AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Jeg har veldig få venner IRL, og ikke spesielt mange på Facebook. Går kanskje en mnd mellom hver gang jeg legger ut noe. Da er det veldig dårlig respons, selv om jeg har ventet til jeg faktisk har noe av verdi å legge ut. Samtidig ser jeg at andre legger ut stygge bilder og forskjellig piss, og de får alltid nok liker/kommentarer. Hva om folk faktisk kommenterte innhold og ikke så an personen først? Jeg er ikke en fæl og forhatt person. Er folk redde for å kanskje være den eneste som ga respons, fordi det gjør dem til en like stor taper som meg? Dette er mennesker i 20-årene. Ganske umodent. Anonymous poster hash: 5c6b0...32a 1
Gjest Cevita Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 For det første: livet er mer enn respons på facebook. Du som bruker facebook så lite burde vite det For det andre så er det vel ofte sånn at de som får mye respons er de som gir mye respons? For det tredje: Hva definerer du som nok liker/kommentarer? Det er nettopp det jeg ser på som umodent... å ha såpass lite selvtilitt at man må ha "nok" liker/kommentarer på ting man legger ut. 5
Miss Undercover Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Det man savner i livet, må man gi mer av selv. Savner du flere "likes" og kommentarer på FB, så strø om deg med "likes" og kommentarer selv. Savner du mer vennlighet og oppmerksomhet ellers i livet, så ikke spar på vennligheten overfor andre. Ha mindre fokus på deg og spekulasjoner rundt hvordan andre oppfører seg mot deg og langt større fokus på andre - legg merke til det du liker hos andre og lytt til andre med full oppmerksomhet. Da vil du tiltrekke deg hyggelige mennesker og positiv oppmerksomhet. 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Jeg finnes ikke umoden og jeg har heller ikke lav selvtillit. Kommentarer og liker på Facebook er på ingen som helst måte viktig, men jeg synes det er interessant å se hvor falske mennesker er, og jeg er nysgjerrig på hvordan folk tenker. Det virker ganske opplagt at folk i stor grad gir respons på det andre legger ut for å sikre seg at disse gir deg respons senere. Anonymous poster hash: 5c6b0...32a 2
lillsunshine Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 (endret) Ikke noe vits å legge så mye i det, men siden det virker som du tar deg litt nær av deg kan jeg komme med noen teorier som taler i ditt favør: 1) Ofte er de gjerne de som en liker/kommenterer som en får respons av tilbake. Men selv noen får bare uendelig med likes uten å like så mye annet. Tror det ofte er folk som ikke henger så mye på FB, men av og til er innom får å holde kontakt med venner og som eventuelt oppdaterer livet sitt uten at de nødvendigvis ser så mye i nyhendestrømmen. 2) Det virker som du linker/oppdaterer med viktige saker som en gjerne må trykke seg inn på en link for å lese? Vel, grunnen at mange bilder ofte får flere likes tror jeg lett kan begrunnes i at mange ikke orker å trykke seg inn på linkene i nyhendestrømmen, og dermed har en ikke grunnlag for å like. Mens et bilde tar et par sekund å vurdere og like. For mange blir FB et fristed/underholdning og ofte sitter en kanskje bare å blar gjennom på bussen etc eller er raskt innom, og da tar en seg ikke tid til å se på videoer som blir lagt ut/linker etc. 3) En tredje grunn kan simpelten være det at grunnen din aktivitet viser du ikke i alles nyhendestrøm. Mange har jo bare på toppnyheter, og da forsvinner jo en ikke veldig aktiv person fort. Jeg selv har alltid på siste nytt, men for de mer urutinerte må de jo ofte stille inn "vis siste nytt", og jeg kan tenke meg at de som har type 500-700 venner ofte har et behov for å bare ha toppnyheter, og ikke alt som blir lagt ut, uten at jeg kan si det for sikkert. Dessuten synes jeg for en stund tilbake at det var snakk om at en måtte stille inn noe for å vise i alles nyhendestrøm, men jeg husker ikke lenger hvordan eller om det fortsatt gjelder. Det har jeg lenge lurt på, da jeg ofte bare får likes av de samme personene, og om det er tilfeldig eller at jeg bare ikke vises for disse. 4) En fjerde teori er en slags dominoeffekt. Dersom en person raskt får en del likes, blir andre lett påvirket til å like det samme, terskelen virker lavere. Ikke for å skryte altså, men jeg publiserer sjeldent noe på Facebook, og enda sjeldent skriver jeg en status. I går skrev jeg på en humoristisk status om en bemerkelsesverdig hendelse, og jeg fikk overraskande mange likes, så mange likes som jeg aldri har fått før. Og det var ikke så spesielt i grunn, men for hver likes følte jeg at statusen steg i kvalitetsverdi, når så mange hadde likt virker det bred enighet om at den var morsom og interessant, selv om det fort kunne ha falt den andre veien og blitt for trivielt og uinteressant. Dette kan igjen koblest til det spekulerer i ovenfor. Har en først fått en del likes blir kanskej innlegget betegnet som populært og en havner i topp nyheter hos flere folk. Ofte er det jo gjerne trivelle saker eller høydepunkter i livet som får mye likes, f.eks at noen gifter seg, får barn, er ferdig med utdanningen, har oppnådd noe karrieremessig og deler dette. I noen tilfeller der kun en person har likt noe, virker terskelen høyere for å få flere likes. Tror også det er avhengig av tidspunktet (ukedag og klokkeslett) du legger ting utpå. F.eks. er fredagskveld/lørdagskveld dager der mange ikke henger på FB.. Det er bare spekulasjoner, men jeg tror det finnes mange årsaker, så tror ikke du skal legge så mye i det. Endret 16. januar 2014 av lillsunshine
Gjest Awzm me Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Kanskje de som får masse likes og kommentarer på facebook, er ganske aktive med å like og kommentere andre sine innlegg selv. Jeg pleier ikke å kommentere noe som bare en bekjent legger ut da, så kan være noe med at flere også er sånn
Sapientia Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 FB vennene dine, er dette alle noen du kjenner personlig? jeg har en del "hobbyvenner" på FB som jeg sjelden ser noe til, helt naturlig. Og når jeg får "likes" eller kommentarer av disse folkene er det som regel i forbindelse med at jeg deler noe som har med hobbyen å gjøre - også helt naturlig. Jeg hverken klikker "like" eller kommenterer så mye selv, og får tilsvarende tilbake. Ikke er jeg veldig aktiv heller (leser mye, skriver lite) De jeg er mest i kontakt med er de som lettest ser mine oppdateringer og oftest kommterer/liker hva jeg deler. Det er ofte jeg ikke ser oppdateringer fra venner som jeg er mye i kontakt med også, og da får de jo ingen respons fra meg. Er jo litt moro med respons, men det er ikke derfor jeg er på FB. Jeg er der for at jeg synes det er en ypperlig måte å holde kontakten med et større nettverk spredt utover hele verden - knyttet til min hobby. Og for å holde sporadisk kontakt med gamle skolevenner, og selvsagt med venner jeg ofte er i kontakt meg også. Men disse hadde jeg nok hatt kontakt med også uten å bruke FB som nettverk
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Kanskje de som får masse likes og kommentarer på facebook, er ganske aktive med å like og kommentere andre sine innlegg selv. Jeg pleier ikke å kommentere noe som bare en bekjent legger ut da, så kan være noe med at flere også er sånn Jeg synes det er ganske falskt. TS Anonymous poster hash: 5c6b0...32a
Gjest Awzm me Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Jeg synes det er ganske falskt. TS Anonymous poster hash: 5c6b0...32a Hvem av de da? Å være aktiv mot de som er aktiv, eller å bare kommentere/like på det meste de man kjenner legger ut
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 2) Det virker som du linker/oppdaterer med viktige saker som en gjerne må trykke seg inn på en link for å lese? Nei, da hadde jeg skjønt at folk ikke gadd. Jeg poster oppdateringer som er interessante, morsomme, spennende. Som regel bare tekst. Men jeg tok en valgtest og endte på Krf. Det var ganske nedtur, så jeg tok skjermbilde av resultatet, "photoshoppet" litt og la ut en artig greie. Jeg er helt sikker på at jeg hadde fått tjue liker og ti kommentarer om jeg var en populær person. Anonymous poster hash: 5c6b0...32a
Sapientia Skrevet 16. januar 2014 #11 Skrevet 16. januar 2014 Nei, da hadde jeg skjønt at folk ikke gadd. Jeg poster oppdateringer som er interessante, morsomme, spennende. Som regel bare tekst. Men jeg tok en valgtest og endte på Krf. Det var ganske nedtur, så jeg tok skjermbilde av resultatet, "photoshoppet" litt og la ut en artig greie. Jeg er helt sikker på at jeg hadde fått tjue liker og ti kommentarer om jeg var en populær person. Anonymous poster hash: 5c6b0...32a aner ikke hvordan jeg ble sitert i sitatet ditt, for det var skrevet av lillsunshine, og ikke meg men for å svare på noe av det andre du skriver. Er dette en interesser/humor du deler med FB vennene dine? Folk med mange FB venner får jo gjerne flere likes/kommentarer enn de med få, men % av antall venner totalt får gjerne de med få høyere andel. Jeg må selv opp i ca 45 "likes" for at 10% av FB vennene mine skal ha gitt en respons, det skjer bra sjelden men hadde jeg redusert lista til bare de jeg kjenner personlig/har en del kontakt med hadde det vel holdt med ca 10-20 stk, det skjer oftere. Men stort sett er det under 10 som gir en respons. Noen ganger 0. Jeg har også noen FB venner som klikker på ALT, og andre som er selektive. men som tidligere nevnt, vil du ha mye respons må du nok selv være aktiv. 1
lillsunshine Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 (endret) aner ikke hvordan jeg ble sitert i sitatet ditt, for det var skrevet av lillsunshine, og ikke meg men for å svare på noe av det andre du skriver. Er dette en interesser/humor du deler med FB vennene dine? Folk med mange FB venner får jo gjerne flere likes/kommentarer enn de med få, men % av antall venner totalt får gjerne de med få høyere andel. Jeg må selv opp i ca 45 "likes" for at 10% av FB vennene mine skal ha gitt en respons, det skjer bra sjelden men hadde jeg redusert lista til bare de jeg kjenner personlig/har en del kontakt med hadde det vel holdt med ca 10-20 stk, det skjer oftere. Men stort sett er det under 10 som gir en respons. Noen ganger 0. Jeg har også noen FB venner som klikker på ALT, og andre som er selektive. men som tidligere nevnt, vil du ha mye respons må du nok selv være aktiv. Haha. Hvordan gikk det til at du ble sitert av meg? Merkelige greier. Er uansett enig med deg. En må jo også se på prosentandelen og hvor nære venner det er. Det virker kanskje veldig imponerande at enkelte får 100 likes, med det er jo mindre imponerende når er faktisk har over 1000 venner. Om en da får 20 likes og har 100 venner er jo prosentandelen langt høyere for sistnevnte. Endret 17. januar 2014 av lillsunshine
Gjest Heartbeat Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 Jeg har veldig få venner IRL, og ikke spesielt mange på Facebook. Går kanskje en mnd mellom hver gang jeg legger ut noe. Da er det veldig dårlig respons, selv om jeg har ventet til jeg faktisk har noe av verdi å legge ut. Samtidig ser jeg at andre legger ut stygge bilder og forskjellig piss, og de får alltid nok liker/kommentarer. Hva om folk faktisk kommenterte innhold og ikke så an personen først? Jeg er ikke en fæl og forhatt person. Er folk redde for å kanskje være den eneste som ga respons, fordi det gjør dem til en like stor taper som meg? Dette er mennesker i 20-årene. Ganske umodent. Anonymous poster hash: 5c6b0...32a Kommenterer du og liker selv da? Ikke morsomt å kommentere og like ting hos venner når man aldri får det samme tilbake Om du er mer aktiv mot vennene får du de også mer opp i nyhetsoppdateringen, da ser de også ofte dine innlegg og kan kommentere deg
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Jeg opplever det samme, alltid kun de samme personene som liker ting.. Ikke alltid de jeg har mest kontakt med engang.. Hvordan innstiller man å komme med på "alle nyheter" da? Anonymous poster hash: e8f67...6e2
Miss Undercover Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 (endret) Jeg er helt sikker på at jeg hadde fått tjue liker og ti kommentarer om jeg var en populær person. Anonymous poster hash: 5c6b0...32a Jeg er helt sikker på at du hadde fått masse positiv oppmerksomhet både på FB og ellers om du hadde vært mer positivt innstilt - både mot deg selv og verden generelt. Alle er så dumme og alle er så falske og andre har det mye bedre enn deg - sånne tanker blir man bitter og innesluttet av. Om du ønsker deg en bedre hverdag (som jeg leser mellom linjene at du gjør), så vil jeg virkelig anbefale deg å senke skuldere, se på verden som et vennlig sted og anta det beste om andre. Likes'ene vil hagle. Endret 17. januar 2014 av Miss Undercover 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #16 Skrevet 17. januar 2014 Facebook sensurerer feeden til folk ganske kraftig, basert på gjensidig aktivitet. Jeg har en egen liste for de jeg vil følge med på, likevel tar FB og bortprioriterer mer stille venner på min feed. Så jeg har måttet gå inn på deres profil og like alt de foretar seg i perioder, for at FB skal skjønne at jeg vil ha deres oppdateringer. Dette gidder vanligvis ikke folk å gjøre, men det du kan gjøre er å øke din egen prioritet, ved å like og kommentere mye hos vennene dine. Jeg poster sjeldent, men er aktiv på andres tråder, og de få gangene jeg poster får jeg sjokkerende mange likes, fordi jeg er synlig på deres feed, via min aktivitet på deres poster. Anonymous poster hash: 8423a...438
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå