Gå til innhold

Gutten min på 18måneder sove/ikke sove i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min begynte i barnehagen etter nyttår, og har gått i 2 uker nå, Tilvenningen gikk over all forventning. Han går 4 dager i uka. Han har ikke sovet på dagen hjemme siden han var 15 mnder. Han sover derimot 12-13 timer hver natt. (Vært heldig der)

Første uka sov han heller ikke i barnehagen og sovna da litt kanskje tidligere på kvelden men sov som normalt fra ca 18-18.30 - 07.30. Leverer i barnehagen ca 08.15 - og henter kl 15.15.

Barnehagen mente han trengte mer søvn der enn hjemme var tydelig trøtt i 12 tiden. Jeg var skeptisk pga erfaring at da blir det sen kveld. Men sa ok, vi prøver. Og sånn ble det. Desse 4 dagane denne uka har han sovet 1 time i barnehagen. Merker jo selv at han er kvikkere når jeg henta han denne uka, MEN nå sovner han ikke før 22-23. Og det synes jeg er utrolig slitsomt. Er 100% alene med han og jobber selv fra 08.30 til 15 på butikk de dagene han er i bhg. Jeg merker jeg virkelig trenger å ha han i seng før klokka 23 om kvelden og nå må han også vekkes neste morgen.

Men er i tvil om hva jeg skal gjøre, kan jeg si til barnehagen at han ikke får sove der, når de mener han må?

Anonymous poster hash: db9df...bac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når han ikke sovner før 22-23 er det jo tydelig at han ikke kan sove på dagen. Det burde bhg respektere selv om de mener han er trøtt på dagen. Når det er sagt går det an å trappe ned til f.eks en halv time på dagen. Har gjort det med mine og er utrolig hvor mye 30 min kan ha å si.

Anonymous poster hash: 45544...3f4

• Liker 4
Skrevet

Nå sovna han akkurat, og nå er klokka 22.15. Igår var den 22.45 før han sovna.

Greit nok i morgen er det fredag og da har vi fri begge to, men merker at jeg er frustrert over at soverutinene våres er blitt "ødelagt". Så mulig jeg må mote meg meg opp til å si fra til barnehagen på mandag at han ikke får sove der, evt prøve ut max 30 min først ja.

Er mitt første barn så jeg synes kanskje det er litt vanskelig å si fra, når de mener noe annet. Selv om jeg egentlig vet at det er jeg som bestemmer det. :-)

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Nå sovna han akkurat, og nå er klokka 22.15. Igår var den 22.45 før han sovna.

Greit nok i morgen er det fredag og da har vi fri begge to, men merker at jeg er frustrert over at soverutinene våres er blitt "ødelagt". Så mulig jeg må mote meg meg opp til å si fra til barnehagen på mandag at han ikke får sove der, evt prøve ut max 30 min først ja.

Er mitt første barn så jeg synes kanskje det er litt vanskelig å si fra, når de mener noe annet. Selv om jeg egentlig vet at det er jeg som bestemmer det. :-)

Er jo ikke noe å manne seg opp til da :) Du må jo fortelle hvordan det er, at han nå holder det gående til kl 22-23 hver kveld og at du må vekke en trøtt gutt hver morgen. Da er de jo helt sikkert enige med deg om å droppe dagduppen. Evt kan de legge ham senest kl 11:30 og la ham hvile/sove i 30 minutter, dersom han virker så sliten? Si fra i morgen den dag, ingen vits i å gå å "gnure" på det der. Barns søvnbehov endrer seg hele tiden, bhg er vant til at sovetider må justeres og endres ;)

Endret av Trøffel
Skrevet

Er jo ikke noe å manne seg opp til da :) Du må jo fortelle hvordan det er, at han nå holder det gående til kl 22-23 hver kveld og at du må vekke en trøtt gutt hver morgen. Da er de jo helt sikkert enige med deg om å droppe dagduppen. Evt kan de legge ham senest kl 11:30 og la ham hvile/sove i 30 minutter, dersom han virker så sliten? Si fra i morgen den dag, ingen vits i å gå å "gnure" på det der. Barns søvnbehov endrer seg hele tiden, bhg er vant til at sovetider må justeres og endres ;)

Du har nok rett, :-) Er bare det at jeg spurte når jeg hentet han i dag om hvor lenge han hadde sovet, da hun pedagogiskelederen sa at han hadde våknet av seg selv innen 1 time som de andre dagane, og da sa jeg at han hadde sovnet veldig sent om kveldene nå. Men hun svarte meg bare med "Å,men han har det ihvertfall bedre her i barnehagen de siste timene av dagen når han sover, de fleste her på 0-3 år avdeling sover litt."

Så da ble jeg litt, jah ok!

Men du har rett jeg får si i fra på mandag den dag. I morgen har vi fri :-)

Skrevet

Barnehagen har ikke noe med å fortelle deg at ungen din skal sove eller ikke. Din unge ditt valg. Har selv jobbet i barnehage og det er foreldrene som bestemmer om ungen skal sove eller ikke. Klart ungene blir slitne av å være i BH, men det er ikke bra for dem å holde det gående til 22-23 på kvelden. Tror ungen blir mere sliten av det fordi da vil h*n være trøtt på morgenen og så vil dette forplante seg utover dagen. Følg din egen magefølelse du og så gir du bare beskjed til BH om hva du ønsker.

• Liker 1
Skrevet

Samme opplevelse hadde vi - barnet sov for mye i barnehagen, de mente at hun trengte det fordi hun var trøtt, men når hun ikke sovnet før 22-22:30 kveldene, var det ikke rart hun ble trøtt neste dag. En ond sirkel. Det rettet seg ikke før vi kuttet søvnen helt ut (dog var hun litt eldre, ca. 2 år), det måtte vi bare. Barnehagen var ikke spesielt lydhør, men jeg sa at kveldene hjemme ble helt ødelagt og at vi måtte snu det. Det tok et par dager med trøtt jente, men så rettet det seg.

Du kan jo gå dem i møte ved å prøve bare 30 minutter søvn først og se om det hjelper? Hvis ikke, må de bare ikke la ham sove i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...