Gå til innhold

Barn og nettbrett/iphone ol.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som synes det er feil når foreldre lar barn bruke dette?

Jeg synes det er lathet og dumt at foreldre lar barn bruke nettbrett i ung alder. Hva skjedde med de gode gamle lekene!? Er foreldre redd for rot i huset? Eller bråk? Eller er det rett og slett fordi de ikke orker å leke med barna sine?? Jeg liker svært lite den nye teknologien vi har i dag..

Det har gått så langt at barn risikerer å bli mobbet om de ikke har de teknologiske telefonene eller nettbrett på skolen. Det har gått langt over grensen..

Anonymous poster hash: 76cc6...6c7
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Er det bare jeg som synes det er feil når foreldre lar barn bruke dette?

Jeg synes det er lathet og dumt at foreldre lar barn bruke nettbrett i ung alder. Hva skjedde med de gode gamle lekene!? Er foreldre redd for rot i huset? Eller bråk? Eller er det rett og slett fordi de ikke orker å leke med barna sine?? Jeg liker svært lite den nye teknologien vi har i dag..

Det har gått så langt at barn risikerer å bli mobbet om de ikke har de teknologiske telefonene eller nettbrett på skolen. Det har gått langt over grensen..

Det ene utelukker jo ikke det andre.

Datteren på 4 liker å spille litt, og gjøre oppgaver på det. Brukes ikke så mye i hverdagen, men det er gull på lange flyturer 😉

Hun både klatrer i trær, står på ski, bygger hytte, leker med lekekjøkkenet sitt, sminkedukken, perler, holder på med iPaden, tegner...

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Bettbrett, dataspill ol med tidsbegrensning fungerer helt fint. Da blir det også tid til vanlige leker og uteaktiviteter.

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Teknologien i dag er som den er og barna som vokser opp i dag er barn i sin tid. Da får de erfare det deres tid og generasjon har å by på.

Jeg har ikke tenkt til å slåss mot utviklingen man bør forsøke å spille med.

Barna må finne seg en naturlig balanse i utvalget: natur, frilek og teknologi, tenker jeg.

Skrevet

Vår sønn liker å skrive på dataen vår, telefonen eller iPad. Selv om han mestrer dette best på tekniske hjelpemidler så betyr ikke det at han ikke kan med papir og blyant. Det at han pusler på nettbrett betyr ikke at han ikke pusler vanlige puslespill. Man må bare være litt kresen i hva de gjør. Og begrense det. Så vi kan kan leke med Lego og Duplo, bygge togbane, lese bøker, og alt det andre kjekke. Litt av alt synes jeg.

De har også iPad i barnehagen. Lurt at de kan litt med digitale hjelpemidler før de begynner på skolen :)

Anonymous poster hash: 51e64...bb1

Skrevet

Jeg synes det er viktig at de får lære seg hvordan de teknologiske duppedittene fungerer slik at de ikke blir hengende utenfor det som skjer. Husker fremdeles da jeg gikk på ungdomsskolen på 90-tallet og slet med forskjellige ting med data. Så lenge man ikke lar dem holde på med det hele dagen så er det helt ok.

Anonymous poster hash: eea6e...af6
Skrevet

Bettbrett, dataspill ol med tidsbegrensning fungerer helt fint. Da blir det også tid til vanlige leker og uteaktiviteter.

Man behøver da ikke ha tidsbegrensning på brettspill som f.eks. ludo så lenge eventuelle lekser har blitt gjort?!

Skrevet

Alt med måte :)

Min 3-åring er en racer på ski, hun elsker å bygge med lego, hun maler, perler, har rollespill osv. Men hun liker også å få spille litt spill på Ipad og det er utrolig morsomt å se hvor mye hun får til. Det er bokstavspill, tegnespill, tall og pusslespill.

Som flere her skriver, det ene utelukker ikke det andre og er det opp til meg så får hun heller spille litt enn å se på tv ;)

Aktive barn som leker både ute og inne trenger også tid til å slappe av, enten med en bok, men litt tv eller å få spille - enten brettspill (det gjør vi mye av) eller digitale spill.

