AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Jeg holder på å gå ned i vekt, og jeg har funnet et kostholdsregime jeg trives med men som også lar meg gå ned i vekt høvelig jevnt og trutt. Dog har dette gjort meg noe ensformig i matveien nettopp fordi jeg vet at dette funker, og det vet jeg ikke om er så bra. Middagene er varierte, men det er frokost, lunsj og kvelds som er problemet. For øyeblikket er de 90% av tiden slik som dette; Frokost: Yoghurt dobbel 0% til frokost + en gulrot/eple/pære/banan og en håndfull valnøtter Lunsj: 3 finn crisp multigrain som regel med skinke, agurk og tomat, noen ganger ost og paprika, og en gulrot, kålrabibit, sukkererter, noe crunshy Kvelds: Fruktsalat av hva enn jeg måtte ha, ca 250 gram Så jeg varierer frukten og grønten jeg spiser, men yoghurten og knekkebrødene og pålegget er så godt som alltid det samme. Jeg får i meg samlet 1500 kalorier, men er dette for ensformig?:S Anonymous poster hash: 4149f...cae
Pringle Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Noe av det bedre jeg har sett, faktisk. Men muligens noe fettfattig, prøv å bytt ut yoghurten med en fullfet en. Hvis du blir sulten om kvelden etter all frukten (sier ikke at du nødvendigvis blir det, eller at det er for mye frukt), så vurder å spise noe fett/protein i tillegg (mye fruktsukker som kan få blodsukkeret til å svinge).
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Derp, jeg har jo lagt den i feil forum. Kan en mod flytte den? Noe av det bedre jeg har sett, faktisk. Men muligens noe fettfattig, prøv å bytt ut yoghurten med en fullfet en. Hvis du blir sulten om kvelden etter all frukten (sier ikke at du nødvendigvis blir det, eller at det er for mye frukt), så vurder å spise noe fett/protein i tillegg (mye fruktsukker som kan få blodsukkeret til å svinge). Så bra:) Når jeg logger i myfitnesspal så går jeg som regel i null på fett da? Kanskje jeg får i meg mesteparten av fettet til middag; det blir jo det jeg får via det som er i kjøttet eller fisken jeg spiser, rapsoljen jeg steker i og nøtter. Og avokado/guacamole som jeg nå har fått opp øynene for:P Synes det er helt rart å bli fortalt jeg må spise mer fett når man som regel spiser for mye av det Det hender jeg er sulten på kvelden ja, men ikke alltid, det har som regel sammenheng med hva jeg har spist til middag. Men kan vel alltids koke ett egg? Er det ikke både fett og proteiner i det? Digger kokt egg:) Anonymous poster hash: 4149f...cae
Pringle Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Så bra:) Når jeg logger i myfitnesspal så går jeg som regel i null på fett da? Kanskje jeg får i meg mesteparten av fettet til middag; det blir jo det jeg får via det som er i kjøttet eller fisken jeg spiser, rapsoljen jeg steker i og nøtter. Og avokado/guacamole som jeg nå har fått opp øynene for:P Synes det er helt rart å bli fortalt jeg må spise mer fett når man som regel spiser for mye av det Det hender jeg er sulten på kvelden ja, men ikke alltid, det har som regel sammenheng med hva jeg har spist til middag. Men kan vel alltids koke ett egg? Er det ikke både fett og proteiner i det? Digger kokt egg:) Anonymous poster hash: 4149f...cae Haha, ja, det er litt rart å si "spis mer fett" også...! Men det er jo kalorier i både karbohydrat, fett og protein, vi trenger alt sammen, men i riktig balanse og i riktig mengde. Fett er ikke farlig, karbohydrat er heller ikke farlig, men det kan gi økt sultfølelse hos mange. For folk som vil ned i vekt er jo dét ganske kontraproduktivt Digger kokt egg jeg også Du kan gjerne spise egg sammen med frukt - gjør som du selv ønsker så lenge du holder deg på et kalorinivå så du får et passe underskudd. Jeg liker filosofien til MFP; leser endel på forumet der og holdningen er at alt er lov, men med måte.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Haha, ja, det er litt rart å si "spis mer fett" også...! Men det er jo kalorier i både karbohydrat, fett og protein, vi trenger alt sammen, men i riktig balanse og i riktig mengde. Fett er ikke farlig, karbohydrat er heller ikke farlig, men det kan gi økt sultfølelse hos mange. For folk som vil ned i vekt er jo dét ganske kontraproduktivt Digger kokt egg jeg også Du kan gjerne spise egg sammen med frukt - gjør som du selv ønsker så lenge du holder deg på et kalorinivå så du får et passe underskudd. Jeg liker filosofien til MFP; leser endel på forumet der og holdningen er at alt er lov, men med måte. Nei, ingenting er farlig i riktig mengde! Har alltid fått høre at man skal spise masse proteiner for å dempe sultfølelsen på kaloriunderskudd, men visste ikke at de andre to kunne gi økt sultfølelse. Lærer noe nytt hver dag! Egg og frukt hørtes kanskje ikke ut som den beste combo'en, men har ofte savnet noe varmt på hvelden så hvorfor ikke avslutte med et varmt egg:) Men fint å vite at dietten ikke er helt skrudd selv om den er ensformig, med mindre noen andre har noe å tilføye? Anonymous poster hash: 4149f...cae
Pringle Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Nei, ingenting er farlig i riktig mengde! Har alltid fått høre at man skal spise masse proteiner for å dempe sultfølelsen på kaloriunderskudd, men visste ikke at de andre to kunne gi økt sultfølelse. Lærer noe nytt hver dag! Egg og frukt hørtes kanskje ikke ut som den beste combo'en, men har ofte savnet noe varmt på hvelden så hvorfor ikke avslutte med et varmt egg:) Men fint å vite at dietten ikke er helt skrudd selv om den er ensformig, med mindre noen andre har noe å tilføye? Anonymous poster hash: 4149f...cae Jeg skulle ikke ha skrevet "det" når jeg ønsket å være veldig presis! Jeg mente å si at karbohydrat kan gi økt sultfølelse. Fett og protein gir oftest økt metthetsfølelse! Dietten din virker verken skrudd eller ensformig. Det virker ikke som du kutter ut matvaregrupper, du har en grei kalorisum og du spiser forskjellige ting til hvert måltid, så jeg støtter det du gjør, virkelig. Og det virker som det virker, også, så bare fortsett
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #7 Skrevet 17. januar 2014 Jeg skulle ikke ha skrevet "det" når jeg ønsket å være veldig presis! Jeg mente å si at karbohydrat kan gi økt sultfølelse. Fett og protein gir oftest økt metthetsfølelse! Dietten din virker verken skrudd eller ensformig. Det virker ikke som du kutter ut matvaregrupper, du har en grei kalorisum og du spiser forskjellige ting til hvert måltid, så jeg støtter det du gjør, virkelig. Og det virker som det virker, også, så bare fortsett Vel, dette er en sannhet for lavkarbere. Mange andre vil si at fett gir lite metthetsfølelse pr kalori fordi det er 9 kcal / gram fett, kontra 4 kcal pr gram karbohydrat eller protein. En skje olje innholder mye kalorier men gir lite metthetsfølelse, for eksempel. Anonymous poster hash: daa42...fb5 1
Pringle Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Vel, dette er en sannhet for lavkarbere. Mange andre vil si at fett gir lite metthetsfølelse pr kalori fordi det er 9 kcal / gram fett, kontra 4 kcal pr gram karbohydrat eller protein. En skje olje innholder mye kalorier men gir lite metthetsfølelse, for eksempel. Anonymous poster hash: daa42...fb5 Jeg er glad for at du nyanserer! Det er klart at man "sparer" mange kalorier ved å være OBS på fettet også. Men det er ikke så galt som man skal ha det til. Som et eksempel: I en brødskive med smør er det like mange kalorier i brødet som i smøret. For meg er det best med en lett blanding av fett, protein og karbohydrat. Akkurat nå ligger jeg på K 35%, P 20%, F 45%, det vil si like mange gram fett og protein, og da fungerer jeg bra. Jeg skulle nok tro - og jeg har vokst opp med - at mest mulig mengde er best for metthet, men det er ikke sikkert det er den eneste sannheten. Hva om mye mat gir større magesekk og behov for mer mat, mens mer kaloritett mat gir like mye metthet med mindre volum? Dette bør det forskes mer på (eller resultatene gjøres mer kjent).
annonym-123 Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 jeg har en undersøkelse om hva som er den mest populære middagsretten i norge så det hadde vært fint hvis dere kunne svare på denne: https://www.onlineundersokelse.com/s/c82bdcb På forhånd takk for hjelpen
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 Jeg skulle ikke ha skrevet "det" når jeg ønsket å være veldig presis! Jeg mente å si at karbohydrat kan gi økt sultfølelse. Fett og protein gir oftest økt metthetsfølelse! Dietten din virker verken skrudd eller ensformig. Det virker ikke som du kutter ut matvaregrupper, du har en grei kalorisum og du spiser forskjellige ting til hvert måltid, så jeg støtter det du gjør, virkelig. Og det virker som det virker, også, så bare fortsett Ja ok, da er jeg med;) Men så bra at dietten min ikke er helt på jordet:) OG den funker kanon, har gått ned 2kg, woop woop!:D Anonymous poster hash: 4149f...cae 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå