Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg som opprettet den andre Facebook-tråden i går. Hva skjer med disse som ikke svarer tilbake når noen har kommentert oppdateringen din med et spørsmål?

Har en venn som la ut en typisk piss-oppdatering hvor det bare stod "deilig med sol". Én person som har kommentert, og spurt om hvor det er sol. Det er 17 timer siden, og statusen ble lagt ut av en flittig Facebook-bruker. Jeg kan vedde hus og hjem på at dette spørsmålet aldri vil bli besvart. Det er ikke jeg som har spurt, men jeg blir litt oppgitt.

Opplevde selv å ikke svar på en spørsmålsformulert kommentar for ikke lenge siden, hos en annen person. For meg ble det dråpen som endte med at jeg kuttet kontakten med personen. Dette er en person som har vært langt mer ivrig enn meg på å opprettholde et vennskap. Nå er det flere grunner til at jeg hadde fått nok, men likevel. Det er litt sosialt selvmord å ikke svare.

Hvis man får dumme spørsmål kan jeg skjønne det, men synes dette om hvor det er sol er et helt ok spørsmål.

Anonymous poster hash: d7e51...0d5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager legger du så mye i facebook? Det kan vel være at de så spørsmålet, kunne ikke svare akkurat da, og så har de glemt det? Litt merkelig grunn til helt å kutte kontakt med personen. Var det viktig så kunne du jo heller sendt vedkommende en melding istedet, eller rett og slett tatt kontakt utenfor facebook og spurt der. Du må prøve å ikke ta alt på facebook så personlig, de fleste tar det ikke så seriøst.

• Liker 5
Skrevet

Ja, det er irriterende. Men det har skjedd med meg også, at jeg har sett at noen har kommentert på noe, og så rekker jeg ikke å svare på det der og da fordi jeg er ute og gjør noe, og så ender det opp med at jeg glemmer det helt. Irriterende ja, men ikke så irriterende at jeg hadde droppet en venn for det. Men facebook er litt sånn overfladisk for meg da, ikke der mesteparten av kommunikasjonen med vennene mine er, akkurat.

Skrevet

Et lite "liker" kan man vel i alle fall koste på seg, som bekreftelse på at man ser den andre. De fleste tar ikke fb så seriøst, men det gjør ikke noe å være litt hyggelig likevel. Selv synes jeg det er helt merkelig at et skred komplimenter til f.eks profilbilde ikke kommenteres eller i hvert fall likes. Irl ville man jo takket for et kompliment, eller hva? Er folk blaserte, er det ikke kult å takke? Mener ikke at man skal takke hver enkelt, men én hyggelig felleskommentar synes jeg er sympatisk.

Anonymous poster hash: c4c3b...c1b
Skrevet

Hvorfor i alle dager legger du så mye i facebook? Det kan vel være at de så spørsmålet, kunne ikke svare akkurat da, og så har de glemt det? Litt merkelig grunn til helt å kutte kontakt med personen. Var det viktig så kunne du jo heller sendt vedkommende en melding istedet, eller rett og slett tatt kontakt utenfor facebook og spurt der. Du må prøve å ikke ta alt på facebook så personlig, de fleste tar det ikke så seriøst.

Folk må slutte med å tro at alt det postes tråder om er noe TS er veldig opptatt av. Hvis naboen går med Marius-genser 365 dager i året og jeg poster en tråd om det, så betyr ikke det at jeg er veldig opptatt av hvordan mine naboer kler seg. Jeg diskuterer fenomener som jeg synes er rare eller interessante, uten at det nødvendigvis er ting jeg er veldig opptatt av og eller tenker mye på.

Som sagt så var det flere grunner til at jeg droppet personen, dette var bare dråpen.

- Personen passet katten min og viste ingen respekt for verken mine ønsker eller hvordan katten hadde det.

- Personen anskaffet en hund som jeg sterkt frarådet dem å kjøpe, med gode grunner. De som tok kontakt med meg og stilte spørsmål før de kjøpte. Disse har også et kritikkverdig hundehold.

- Personen skulle hjelpe meg med å kjøpe PC og prøvde nærmest å tvinge meg til å kjøpe bærbar. Det ble nesten en krangel til slutt, fordi jeg nektet å kjøpe bærbar for mine egne oppsparte midler. Jeg ga klar beskjed om at jeg skulle ha stasjonær, gjentatte ganger, men personen oppsøkte likevel butikkpersonale og sa at vi ville se på bærbar PC. Personen var direkte oppgitt for at jeg ikke lystret.

- Personen skal alltid endre på andres planer hvis man er flere som skal finne på noe sammen. Planene er klare og vi lurer bare på om personen vil være med. Men da skal personen endre på planene, hver gang. "Ellers blir jeg ikke med" er en gjenganger. Da er det f.eks. snakk om hvor vi skal spise middag, ikke når.

- Personen tar kontakt på f.eks. Facebook og stikker midt i en samtale eller uten at samtalen egentlig har kommet i gang, uten å si noe om det etterpå. Etterpå får jeg klager på at jeg aldri kontakter personen lenger.

Er dette i sum ok grunner for deg? Hvis ikke skal jeg ta kontakt med personen igjen og sørge for at alt blir som før.Jeg har i tillegg veldig lite felles med personen og får veldig lite utbytte av at vi henger sammen.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje vedkommende ikke har fått varsel om at noen har kommentert statusen?

Det er veldig ofte jeg ikke får varsler, og så ser jeg det helt tilfeldig mange dager senere, at oisann, her har jo folk kommentert, og jeg som trodde ingen så oppdateringen min.

Anonymous poster hash: a67d4...e1f
  • Liker 1
Skrevet

Facebook er altså ikke så viktig. Jeg glemmer innimellom å svare på ting fordi jeg ser varselet og ikke har tid å svare da, og så går det i glemmeboken. Ikke ofte, men av og til. Regner med det samme skjer med andre også.

Anonymous poster hash: 1ae9e...870

Skrevet

Den måten din å tenke på er direkte forstyrra.

INGEN modne, normale, utviklet-i-riktig-retning-mennesker blir så fornærma for småting. Er bare narsissister som sletter noen fordi en kommentar ikke ble besvart.

Gjør deg selv en tjeneste å utforsk nye måter å tenke på.

Anonymous poster hash: e6f5d...9d4
  • Liker 1
Skrevet

Jeg som opprettet den andre Facebook-tråden i går. Hva skjer med disse som ikke svarer tilbake når noen har kommentert oppdateringen din med et spørsmål?

Har en venn som la ut en typisk piss-oppdatering hvor det bare stod "deilig med sol". Én person som har kommentert, og spurt om hvor det er sol. Det er 17 timer siden, og statusen ble lagt ut av en flittig Facebook-bruker. Jeg kan vedde hus og hjem på at dette spørsmålet aldri vil bli besvart. Det er ikke jeg som har spurt, men jeg blir litt oppgitt.

Opplevde selv å ikke svar på en spørsmålsformulert kommentar for ikke lenge siden, hos en annen person. For meg ble det dråpen som endte med at jeg kuttet kontakten med personen. Dette er en person som har vært langt mer ivrig enn meg på å opprettholde et vennskap. Nå er det flere grunner til at jeg hadde fått nok, men likevel. Det er litt sosialt selvmord å ikke svare.

Hvis man får dumme spørsmål kan jeg skjønne det, men synes dette om hvor det er sol er et helt ok spørsmål.

Du vet at du ofte må tagge vedkommendes navn hvis du skal være sikker på at de får varsel om at det har blitt lagt til flere kommentarer...? Ikke så lett å få skrevet noe, hvis man ikke vet at man har fått et spørsmål.

Men åh, blir lei av folk som ikke forstår at folk har ulike innstillinger og fort tenker det verste om det ene og det andre på sosiale medier...!

Anonymous poster hash: 09883...60d

Gjest Elseby13
Skrevet

Her er en status for deg:

Logg deg av Facebook og kom deg ut i den virkelige verden!

Skrevet

Kutte kontakten fordi en person ikke svarte på.... "hvor det er sol" på facebook?? Virkelig? Du SLETTET personen?

Min teori er at du er litt sosialt rar, og at personen droppet å svare deg på grunn av det. Og at vedkommende ikke kommer til å merke at du har slettet engang, og i hvert fall ikke forstå hvorfor - utover å få bekreftet at du er litt rar.

VIRKELIG liksom. Haha. :laugh:

Noen ganger svarer man ikke fordi man ikke har tid, eller fordi spørsmålet var rart/meningsløst. Som oftest svarer jeg på ting, men hender at man overser kommentarer også. Folk kan da virkelig ikke basere en sosial relasjon til et annet menneske UTELUKKENDE på bakgrunn av facebook.

De fleste jeg prater med/kommentere der inne, er jo uansett virkelige venner, som jeg uansett prater med og treffer utenom. Jeg tror de driter i om jeg glemmer å svare innimellom (i sure hope so...)... :laugh:

Skrevet

Dette overanalyserer du rett og slett.

Ofte får jeg flere varsler på en gang, som jeg kanskje bare sjekker på bussen. Så går det lett i glemmeboken, og jeg glemmer å svare. Det er ikke fordi jeg overlegen, men fordi jeg har tusen andre ting å huske på og å svare på Facebook er ikke første prioritert.

En annen årsak kan rett og slett være at andre ikke har så lyst å hele tiden gi ut informasjon om seg selv for alle vennene sine/offentlig når noen kommenterer slik. Kanskje har ikke vedkommande som befinner seg i syden lyst til å fortelle alle vennene sine hvor vedkommende er, av ymse grunner.
Om det var så viktig for vedkommende å få greie på det, kunne jo denne personen sendt en personlig melding i stedet.

Og dessutan er ikke 20 timer mye i det hele tatt. Herregud. Vedkommende er jo på ferie!

Gjest andysowhat
Skrevet

Har du blitt lært av foreldrene dine at du absolutt må svare på spørsmål. Kommer det til Facebook så ikke ta det seriøst xD herregud. Jeg pleier å legge ut videoer med nyan katt og planlegge hvordan jeg for værdensherredømme på face ved bruk av kakkerlakker xD <3

Gjest Heartbeat
Skrevet

Ofte kommer ikke alle varsler opp og det kan hende de ikke har sett svaret. Kan være så enkelt :)

Skrevet

Folk må slutte med å tro at alt det postes tråder om er noe TS er veldig opptatt av. Hvis naboen går med Marius-genser 365 dager i året og jeg poster en tråd om det, så betyr ikke det at jeg er veldig opptatt av hvordan mine naboer kler seg. Jeg diskuterer fenomener som jeg synes er rare eller interessante, uten at det nødvendigvis er ting jeg er veldig opptatt av og eller tenker mye på.

Som sagt så var det flere grunner til at jeg droppet personen, dette var bare dråpen.

- Personen passet katten min og viste ingen respekt for verken mine ønsker eller hvordan katten hadde det.

- Personen anskaffet en hund som jeg sterkt frarådet dem å kjøpe, med gode grunner. De som tok kontakt med meg og stilte spørsmål før de kjøpte. Disse har også et kritikkverdig hundehold.

- Personen skulle hjelpe meg med å kjøpe PC og prøvde nærmest å tvinge meg til å kjøpe bærbar. Det ble nesten en krangel til slutt, fordi jeg nektet å kjøpe bærbar for mine egne oppsparte midler. Jeg ga klar beskjed om at jeg skulle ha stasjonær, gjentatte ganger, men personen oppsøkte likevel butikkpersonale og sa at vi ville se på bærbar PC. Personen var direkte oppgitt for at jeg ikke lystret.

- Personen skal alltid endre på andres planer hvis man er flere som skal finne på noe sammen. Planene er klare og vi lurer bare på om personen vil være med. Men da skal personen endre på planene, hver gang. "Ellers blir jeg ikke med" er en gjenganger. Da er det f.eks. snakk om hvor vi skal spise middag, ikke når.

- Personen tar kontakt på f.eks. Facebook og stikker midt i en samtale eller uten at samtalen egentlig har kommet i gang, uten å si noe om det etterpå. Etterpå får jeg klager på at jeg aldri kontakter personen lenger.

Er dette i sum ok grunner for deg? Hvis ikke skal jeg ta kontakt med personen igjen og sørge for at alt blir som før.Jeg har i tillegg veldig lite felles med personen og får veldig lite utbytte av at vi henger sammen.

Joda men bare det at du reagerte betyr for meg at du legger litt for mye i det. Hadde jeg spurt et spørsmål til noen i en statuskommentar og ikke hadde fått svar, så hadde jeg ikke tatt meg nær av det - uavhengig om det hadde vært mye tull mellom oss på forhånd. Det hadde ikke kunnet blitt en dråpe oppå mye annet liksom, da det ikke er noe jeg ville brydd meg særlig om.

Jeg har for eksempel nylig sendt en melding til ei venninne på facebook tidligere denne uka, en melding som både var koselig og der jeg spurte om noe veldig konkret. Jeg har foreløpig ikke fått svar, og jeg vet at den er lest, men det er ikke noe jeg tar meg nær av eller blir sint på henne av det. Jeg vet hvor lett det er å utsette å svare på ting, og så går det i glemmeboka. Så enten lar jeg det fare, eller så sender jeg ny melding. Legger ikke mer i det enn det, er liksom bare facebook, og folk flest tar ikke det så seriøst.

Så jeg sier ikke at du er veldig opptatt av facebook sånn i det daglige, men innleggene dine vitner om at du legger litt for mye i det som skjer der, og virker å ha et litt usunt forhold til det.

Skrevet

Kutte kontakten fordi en person ikke svarte på.... "hvor det er sol" på facebook?? Virkelig? Du SLETTET personen?

Min teori er at du er litt sosialt rar, og at personen droppet å svare deg på grunn av det. Og at vedkommende ikke kommer til å merke at du har slettet engang, og i hvert fall ikke forstå hvorfor - utover å få bekreftet at du er litt rar.

VIRKELIG liksom. Haha. :laugh:

Noen ganger svarer man ikke fordi man ikke har tid, eller fordi spørsmålet var rart/meningsløst. Som oftest svarer jeg på ting, men hender at man overser kommentarer også. Folk kan da virkelig ikke basere en sosial relasjon til et annet menneske UTELUKKENDE på bakgrunn av facebook.

De fleste jeg prater med/kommentere der inne, er jo uansett virkelige venner, som jeg uansett prater med og treffer utenom. Jeg tror de driter i om jeg glemmer å svare innimellom (i sure hope so...)... :laugh:

Haha, nå rører du ganske bra og henter litt fra forskjellige innlegg før du setter det sammen til din egen historie :laugh:

TS

Skrevet

Problemet er at folk her på KG (tror jeg) er veldig lite på facebook, så for oss blir det ikke interessant å lese/diskutere.

Mener jeg da :fnise:

Skrevet

Boikott facebook.

Anonymous poster hash: 7588f...426

Skrevet

Problemet er at folk her på KG (tror jeg) er veldig lite på facebook, så for oss blir det ikke interessant å lese/diskutere.

Mener jeg da :fnise:

Da er jeg ganske sikker på at du tar feil. Hvis du ser bort ifra de som er 40+ tror jeg folk her inne bruker Facebook gjennomsnittlig mye eller mer.

Skrevet

Siden kommunikasjon består av så mye mer enn ord og tekst burde INGEN legge noe i den kontakten man har med andre over facebook, der både kroppsspråk, normal responstid, tonefall og berøring faller bort. Ens vurderinger av vennskap på kryss og tvers burde ikke inkludere sosiale medier som en faktor. Du skriver jo at det var andre ting som gjorde at du boikottet vedkommende, men man bør kun ta facebook som en trivelig bonus, og ikke et seriøst relasjonsbyggeverktøy.

Anonymous poster hash: 6af54...b7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...