AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Datteren min på 17 år ønsker å reise til usa sammen med kjæresten på 18 år. Jeg er litt engstelig fordi ingen av de har reist så veldig mye før og det er langt unna. Bør jeg si ja til henne? Hva ville dere andre gjort? Anonymous poster hash: 11519...32e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Jeg synes det virker som alle får lov til å reise, flytte hjemmefra og inn til kjærsten så utrolig tidlig for tiden. jeg synes ikke en jente på 17 år er voksen nok til å reise alene. Språkreise er en ting, for da har man et apparat som man kan henvende seg til, og som passer på en litt. Men til andre siden av verden synes jeg er er litt mye når man bare er 17. jeg måtte vente til jeg var ferdig på vgs før jeg fikk lov til min første sydentur alene med venner. Anonymous poster hash: 17156...c7b 5
Barcelone Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Jeg ville ikke ha sendt min 17 åring alene til USA nei. Var der selv da jeg var 19 og ble skremt over all den grove kriminaliteten som var der. Jeg besøkte familie så de tok godt vare på meg, men ble skikkelig skremt av å se nyhetene og å lese avisene. De jeg var hos bare blåste av det og sa at det var helt vanlig. 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 hadde ikke skjedd. har sett mye rart som har skjedd med ungdom når de reiser alene. Anonymous poster hash: 9789f...19c 2
BritneyBitch Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Er det lovlig i det hele tatt da? Vet at mange hoteller i usa har 21-årsgrense for overnatting uten foreldre. Skal de besøke noen der hadde jeg sagt ja, men ikke på vanlig 'kjærestetur'. 4
Barcelone Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Ikke får de leid bil heller tror jeg når de er så unge. Høres ut som en utrolig dårlig idè. 6
Sunshine Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Nei. Kun om jeg hadde familie de kunne bodd hos.
Gjest meh Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Var der selv da jeg var 19 og ble skremt over all den grove kriminaliteten som var der. Nå er da USA et land med 320 millioner innbyggere, dette medfører naturligvis enorme variasjoner fra plass til plass. Kriminaliteten i USA forekommer først og fremst i metropolene, som heller ikke er noe spesielt verre enn storbyer i Europa. 1
Barcelone Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Nå er da USA et land med 320 millioner innbyggere, dette medfører naturligvis enorme variasjoner fra plass til plass. Kriminaliteten i USA forekommer først og fremst i metropolene, som heller ikke er noe spesielt verre enn storbyer i Europa. Vel nå var ikke jeg i noen storby og min erfaring av USA var alt annet enn positiv. Og det er uansett ikke et sted 17-18 åringer bør dra på ferie alene.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 Til og med kjæresten på 18 ville jeg ikke anbefalt å reise, med mindre - som noen sier her - det er snakk om å reise til familie. Hvordan skal de komme seg rundt? Leiebil kan de ikke ha. Og hva med alle hotellene som rett og slett nekter folk under 20 - 21 å sjekke inn? Noen steder nekter også folk under 18 adgang, og da kommer i alle fall ikke jenta di på 17 inn der... Anonymous poster hash: c09b6...12b 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #11 Skrevet 17. januar 2014 Å leie bil når du er under 25 i USA er kjempedyrt, og i tillegg er det 21-årsgrense på utrolig mye (kanskje pga at alkoholgrensen er 21?). Bedre at de venter til hun er minst 21, da rekker de å spare opp penger og hun slipper å bli utestengt fra å gjøre ting hun vil. Anonymous poster hash: 79a2e...b0a
Druid Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 (endret) Jeg tror de fleste problematiserer dette litt for mye. Det er enkelt å få tak i hotell, og USA er kjempefint å oppleve på buss og tog. Det er OP som påpeker de to reelle og viktige problemene. 1. Dattera de er ikke myndig. I forhold til reiser til USA er dette en reell issue, speiselt siden begge er barn der borte. De bør vente til hun iallefall er myndig i Norge. 2. De er ikke reisevante. Dette er ikke ett problem om de begge var 18; men får de problemer, får de typisk 2 nivåer med problemer, når de ikke har erfaring på problemløsning og den ene blir behandlet som barn. I år bør de satse på Interrail i en måned. USA kan vente til neste år. (Interrail er den perfekte reiseformen for å tilegne seg reiseerfaring. Du er GARANTERT ett sett med fuckups- alle enkle å takle.) Endret 17. januar 2014 av Druid 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 Jeg tror de fleste problematiserer dette litt for mye. Det er enkelt å få tak i hotell, og USA er kjempefint å oppleve på buss og tog. Det er OP som påpeker de to reelle og viktige problemene. 1. Dattera de er ikke myndig. I forhold til reiser til USA er dette en reell issue, speiselt siden begge er barn der borte. De bør vente til hun iallefall er myndig i Norge. 2. De er ikke reisevante. Dette er ikke ett problem om de begge var 18; men får de problemer, får de typisk 2 nivåer med problemer, når de ikke har erfaring på problemløsning og den ene blir behandlet som barn. I år bør de satse på Interrail i en måned. USA kan vente til neste år. (Interrail er den perfekte reiseformen for å tilegne seg reiseerfaring. Du er GARANTERT ett sett med fuckups- alle enkle å takle.) Støtter den. Altså jeg syns ikke 17 og 18 er noe stor forskjell, hun vil neppe bli så veldig mye smartere på et år, så i den forstand burde hun jo kunne reise hvor hun føler for.. Men hadde det vært til syden, danmark, sverige - den type ting, så er det jo greit nok. USA derimot er ikke det mest problemfrie landet for å si det sånn.. Med mindre de skal besøke familie da så klart, det burde de få lov til.. Men hvorfor USA? Tror nok det er litt oppskrytt.. Desutten er det veldig dyrt.. Ville heller foreslått at de kunne tatt seg en tur til syden? Mallorca, Gran Canaria, Rhodos? Mye koseligere for et kjærestepar vil da jeg si, og vesentlig billigere! - Jente (18) Anonymous poster hash: a4727...00d
ini Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Har noen av de noe forhold til landet fra før? Mange 16-17-åringer drar jo på utvekslingsår til USA, og hvis datteren din eller kjæresten har gjort det (og dermed har et nettverk der) ville jeg nok vært mer positiv til det. Men om de ikke kjenner landet eller kulturen (eller mennesker) der ville jeg nok sagt nei.
miramis Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 Så lenge hun betaler selv får det vel bare stå til. Er dog ikke så mye vits å reise dit når man er under 21, hadde vært bedre å dra til London.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #16 Skrevet 17. januar 2014 Jeg skjønner ikke helt denne frykten for kriminalitet. Jeg går da ut i fra at de har vett nok i hodet til å ikke rote seg inn i belastede områder men holde seg til typiske turistområder o.l. Men, som andre nevner, det er jo en del ting en ikke kan gjøre der borte før man er 21. Og leiebil er som tidligere nevnt nesten uaktuelt med mindre de har godt med penger. Storbyferie burde vel allikevel funke så lenge de får lov å ta inn på hotell alene på den alderen. Anonymous poster hash: 4f8af...1cf
Gjest Hyssingen Skrevet 17. januar 2014 #17 Skrevet 17. januar 2014 Jeg fikk lov til å reise hvor jeg ville innen Europa fra jeg var 16, regel mamma og pappa hadde mtp å kunne hjelpe meg om noe skulle gå til hel**, hadde aldri i ville helsike fått lov til å dra til USA. Syns også det er for tidlig.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #18 Skrevet 17. januar 2014 Hvor er det de ønsker å dra da? Ser mange nevne at leiebil vil blir et problem, men hvis New York er byen de vil besøke, så er leiebil unødvendig. Jeg synes faktisk det kommer litt an på hvor i USA de vil reise. Vil de reise til L.A hadde jeg sagt nei. Kollektivtransporten der er håpløs, så man må ha bil. Dessuten er det en enooorm by, og det kan ta sin tid å kjøre fra f.eks Beverly Hills til Malibu. Vil de til New York der i mot, ville jeg vært mer positiv. Manhatten er litt mer "kompakt", man kan kjøre banen over alt og det er en by som er ekstremt lett å finne frem i. Ser mange nevne kriminalitet, men det kan forekomme over alt. Sjansen for at de møter en farlig seriemorder eller blir skutt på åpen gate er ekstremt lav. I de største byene i USA, hvor det så klart forekommer mye kriminalitet, så er det er veldig mange mennesker også. Så lenge man holder seg til kjente steder, så er man rimelig safe. Anonymous poster hash: 119b2...946
Sunshine Skrevet 17. januar 2014 #19 Skrevet 17. januar 2014 Hvor er det de ønsker å dra da? Ser mange nevne at leiebil vil blir et problem, men hvis New York er byen de vil besøke, så er leiebil unødvendig. Jeg synes faktisk det kommer litt an på hvor i USA de vil reise. Vil de reise til L.A hadde jeg sagt nei. Kollektivtransporten der er håpløs, så man må ha bil. Dessuten er det en enooorm by, og det kan ta sin tid å kjøre fra f.eks Beverly Hills til Malibu. Vil de til New York der i mot, ville jeg vært mer positiv. Manhatten er litt mer "kompakt", man kan kjøre banen over alt og det er en by som er ekstremt lett å finne frem i. Ser mange nevne kriminalitet, men det kan forekomme over alt. Sjansen for at de møter en farlig seriemorder eller blir skutt på åpen gate er ekstremt lav. I de største byene i USA, hvor det så klart forekommer mye kriminalitet, så er det er veldig mange mennesker også. Så lenge man holder seg til kjente steder, så er man rimelig safe. Anonymous poster hash: 119b2...946 Å la ikke reisevante ungdommer på 17 og 18 år reise til New York høres helt riv ruskende galt ut for meg. Det er fort gjort å havne i dårlige strøk hvis man ikke er kjent, og på den uka vi var der opplevde vi flere situasjoner som var ubehagelig/skremmende til tross for at vi har reist masse verden rundt. Man trenger ikke gå langt bort fra 5th avenue før bakgatene er mørke og skumle. 1
Pottah Skrevet 17. januar 2014 #20 Skrevet 17. januar 2014 Kan ikke helt se problemet jeg da. Å har jeg aldri vært i USA, men antageligvis så drar de til en by der bil ikke trengs, og booker hotell der de får lov mtp aldersgrense før de drar.. Vet som sagt ikke hvordan det er i USA, men jeg dro med kjæresten til London og Stockholm da jeg var 17 og det gikk da helt fint Forøvrig ser jeg det er en over her som syntes det hadde vært greit om jenta skulle til syden... Syden??? Der det er enormt mange som drikker seg aaalt for dritings og sliter med at det blir lagt ut bilder av dem fulle og halvnakne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå