Gå til innhold

Mareritt

Fremhevede innlegg

Skrevet

I fare for å høre regelrett sinnssyk ut, så lurer jeg på om noen kan hjelpe...

I det siste har jeg hatt helt ville mareritt, mange ganger flere netter etter hverandre. De er så virkelige, men samtidig så uvirkelige.

For eksempel drømte jeg for et par netter siden at (og nå kommer jeg til å høres gal ut) det kom musikk (typ skrekkfilm med spøkelsesunge) fra inne i kroppen til katten min, musikken beveget seg sammen med ham. Jeg drømte også at hver gang han mjauet, kom det ordentlige mennesklige skrik istedetfor, og når han hoppet opp på meg mens jeg lå i senga så jeg omrisset av en hodeskalle istedetfor et kattehode. Det kjentes ut som om at jeg faktisk var våken, men jeg kunne ikke bevege meg der jeg lå i senga.

Ellers har jeg drømmer om at noen prøvde å drepe meg. F.eks. hadde jeg en drøm der naboen min var morder og at jeg ikke kom meg unna, og den siste drømmen jeg hadde husker jeg knapt, men der var det en gammel klassevenninne som prøvde å drepe meg.

Hver gang jeg våkner, om det er et mareritt eller om jeg ikke husker det, så våkner jeg livredd. Jeg våkner med gråten i halsen og angsten i magen, og det ødelegger hele dagen for meg. Jeg tenker på det hele dagen hvis jeg husker det. Og jeg får angst for å legge meg (som dere ser, det er jo natt). Jeg har aldri opplevd dette tidligere, selvfølgelig har man mareritt av og til men jeg har ikke hatt så mange mareritt og med samme tema (døden).

Hjelp! :bond:

Anonymous poster hash: 82a4c...d43
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drømmer er jo bare hodet som "rydder", setter seg på "reset" eller hva jeg skal si.

Tror du på drømmebetydninger så for all del, men det fins ikke. :)

Du drømmer det du tenker mye på, er du mye stresset, sett skrekkfilm ellernoe?

Det går nok over. :)

• Liker 1
Skrevet

Kan også oppleve mareritt der jeg tror jeg er våken og en mann kommer inn i hjemmet mitt og skal drepe meg. Helt skrekkelig. Jeg klarer ikke prate og det er som den onde selv bor i skikkelsen i drømmene. Jeg kjemper og selv om jeg ikke er personlig kristen hvisker jeg Jesus Kristus inni meg.

Jeg tror det har en sammenheng med pstd og tidligere overgrep og brutal voldtekt. Når jeg skal til psykologen neste gang skal jeg huske på å spørre om det virker logisk. Er også redd når jeg våkner, men tvinger meg til å tenke logisk. Er nesten mer redd for å sovne neste kveld. Merkelig nok kommer aldri disse drømmene når jeg ikke er alene.

Anonymous poster hash: d5d18...139
Skrevet

Noen får økt andel av mareritt om de spiser kveldsmat kort tid før de legger seg, eller når de har spist et stort og tungt måltid bare et par timer før de sovner.

Andre ganger er mareritt hjernens måte å gjøre et førsøk på å ta et oppgjør med vonde opplevelser.

Jeg hadde et tilbakevendende mareritt i nesten seksten år etter skilsmissen til foreldrene mine som skjedde da jeg var bitteliten. Husker det fortsatt veldig godt, men det er umulig å forklare i ord. Følelsen av totalt kaos og at jeg måtte få orden i kaoset var ekstremt sterk og jeg våknet ALLTID akkurat da alt gikk rakt åt helvete og alt bare ble hinsides kaos. Skikkelig ekkelt, men jeg har ikke drømt den drømmen siden jeg var sytten.

Jeg synes du skal snakke med psykologen din om det, prøv å skriv ned drømmen(e) slik at du får med alt du husker når du skal snakke om det.

Skrevet

Selv slet jeg med mareritt fra 7. klasse til 3. året på videregående. Hver...eneste...natt. Forårsaket av stress og angst! Fikk i gjennomsnitt 3-4 timer søvn om nettene. Fant jo ut noen ting i løpet av de årene... feks. Hvis du er stresset/engstelig når du er våken har det fort gjort for å fortsette når du sover. Noen mener og at uregelmessig og dårlig søvn kan bidra til mer mareritt. Og mat sent om kvelden. Mange får og mareritt hvis man plutselig har sluttet med alkohol/visse medisiner o.l. Men ja, vil fortsatt si at noe av de verste marerittene kommer fra stress/angst og depresjoner. Tenke over om du kanskje har noe som stresser deg ekstra om dagen. Eller noe du bekymrer deg for en del når du er våken. Kan ofte hjelpe, som det gjorde for meg, å virkelig klarne tankene før man legger seg. Roe ned kroppen virkelig, kanskje gå en tur før leggetid. Mareritt kommer ofte når kroppen ikke roer seg nok innen man sovner. Hjernen fortsetter å være for aktiv

Huff, nå ble det mange rare råd hulter til bulter. Vil uansett legge ekstra press på "stressfaktoren". Det gir fort sterke, fæle mareritt. Et kjapt googlesøk kan gi deg mange avslapningsteknikker før sovetid :) Håper du får sove bedre etterhvert! Mareritt er noe dr*t!

Anonymous poster hash: bcb63...24c
Skrevet

Noen får økt andel av mareritt om de spiser kveldsmat kort tid før de legger seg, eller når de har spist et stort og tungt måltid bare et par timer før de sovner.

Andre ganger er mareritt hjernens måte å gjøre et førsøk på å ta et oppgjør med vonde opplevelser.

Jeg hadde et tilbakevendende mareritt i nesten seksten år etter skilsmissen til foreldrene mine som skjedde da jeg var bitteliten. Husker det fortsatt veldig godt, men det er umulig å forklare i ord. Følelsen av totalt kaos og at jeg måtte få orden i kaoset var ekstremt sterk og jeg våknet ALLTID akkurat da alt gikk rakt åt helvete og alt bare ble hinsides kaos. Skikkelig ekkelt, men jeg har ikke drømt den drømmen siden jeg var sytten.

Jeg synes du skal snakke med psykologen din om det, prøv å skriv ned drømmen(e) slik at du får med alt du husker når du skal snakke om det.

Slik du beskriver har jeg hatt det og. Fra jeg var bittelita og frem til voksen alder. Siste gang er heldigvis noen år siden. Hadde du samme marerittene hver gang?

Jeg tror årsaken til mine mareritt var vanskelig barndom og utenom en gang har jeg alltid vært hjemme hos foreldrene mine når det har skjedd. Med meg var det så ille at jeg gikk i søvne og hylskrek, var nesten umulig å vekke og var i min egen verden lenge etterpå før jeg klarte å slappe av og sove igjen.

Jeg kunne også kjenne på de følelsene fra marerittene i enkelte situasjoner når jeg var våken. Vanskelig å forklare, men det var skikkelig ekle følelser.

Det er ikke greit å ha det sånn, men tror det kan hjelpe litt når man kommer frem til hva som forårsaker marerittene. Det hjalp meg en del iallefall å vite hvorfor det skjedde med meg.

Ts: har du stresset mye i det siste? Det kan kanskje være en medvirkende årsak til hyppige mareritt.

Skrevet

TS her.

Tusen takk for gode tips. Jeg har ikke stresset så mye i det siste, tror jeg ikke, men jeg har tenkt mye på å få hjelp ang. depresjon/angst. Kanskje det er årsaken. Jeg sliter også mye med uregelmessig søvn (sover enten altfor lite eller alt for mye).

Anonymous poster hash: 82a4c...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...