Skrevet

begrensning er veldig viktig. jegser på barna til søskenbarnet mitt som er veldig bortskjemte og blir gidd ett nettbrett med en gang de begynner å gråte. jeg synes det er veldig feil! det er akkurat som snop. den letteste utveien. det er veldig flott når de deler på de voksne spiller/leker sammen med dem.

jeg husker også når jeg begynte å spille data som ungdom. det var vanskelig men jeg lærte meg etterhvert, ser ikke problemer med å introdusere det for barna i ungdomsalderen nå heller.. barna blir late i mine øyne. før var vi aktive og løp og dinget på til vennene våres, og ble omtrent jaget ut av dørene for å leke. nå ringer de heller for å høre om de er hjemme først og sitter på telefonen når de er ute istedenfor å leke sammen. det er lite aktivitet. og barna forventer å få lov til å sitte sånn.

Eldre folk kan ikke med teknologien, og de klarer seg helt fint enda. og er mer sosiale. så hvorfor skal ikke barn få lov?

TS

Skrevet

begrensning er veldig viktig. jegser på barna til søskenbarnet mitt som er veldig bortskjemte og blir gidd ett nettbrett med en gang de begynner å gråte. jeg synes det er veldig feil! det er akkurat som snop. den letteste utveien. det er veldig flott når de deler på de voksne spiller/leker sammen med dem.

jeg husker også når jeg begynte å spille data som ungdom. det var vanskelig men jeg lærte meg etterhvert, ser ikke problemer med å introdusere det for barna i ungdomsalderen nå heller.. barna blir late i mine øyne. før var vi aktive og løp og dinget på til vennene våres, og ble omtrent jaget ut av dørene for å leke. nå ringer de heller for å høre om de er hjemme først og sitter på telefonen når de er ute istedenfor å leke sammen. det er lite aktivitet. og barna forventer å få lov til å sitte sånn.

Eldre folk kan ikke med teknologien, og de klarer seg helt fint enda. og er mer sosiale. så hvorfor skal ikke barn få lov?

TS

Jeg er helt enig i at nettbrett og data ikke bør erstatte leken og særlig uteleken. Det bør heller ikke brukes som trøst, som erstatning for foreldre som vil gjøre andre ting eller som tidtrøyte fordi ingen vil/ kan aktivisere barnet.

Mitt standpunkt, både til tv og iPad, er måtehold. Du har rett i at ingen barn,eller voksne, må se på tv eller spille digitale spill. Men likevel så er det en liten avkobling i hverdagen, også for barna. Det er morsomt og det kan være lærerikt.

Jeg skal ikke skrive en lang forsvarstale for jeg er enig i mange av poengene dine, men jeg kan bare snakke for meg selv og i vårt hjem er balansen god. Mest ute, mest lek, noe kjedelig rydding av rom og rot (hehe), og litt spill og tv.

• Liker 1
Skrevet

TS

Hva med det de kan lære da? Du vet at de driver skrivetrening i skolen på data? Min sønn på tre år har lært seg å telle, skrive navnene våre, kan hele alfabetet, pusler som en vind, spiller memory og leser bøker på iPad. Som jeg skrev tidligere, man må bare velge ut gode apper til dem. Du mener kanskje at barn/ungdom ikke skal se på TV i det hele tatt heller da? Om min skal slappe av et kvarter etter barnehagen velger jeg i hvert fall iPad foran å sette han framfor TVen (når han vil slappe av vil han være for seg selv).

Skrevet

Hva med det de kan lære da? Du vet at de driver skrivetrening i skolen på data? Min sønn på tre år har lært seg å telle, skrive navnene våre, kan hele alfabetet, pusler som en vind, spiller memory og leser bøker på iPad. Som jeg skrev tidligere, man må bare velge ut gode apper til dem. Du mener kanskje at barn/ungdom ikke skal se på TV i det hele tatt heller da? Om min skal slappe av et kvarter etter barnehagen velger jeg i hvert fall iPad foran å sette han framfor TVen (når han vil slappe av vil han være for seg selv).

da jeg var ung hade jeg bare tv en halvtime, og det var greit for meg. ellers satt jeg på rommet og lekte med dukker eller ute og lekte med venner og hadde gjørmeleker. det er klart det blir gris og slikt. men det var veldig lærerikt for meg og bruke fantasien min ute i naturen. brukte klosser som walkie talkie, pinner som gitar, og skrev sanger med venninner. jeg tror på natur og ikke tv. det skal jeg ikke nekte for :) jeg tror det er viktig for fantasi og være ute og leke.

TS

Skrevet

da jeg var ung hade jeg bare tv en halvtime, og det var greit for meg. ellers satt jeg på rommet og lekte med dukker eller ute og lekte med venner og hadde gjørmeleker. det er klart det blir gris og slikt. men det var veldig lærerikt for meg og bruke fantasien min ute i naturen. brukte klosser som walkie talkie, pinner som gitar, og skrev sanger med venninner. jeg tror på natur og ikke tv. det skal jeg ikke nekte for :) jeg tror det er viktig for fantasi og være ute og leke.

TS

Jeg er veldig, veldig enig med deg. Men som flere her har skrevet - det ene utelukker ikke det andre. (Og den halvtimen med Barne-TV hadde jeg lett byttet ut med nettbrett)

Gjest gurimalla
Skrevet

Man behøver da ikke ha tidsbegrensning på brettspill som f.eks. ludo så lenge eventuelle lekser har blitt gjort?!

Hehe, mente Nettbrett!

Skrevet

Mener du virkelig at barn som har begynt på skolen ikke skal bruke nettbrett? På vår skole begynner de med IKT helt fra 1. klasse. Det er en selvfølge at de kan bruke disse verktøyene. Det er det som er fremtiden. Før i tiden fantes ikke nettbrett. Hadde det vært da er jeg helt sikker på at de fleste av oss som nå er voksne hadde brukt dette.

Vi har begrensning på tid når det gjelder bruk av nettbrett, PC og telefoner. Datteren min er utrolig mye ute og leker også, og de leker med andre ting inne. Nå begynner hun å bli litt større da, går i 5. klasse, men sånn har det vært i flere år.

Det er utrolig mye hun har lært gjennom dataspill. F eks Josefine spillene når det gjelder matte, norsk og engelsk. Fortsatt bruker hun dette med fornuft, og vi har tilgang til hennes spill, brukernavn og passord. Vi "eier" også hennes mobil og kan sjekke den dersom det skulle bli nødvendig. Dette vet hun, og vi har enda ikke hatt grunn til å tvile på at hun behersker nettvettsreglene.

Skal barn bli trygge på disse hjelpemidlene må de faktisk få lov å bruke de. Allerede fra ung alder. Og som flere skriver. Det ene utelukker ikke det andre. Det går an å få lov til å spille litt samtidig som man faktisk er mye ute eller leker med andre ting inne.

• Liker 1
Skrevet

Det som er ille er at alle elektroniske spill er ekstremt vanedannende pga premieringer,oppdateringer,påminnelser og evig mas. Og så er det alltid noen foreldre som fører an ved å drukne ungene sine i elektronikk.Og det gir status og press mot alle andre,du skal være sterk for å stå imot dette.

Anonymous poster hash: c7a99...fd0
Skrevet

Mener du virkelig at barn som har begynt på skolen ikke skal bruke nettbrett? På vår skole begynner de med IKT helt fra 1. klasse. Det er en selvfølge at de kan bruke disse verktøyene. Det er det som er fremtiden. Før i tiden fantes ikke nettbrett. Hadde det vært da er jeg helt sikker på at de fleste av oss som nå er voksne hadde brukt dette.

Vi har begrensning på tid når det gjelder bruk av nettbrett, PC og telefoner. Datteren min er utrolig mye ute og leker også, og de leker med andre ting inne. Nå begynner hun å bli litt større da, går i 5. klasse, men sånn har det vært i flere år.

Det er utrolig mye hun har lært gjennom dataspill. F eks Josefine spillene når det gjelder matte, norsk og engelsk. Fortsatt bruker hun dette med fornuft, og vi har tilgang til hennes spill, brukernavn og passord. Vi "eier" også hennes mobil og kan sjekke den dersom det skulle bli nødvendig. Dette vet hun, og vi har enda ikke hatt grunn til å tvile på at hun behersker nettvettsreglene.

Skal barn bli trygge på disse hjelpemidlene må de faktisk få lov å bruke de. Allerede fra ung alder. Og som flere skriver. Det ene utelukker ikke det andre. Det går an å få lov til å spille litt samtidig som man faktisk er mye ute eller leker med andre ting inne.

Hos oss er IKT en del av barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...