AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er helt grønn når det gjelder strøm. Skjønner ingenting. Jeg har kraftinor også har jeg Hafslund (sånn alle har, hvis jeg har skjønt det riktig). Men hva er nettleie hele tiden? Den er jo så dyr!! Vanlig strømregninga fra Kraftinor ligger på 100-300 kroner hver måned. Men så kommer nettleie, og den varierer jo hver måned den også, men denne gangen var det på 400 så er det plutselig 300.. Hvordan fungerer det der? Jeg har nettopp flyttet og er helt ny på strøm og skjønner virkelig ingenting!! Noen som vil forklare? Anonymous poster hash: d89ab...802
attegløyma Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 (endret) Nettleige er leige for bruk at nettet, straum er forbruket ditt av straum, så du vil få begge kvar gong du får rekning. Her eg bur er alltid nettleiga høgare enn forbruk av straum (på landet). Endret 17. januar 2014 av attegløyma
Pengebingen Skrevet 17. januar 2014 #3 Skrevet 17. januar 2014 Det attegløyma sa. Kan legge til at grunnen til at nettleie varierer er at den består av et fastprisledd og en forbruksdel, så også nettleia avhenger litt av forbruket. Bra du har kraftinor! Håper du har mobilavtalen? Det er en av de beste strømavtalene per nå. Etterskuddsbetalt spotprisavtale helt uten påslag, billigere blir det ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #4 Skrevet 17. januar 2014 For å si det grovt forenklet: Noen har ansvar for strømledningene og at de går til deg, noen andre sender strømmen gjennom disse ledningene og til deg. Alternativet ville vært at alle strømleverandørene måtte bygget egne ledninger til alle steder, og det hadde naturlig nok blitt altfor dyrt og ført til fem ganger så mange strømledninger mange steder. Anonymous poster hash: 14f19...d01
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #5 Skrevet 17. januar 2014 Det attegløyma sa. Kan legge til at grunnen til at nettleie varierer er at den består av et fastprisledd og en forbruksdel, så også nettleia avhenger litt av forbruket. Bra du har kraftinor! Håper du har mobilavtalen? Det er en av de beste strømavtalene per nå. Etterskuddsbetalt spotprisavtale helt uten påslag, billigere blir det ikke. Hm jeg har Kraftinor på app på mobilen? Som sagt, er ganske blank på det her Anonymous poster hash: d89ab...802
weetos Skrevet 17. januar 2014 #6 Skrevet 17. januar 2014 Hm jeg har Kraftinor på app på mobilen? Som sagt, er ganske blank på det her Anonymous poster hash: d89ab...802 Nettleie består av et årlig fastbeløp som fordeles på hver regning, og nettleie energi (energileddet). Energileddet varierer utifra antall kWh du bruker. Til nettselskapet betaler du for å være koblet til strømnettet (fastbeløpet) og du betaler for frakten av antall brukte kWh. Prisen på frakt per kWh er fast, mens prisen per kWh time du bruker hos strømleverandør kan variere utifra hvilken strømavtale du har. La oss si du bruker 1000 kWh den ene mnd. Prisen per kWh hos netteier er 45,02 øre. Da betaler du 450,02 kr i energiledd. Pluss fastbeløp på la oss si 120 krmnd. Hos strømleverandøren er gjennomsnittet på spotprisen samme måned på 36,71 øre per kWh. Da betaler du 367,10 kr for brukte kWh, pluss eventuelt fastbeløp. Neste mnd bruker du 750 kwh. Da betaler du fortsatt 45,02 øre per kWh i energiledd ( 337,65 kr) + 120 kroner i fastbeløp. Hos strømleverandøren har gjennomsnittlig spotpris endret seg til 31,21 øre per brukte kWh ( 234,07 kr) + eventuelt fastbeløp. Netteier er den som eier strømnettet i det området du bor i, og alle som bor i det området og er registrert på en måler er nødt til å ha et kundeforhold til dette selskapet. Strømleverandør kan man velge fritt, uavhengig av hvor i landet man bor. Håper du skjønte mer nå? :D Spør hvis det skulle være noe mer 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2014 #7 Skrevet 19. januar 2014 Nettleie består av et årlig fastbeløp som fordeles på hver regning, og nettleie energi (energileddet). Energileddet varierer utifra antall kWh du bruker. Til nettselskapet betaler du for å være koblet til strømnettet (fastbeløpet) og du betaler for frakten av antall brukte kWh. Prisen på frakt per kWh er fast, mens prisen per kWh time du bruker hos strømleverandør kan variere utifra hvilken strømavtale du har. La oss si du bruker 1000 kWh den ene mnd. Prisen per kWh hos netteier er 45,02 øre. Da betaler du 450,02 kr i energiledd. Pluss fastbeløp på la oss si 120 krmnd. Hos strømleverandøren er gjennomsnittet på spotprisen samme måned på 36,71 øre per kWh. Da betaler du 367,10 kr for brukte kWh, pluss eventuelt fastbeløp. Neste mnd bruker du 750 kwh. Da betaler du fortsatt 45,02 øre per kWh i energiledd ( 337,65 kr) + 120 kroner i fastbeløp. Hos strømleverandøren har gjennomsnittlig spotpris endret seg til 31,21 øre per brukte kWh ( 234,07 kr) + eventuelt fastbeløp. Netteier er den som eier strømnettet i det området du bor i, og alle som bor i det området og er registrert på en måler er nødt til å ha et kundeforhold til dette selskapet. Strømleverandør kan man velge fritt, uavhengig av hvor i landet man bor. Håper du skjønte mer nå? :D Spør hvis det skulle være noe mer Jo det var faktisk forståelig Takk for at du tok deg tid til å svare Anonymous poster hash: d89ab...802 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå