AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 For noen år siden var jeg med i en ulykke som gjør at jeg ofte må tilbringe lengre opphold ved sykehus og rehabeliteringssentre. Jeg går på aap, og gjennom nav fikk jeg advokat som hjelper meg med å betale regninger når jeg er på opphold. Men det er så slitsomt, advokten min har ikke oversikt.. Jeg klarte meg fint helt til jeg fikk henne, nå klarer jeg så vidt å få endene til å møtes. Vi har en avtale om at jeg har ansvar for egen økonimi når jeg er hjemme, og hun tar over når jeg er på opphold. Til vanlig får jeg 1000kr hver uke til livsopphold og 6000kr hver 15 til regninger. I høst sendte jeg henne melding to uker før jeg skulle reise. Tre uker etterpå fikk jeg pengene til regninger inn på konto. Da jeg ringte forklarte hun at hun hadde fått alt for sent beskjed om å ta over økonomien. Jeg skulle da spare disse pengene slik at jeg hadde til livsopphold etter innleggelsen, så skulle hun ordne regningene allikevel. Da jeg kom hjem hadde jeg fått tre brev med purringer og inkassovarsler på både strøm og telefon. Regningene var betalt, men purregebyrene var utelatt. Hun mener jeg skal betale purregebyrene og summene hos inkassobyråene av egen lomme.. Det har jeg ikke penger til og jeg syns jo dette er dumt, da hun hadde ansvaret for å få betalt regningene... Samtidig tar jeg opp to fag for å få studiekompetanse, men hun vil ikke la meg ta studielån eller stipend på dette, det er en sum på 18.000 (jeg har ikke lån fra før av). Hva kan jeg gjøre med dette? jeg syns det er skummelt å "stå opp mot" en advokat.. Anonymous poster hash: 3590d...69c
Odelsguten Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 For noen år siden var jeg med i en ulykke som gjør at jeg ofte må tilbringe lengre opphold ved sykehus og rehabeliteringssentre. Jeg går på aap, og gjennom nav fikk jeg advokat som hjelper meg med å betale regninger når jeg er på opphold. Men det er så slitsomt, advokten min har ikke oversikt.. Jeg klarte meg fint helt til jeg fikk henne, nå klarer jeg så vidt å få endene til å møtes. Vi har en avtale om at jeg har ansvar for egen økonimi når jeg er hjemme, og hun tar over når jeg er på opphold. Til vanlig får jeg 1000kr hver uke til livsopphold og 6000kr hver 15 til regninger. I høst sendte jeg henne melding to uker før jeg skulle reise. Tre uker etterpå fikk jeg pengene til regninger inn på konto. Da jeg ringte forklarte hun at hun hadde fått alt for sent beskjed om å ta over økonomien. Jeg skulle da spare disse pengene slik at jeg hadde til livsopphold etter innleggelsen, så skulle hun ordne regningene allikevel. Da jeg kom hjem hadde jeg fått tre brev med purringer og inkassovarsler på både strøm og telefon. Regningene var betalt, men purregebyrene var utelatt. Hun mener jeg skal betale purregebyrene og summene hos inkassobyråene av egen lomme.. Det har jeg ikke penger til og jeg syns jo dette er dumt, da hun hadde ansvaret for å få betalt regningene... Samtidig tar jeg opp to fag for å få studiekompetanse, men hun vil ikke la meg ta studielån eller stipend på dette, det er en sum på 18.000 (jeg har ikke lån fra før av). Hva kan jeg gjøre med dette? jeg syns det er skummelt å "stå opp mot" en advokat.. Anonymous poster hash: 3590d...69c Er det ikke slik at du mister AAP om du begynner å studere og ta opp studielån? Sykehuset der du er har antakelig sosionom. Få en henvisning fra sykehuslege dit.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #3 Skrevet 17. januar 2014 For å ta to vgs fag som privatist trenger du ikke studielån. eksamensavgiften er 350 per fag. Studielån skal du faktisk betale tilbake og det er dumt å ta opp lån når du fiiint klarer deg uten. Du trenger ikke 18 000 for å betale 350 x 2 fag. Anonymous poster hash: ab0bc...710 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #4 Skrevet 17. januar 2014 Er dette tvungen formynder eller er det valgfritt? Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan betale regningene selv når du er på opphold? Du har da vel nettbank? Det er bare å ta kontakt med de du vet du får regninger av og be om kopi på mail. Og du trenger ikke studielån for å ta opp igjen fag. Det koster 350 for nytt fag, og 800 kr for fag du har hat tidligere som du tar opp igjen. Anonymous poster hash: f6fb0...e39 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #5 Skrevet 17. januar 2014 Er dette tvungen formynder eller er det valgfritt? Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan betale regningene selv når du er på opphold? Du har da vel nettbank? Det er bare å ta kontakt med de du vet du får regninger av og be om kopi på mail. Og du trenger ikke studielån for å ta opp igjen fag. Det koster 350 for nytt fag, og 800 kr for fag du har hat tidligere som du tar opp igjen. Anonymous poster hash: f6fb0...e39 Det er ikke tvungen. Du trenger ikke skjønne det, hadde du vært meg hadde du skjønt det. Hvorfor koster det så lite? Her koster det 18.000kr tilsammen å tå fagene. Anonymous poster hash: 31133...29e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #6 Skrevet 17. januar 2014 Det er ikke tvungen. Du trenger ikke skjønne det, hadde du vært meg hadde du skjønt det. Hvorfor koster det så lite? Her koster det 18.000kr tilsammen å tå fagene. Anonymous poster hash: 31133...29e Å ta vgs eksamen i nytt fag koster 350 kr i Norge. Hvor får du 18 000 fra? Anonymous poster hash: ab0bc...710 2
Testosteron Skrevet 17. januar 2014 #7 Skrevet 17. januar 2014 Hva kan jeg gjøre med dette? jeg syns det er skummelt å "stå opp mot" en advokat.. Du kan gi henne sparken, for i ditt tilfelle er det frivillig med verge. Det kreves ditt samtykke, så ta kontakt med Fylkesmannen, som nå har overtatt for de kommunale overformynderiene og be de oppnevne en annen person som verge for deg. Kom med et forslag til ny verge selv, f.eks. en av foreldrene dine eller søsknene dine eller en annen slektning eller en venn eller bekjent av deg som du har et godt forhold til, og som ikke skal ha betaling for å gjøre dette for deg.
MunaMadan Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Det høres ikke ut som en god ide å fortsette med denne advokaten. Hvis du tar opp problemene med nav så burde du kunne få en annen advokat? Jeg ville anbefalt deg å opprette avtalegiro på samtlige faste utgifter, slik som nettopp strøm og telefon. Da blir det ikke mange regninger som må betales utenom, vil jeg anta. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #9 Skrevet 18. januar 2014 Å ta vgs eksamen i nytt fag koster 350 kr i Norge. Hvor får du 18 000 fra? Anonymous poster hash: ab0bc...710 Jeg må ta fagene og eksamene, gjøre om det fra reform94 til kunnskapsløftet. Så jeg har dette fra skolen jeg går på. Anonymous poster hash: 31133...29e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #10 Skrevet 18. januar 2014 Du kan gi henne sparken, for i ditt tilfelle er det frivillig med verge. Det kreves ditt samtykke, så ta kontakt med Fylkesmannen, som nå har overtatt for de kommunale overformynderiene og be de oppnevne en annen person som verge for deg. Kom med et forslag til ny verge selv, f.eks. en av foreldrene dine eller søsknene dine eller en annen slektning eller en venn eller bekjent av deg som du har et godt forhold til, og som ikke skal ha betaling for å gjøre dette for deg. Okei takk skal du ha Jeg visste ikke at jeg hadde muligheten til å ha familie som verge, men da vil jeg heller ha det. Takk Anonymous poster hash: 31133...29e
attegløyma Skrevet 18. januar 2014 #11 Skrevet 18. januar 2014 Dersom du skal ta der som privatist og ikkje gå på skule kostar det kun eksamensavgift. 18 000 høyrest ut som om du har tenkt å gå på privatskule? Dersom alt du treng er hjelp til å betale rekningar og det ikkje eksisterer vedtak på at du MÅ ha verge, så kan jo kven som helst ordne det. Eg er inne på nettbanken sjelden, fordi eg har avtalegiro på alt... Kunne hjulpe deg og å ordne seg slik kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå