. Skulle likt og visst hvilken bhg dette var, om det var privat eller kommunal? Stor eller liten? Hos de store aktørene. 4-6 avdelings bhg så kan jeg tro at det er slik, de voksne mister litt oversikten med over 100 barn. Ville meldt fra jeg, snakk med sjefen i kommunen om dette her, de som har ansvar for barnehagene. Anonymous poster hash: 7956a...634 Liten, kommunal barnehage her, og ekstra forsterket enhet pga flere funksjonshemmede barn. Har kommet til barnehagen på flere ulike tidspunkter, og det har aldri vært noe lignende det TS beskriver. Så, ja, jeg vet at det ikke er sånn i mine barns barnehage. Jeg har også jobbet litt i barnehage før jeg fikk barn, og det var ikke sånn der heller. Det finnes sikkert, men vanlig tror jeg ikke det er. Heldigvis.
momo Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 Sånn har det ikke vært i barnehagen til mine barn. Jeg har selv jobbet i 5 forskjellige barnehager, og aldri opplevd sånne forhold. Selv om jeg har sett ting som ikke er 100% bra. Og håper det er få barnehager som er sånn.
Gjest Lino Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 (endret) Uff, har så mange historier fra barnehager. Jobbet som vikar for noen år siden, og jobbet da i mange forskjellige. Selvfølgelig fantes det de som var virkelig gode, lekte og pratet med barna. Men det var en så stor overvekt av det du forteller her! Jeg klagde til ledelsen ved flere anledninger, men kom ingen vei. Var så ung den gangen, så ble ikke tatt seriøst, og endte med å bli fryst bort av de voksne det gjaldt. Visste ikke hvordan jeg skulle gå frem, følte meg helt lost. Var fælt å være vitne til. Det var spesielt ei jeg klagde kjapt på, da hun pratet til hun ene lille jenta på en horribel måte. Nedlatende, avvisende og rett og slett frekt. Det er greit å i sitt stille sinn ikke like et barn, men herlighet, du skal være voksen og profesjonell nok til å ikke la dette gå utover barnet. Husker hun lille ville ha oppmerksomhet når den voksne pratet med ei annen voksen, og hun ble så hardt og brutalt avvist, på en kjeftende og nedlatende måte. Dette gikk igjen, hun lille ble jo helt nedtrykt til slutt. Hårreisende. Herregud, kjenner det knyter seg når jeg husker tilbake. Jeg tok opp dette for ledelsen, og nevnte hvilken voksen jeg mente. Endte med kjeft fra ledelsen, og en svært fiendtlig innstilling fra den voksne det gjalt. Årh. Husker også ei annen i en barnehage jeg jobbet i noen uker, som var så liten av vekst og engstelig. Du kunne nesten ikke høre når hun gråt, for stemmen var så sped og tynn. Hun turte ikke leke med de andre, var alltid redd og gråt mye. De voksne fortalte meg at jeg måtte ignorere henne, for hun måtte jo lære å klare seg selv. Jeg klarte virkelig ikke å være vitne til et så bortkommet lite engstelig barn, så jeg tok henne raskt til meg. Lekte med henne, koste og trøstet. Til slutt turte hun å leke med andre barn, om jeg var med henne - og til slutt uten meg tilstede. Jeg mistet jobben da NAV puttet inn en mann fra Burma på min avdeling - og moren til denne lille jenta ble fra seg. Jeg hadde gjort datteren tryggere, gladere og mindre angstfull. Nå gråt hun ikke like hysterisk før hun skulle i barnehagen, ei heller når moren drog derifra. Savner faktisk den lille jenta, jeg båndet en del med henne... Moren klagte til ledelsen, men ble ikke hørt. For å ikke nevne pauserommene på noen av barnehagene! SKREKK OG GRU. Mye baksnakking av andre voksne OG barn. Var ubehagelig. Jobbet heldigvis ikke mer enn noen dager i de fleste, for det var virkelig en jobb jeg ikke vil ha igjen. Hater bare tanken på at det fortsatte når jeg sluttet, og at ingen tok meg seriøst når jeg gav beskjed. Jeg mener, hva faen? Jeg var ung og ny, så de voksne visste best. Og vet dere hva som irriterte meg aller mest? Når foreldre kom for å hente barna, endret de voksne seg totalt. Ikke noe annet enn et spill for galleriet, med andre ord. Som nevnt, det fantes de barnehagene som var virkelig imponerende gode. Men dessverre ble jeg mest vitne til de som befant seg på andre siden av skalaen... Endret 17. januar 2014 av Lino 3
vimsefrøken Skrevet 17. januar 2014 #11 Skrevet 17. januar 2014 Sånn har det heldigvis aldri vært i mine barns barnehage, kjenner de ansatte godt, og var faktisk innimellom litt for mye planlegging og tilrettelagt lek med de ansatte. Min sønn syns faktisk han fikk for liten tid å leke alene og slappe av på selv. Og maten ble laget sammen med barna, og de voksne spiste varm mat sammen med barna. Men harhørt om andre barnehager hvor foreldre ikke har vært like fornøyde. Det ville jeg som mor ikke tolerert.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 Jeg opplevde også at de ansatte snudde helt når det var tid for henting. Da skulle de både klemme og kose. Helt grusomt spør du meg! Skjønner ikke hvordan man kan behandle barn på den måten. Anonymous poster hash: 6cee9...55c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 Uff, det høres ikke bra ut og bør tar videre. Skjønner ikke hvordan foreldrene til barna i denne barnehagen ikke tar dette opp eller har lagt merke til det?? Jeg er veldig sikker på at barnehagen min sønn går i er helt topp. Jeg har kommet for å hente han på veldig forskjellige tidspunkt, og hører nesten hver gang at de leker og koser seg. Altså, de voksne leker med min sønn, og jeg hører han le og kose seg. Han er bare ett år, og absolutt ikke en som godtar hver som helst, men de voksne i barnehagen løper han i rett i armene på når vi kommer, og gir de gladelig en klem når han skal hjem. Jeg er sikker på det er mange dårlig barnehager rundt omkring. Veldig trist for barna. Anonymous poster hash: 12e0b...920
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Uff, det høres ikke bra ut og bør tar videre. Skjønner ikke hvordan foreldrene til barna i denne barnehagen ikke tar dette opp eller har lagt merke til det?? Jeg er veldig sikker på at barnehagen min sønn går i er helt topp. Jeg har kommet for å hente han på veldig forskjellige tidspunkt, og hører nesten hver gang at de leker og koser seg. Altså, de voksne leker med min sønn, og jeg hører han le og kose seg. Han er bare ett år, og absolutt ikke en som godtar hver som helst, men de voksne i barnehagen løper han i rett i armene på når vi kommer, og gir de gladelig en klem når han skal hjem. Jeg er sikker på det er mange dårlig barnehager rundt omkring. Veldig trist for barna. Anonymous poster hash: 12e0b...920 Når jeg skriver at jeg hører at han koser seg, mener jeg at jeg står utenfor døren og hører de før de vet at jeg har kommet. Så jeg vet at det ikke bare er "spill for galleriet". Anonymous poster hash: 12e0b...920
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 Ikke bra?? Må man gå å passe på hele tiden at de ikke faller ned fra en grein, eller at de ikke tryner en gang på akebrett? Skal barnehageansette gå å holde dem i hånda hele tiden? Det er bra for barn å teste sine egne grenser, både når det gjelder motorikk, selvsendighet, konsenkvenser, lære seg å leke på egen hånd, skape relasjon til de som de vil ha en relasjon med og å lære seg å bli litt tøffe. Latskap å ikke leke med dem selv, men så ille er det da virkelig ikke? Barna ble ikke trøstet når de sutret, men fikk oppmerksomhet når de skadet seg? Flott! Sånn var det da i barnehagen når jeg var liten også. Man skulle være ute når været tillot det, det gjaldt barna ikke de voksne. Men nå skal jo gjerne barna bli pakket inn i bobleplast og alt skal bli overanalysert. Anonymous poster hash: 8532e...91b 5
Gjest Whitestripes Skrevet 17. januar 2014 #16 Skrevet 17. januar 2014 Her kunne jeg skrevet et langt innlegg, etter som jeg har jobbet i barnehage/skole i snart 30 år til sammen, men jeg nøyer meg med å si at dette overhodet ikke er vanlig i de aller, aller fleste barnehager. 2
Lou Salome Skrevet 17. januar 2014 #17 Skrevet 17. januar 2014 Sånn er det heldigvis ikke i vår barnehage. Jeg kommer alltid uanmeldt rett inn, og nesten alltid satt mitt barn på fanget til en voksen og ble lest for, de puslet puslespill sammen osv. hele det første halve året. Nå er det alltid et par av de minste som sitter på et fang, mens min leker glad og fornøyd med dukker eller biler sammen med de andre. De sover inne. I storeavdelingen der min største er, er det nesten for mye musikksamlinger og arrangerte tegneaktiviteter. De er ute etter været, fint og varmt vær, ute nesten hele dagen, nå om vinteren, korte aketurer og planlagte utflukter. Striregner det, går de inn og drikker kakao istedet. Jeg VET jo ikke om de voksne korrigerer sin atferd, men man merker jo holdningene. Det er en ansatt jeg ikke liker, som jeg har overhørt snakke om at: har ikke ungen lue, får hun gå uten/har hun ikke matpakke kan vi ikke forvente at de smører ekstra, mens alle de andre forsikrer oss nesten daglig om at mat serverer de, låneklær har de. Hvis vi nevner at barnet har spist lite i det siste skriver de opp alt hun spiser i et par uker, og tilbyr henne ekstra frukt osv. De pottetrente henne. De kan fortelle detaljert om mitt barn akkurat DEN dagen hvis jeg spør "før lunsj virket hun litt lei seg, for Sunniva ville ikke leke med henne, men så begynte hun og Sara til å perle, og det var kjempegøy, og ute lekte alle sammen boksen går, og hun falt, men det gikk bra, og hvirdan står det til med farfar, barnet nevnte han er syk?" Barna mine lager julegaver til de ansatte, og gruer seg til å slutte. Selv gikk jeg i en barnehage med stort sett frilek, null pedagogikk, lite pass og jeg stortrivdes.
Gjest Gaea Skrevet 17. januar 2014 #18 Skrevet 17. januar 2014 Jeg har også jobbet som vikar i noen barnehager og må si at det faktisk ikke er så uvanlig... Synes jeg. Kanskje ikke alt på en gang, altså så ille som i hovedinnlegget - men det med at de ansatte stort sett fungerer som ''brannslukkere'' virket ganske utbredt. De hjalp liksom til dersom barna skadet seg eller kranglet, passet jo på, men ellers drev de ofte med sitt (babling eller slappet av). Var også mange som var inne i forhold til ute på vinterstid f.eks. Følte meg nesten teit dersom jeg lekte med barna, ingen andre gadd jo.. Det verste var å komme til en ny barnehage og bare merke umiddelbart at den og den søte ungen får bli med alt, type sitte på fanget hele tiden, bli med på kjøkkenet og hjelpe til, osv, mens den ungen som var litt mer vanskelig og kanskje ikke synes barnehage var det kuleste i verden enda (her snakk om 2-åringer ca) fikk knapt noen form for oppmerksomhet (... kun da h*n fikk helt sammenbrudd). Kommer nok til å synes at barnehage er litt skummelt selv om jeg en gang får barn. Moren min jobber i en som er kjempekoselig, så det finnes jo de også, men jeg synes alt for mange er alt for dårlige.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #19 Skrevet 17. januar 2014 Ikke bra?? Må man gå å passe på hele tiden at de ikke faller ned fra en grein, eller at de ikke tryner en gang på akebrett? Skal barnehageansette gå å holde dem i hånda hele tiden? Det er bra for barn å teste sine egne grenser, både når det gjelder motorikk, selvsendighet, konsenkvenser, lære seg å leke på egen hånd, skape relasjon til de som de vil ha en relasjon med og å lære seg å bli litt tøffe. Latskap å ikke leke med dem selv, men så ille er det da virkelig ikke? Barna ble ikke trøstet når de sutret, men fikk oppmerksomhet når de skadet seg? Flott! Sånn var det da i barnehagen når jeg var liten også. Man skulle være ute når været tillot det, det gjaldt barna ikke de voksne. Men nå skal jo gjerne barna bli pakket inn i bobleplast og alt skal bli overanalysert.Anonymous poster hash: 8532e...91b jeg håper ikke du jobber i barnehage. Det er bra med selvstendighet, men ikke på bekostning av trygghet. Så barnehage ansatte skal ha lønn for å prate sammen med hverandre og ikke Gjøre noe med barna? De bare sitter og koser seg med kaffe og blader mens småbarna skriker i vognene sine ute i skuret? Lille Per hadde snør over hele ansiktet og grein, det er helt greit, mens de ansatte satt og drakk kaffe? Anonymous poster hash: 6cee9...55c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #20 Skrevet 17. januar 2014 Typisk en barnehage i Oslo jeg hadde barna i, heldigvis var det lett å få bytta, fy faen! Anonymous poster hash: f50f4...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå