AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #1 Skrevet 17. januar 2014 Jeg vet ikke om det kanskje er noe galt med meg her... Jeg og sambo skravla sammen før jobb idag, hvorpå jeg lurte på hva passord på dataen hans var, (da jeg bruker den til å høre på musikk om morningen etter han er dratt på jobb.) Den står vanligvis på men avogtil har han ikke skrudd den på og da er jeg nødt for å logge meg inn.. Da sier han at han ikke vil gi meg dette, da dette passordet er eneste passord han har og det er til alt av ting.. Jeg trodde først han bare spøkte med det, men neida han mente han måtte få ha noe privat og synes ikke noe at jeg skulle ha det. Han unnskyldte det også med at dataen står jo som oftets på ( noe som faktisk er sant) og at han sitter jo på face og mail foran meg hele tiden ( noe som også er forsåvidt sant, ikke mail men facebook) så dermed mener han at han ikke har noe å skjule.. Jeg orket ikke å krangle mer på det, men ble betenkt og stille for jeg skjønner ikke hva da som er så farlig? Så plutselig spør han hvorfor jeg er sur og jeg sier jeg er ikke sur, men trenger å tenke litt på det.. Da begynner det å klikke for han da han mener jeg lager dårlig stemning for ingen ting , er oppå han og han kan ikke ha noe privatliv... Jeg skjønner han jo også men, jeg må jo kunne undre litt? Så det hele ender med at han bare går på jobb og sier han er sur og ikke finner seg i all dritt fordi han orker ikke all drama.. Så nå vet jeg ikke hva som skjer, tråkket jeg virkelig over en grense her? Anonymous poster hash: 7855a...2ba
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #2 Skrevet 17. januar 2014 Hadde du spurt om passord til f.eks facebook og lignende, så hadde du vel vært litt sånn ''over the top''.. Men det er jo helt normalt å dele pc passordet? Kjæresten min bruker jo pcen min når jeg ikke er hjemme, så klart skal han få passordet. Jeg vet da passordet på pcen til svigermor også for den del.. Men jeg tror egentlig ikke han har noe å skjule, han er nok bare sånn.. mine foreldre vil heller ikke gi meg passordet på pcen hjemme hos dem, om jeg skal låne den, da skriver de passordet inn for meg.. noen er bare veldig nøye på sånt, ser på det som personalia man ikke skal dele med andre i guess Anonymous poster hash: aedd4...9ce
asterix Skrevet 17. januar 2014 #3 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er veldig enig med samboeren din. Passordene mine får ingen. 32
Soulless Skrevet 17. januar 2014 #4 Skrevet 17. januar 2014 Hvis han ikke har noe imot at du har tilgang på dataen, kan han ikke bare bytte til et annet passord som du kan få? 9
Gjest Violetta Skrevet 17. januar 2014 #5 Skrevet 17. januar 2014 Kan du ikke få din egen profil på PCen da? Det løser problemet hans. Er også enig i at man må ha noe privatliv selv om man er samboere. Hvor grensene går må dere bli enige om. 20
The Princess Skrevet 17. januar 2014 #6 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er også enig med samboeren din. Spesielt om han har samme passord mange steder er det ikke så lurt å dele dette med andre. (Er ikke så lurt å ha samme passord på alt heller, men det er jo en annen sak). Jeg tror ikke det er det at han ikke vil at du skal kunne logge inn på dataen, men at han føler at du kanskje ikke trenger å vte det passordet han bruker på nettbank, facebook, twitter, mail osv. 15
Gjest Passing by Skrevet 17. januar 2014 #7 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er veldig enig med samboeren din. Passordene mine får ingen. Samme her, og forøvrig enig med den som foreslo egen profil på pcn. 2
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Jeg er veldig enig med samboeren din. Passordene mine får ingen. Enig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 Tusen takk, så det må ikke bety at det er ting der "ute" han ikke vil jeg skal vite? TS Anonymous poster hash: 7f716...96f
The Princess Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 Tusen takk, så det må ikke bety at det er ting der "ute" han ikke vil jeg skal vite? TS Anonymous poster hash: 7f716...96f Overhodet ikke. Det betyr bare at han har sunn fornuft Som Violetta foreslo, spør om du kan få en egen profil og problemet er ute av verden. 11
Gjest Naria Skrevet 17. januar 2014 #11 Skrevet 17. januar 2014 (endret) Jeg er også enig med samboeren din. Ikke snakk om at kjæresten min får passordet til PC'en min. Jeg har heller ikke hans passord og føler på ingen måte noe behov for det. Hadde han hatt behov for å bruke min PC hadde jeg laget en egen profil til han, men i utgangspunktet vil jeg ha den for meg selv. Endret 17. januar 2014 av Naria 4
sullå Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 På pcen har jeg et "lett" passord som samboeren min kan, og jeg kan hans. Men ellers kan han ingen av mine passord, og sånn er det for meg også. Hadde jeg brukt det samme passordet over alt (noe som er uaktuelt), ville ikke samboeren min fått tilgang til det.
SmallTalk Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 Tusen takk, så det må ikke bety at det er ting der "ute" han ikke vil jeg skal vite? TS Anonymous poster hash: 7f716...96f Nei, det trenger faktisk ikke å bety det. Når det er sagt, så synes jeg det høres ut som om du formulerte deg rimelig klønete. Slik du fremstiller der, så høres det jo ut som om du anklaget han for å holde ting skjult for deg når han ikke ville gi deg passordet, og da skjønner jeg godt at han ble sur. Forøvrig så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare kunne spørre om han kunne logge på PC'n sin når han tydeligvis var hjemme. Bedre det enn å bli sur fordi du ikke får passordet hans. 7
Gjest Coolaid Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Jeg skiller mellom hva som er viktig og mindre viktig i et samliv. Dersom kona ønsker passord er ikke det noe problem for meg om hun hadde fått det og blitt happy. Dersom hun hadde blitt utrygg av å ikke ha det, hadde det vært en enda bedre grunn for meg til å gi det fra meg. Happy wife = happy life ! Av og til godtar man ting i et forhold som man selv syns er unødvendig eller småteit. Det er en liten pris å betale om den man er glad i blir glad. Hadde jeg vært typen din ville jeg gitt deg passord Hvorfor? Fordi det er så forbanne uviktig og du blir glad av det
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 Passord bør man få ha i fred om han ønsker, men du kan lage en egen brukerprofil på PCen, eller han kan endre passordet der til noe enkelt som han ikke bruker andre steder. Anonymous poster hash: b8eca...96b 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #16 Skrevet 17. januar 2014 Det finnes som sagt en enkel løsning på problemet, egen bruker på hans pc eller et enkelt passord begge to kan bruke. Jeg har vært sammen med min bedre halvdel i over 8 år, og vi har valgt å dele de aller fleste passord med hverandre. Dette er noe ingen av oss har misbrukt, men heller funnet praktisk. Han logget f.eks inn i min nettbank å endret noen innstillinger for at jeg skulle få tatt ut penger i Afrika, da jeg stod der nede med et bankkort som ikke fungerte. Ellers så har jeg også kontroll på de aller fleste passordene hos både svigermor og svigerfar, dette for at de er teknologisk inkompetente og klarer aldri å huske hvilket passord de har brukt hvor. Også nettbank, men her trenger jeg jo en brikke e.l for å logge på, så har aldri falt meg inn på noen måte å misbruke deres passord. Anonymous poster hash: fc64a...5d7
Druid Skrevet 17. januar 2014 #17 Skrevet 17. januar 2014 Så nå vet jeg ikke hva som skjer, tråkket jeg virkelig over en grense her? Anonymous poster hash: 7855a...2ba Ja. 1. Passord skal ikke deles punktum 2. Man skal respektere andres intimgrenser og privatliv. Ellers kan man ikke være i relasjon. 10
Gjest Eurodice Skrevet 17. januar 2014 #18 Skrevet 17. januar 2014 Jeg vet ikke om det kanskje er noe galt med meg her... Jeg og sambo skravla sammen før jobb idag, hvorpå jeg lurte på hva passord på dataen hans var, (da jeg bruker den til å høre på musikk om morningen etter han er dratt på jobb.) Den står vanligvis på men avogtil har han ikke skrudd den på og da er jeg nødt for å logge meg inn.. Anonymous poster hash: 7855a...2ba Har du ikke radio?
Floskelfrosk Skrevet 17. januar 2014 #19 Skrevet 17. januar 2014 Har du ikke radio? Kan være vanskelig å få en radiokanal til å spille akkurat det du vil høre på 8
ini Skrevet 17. januar 2014 #20 Skrevet 17. januar 2014 Jeg bruker mye av de samme passordene flere steder, så jeg er også skeptisk til å la andre få passordet mitt. Men egen bruker på pc er jo fornuftig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå