AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Hei Jeg sitter her litt fortvilet og rådvill. Både her om dagen når jeg hentet 3 åringen og i dag når jeg hentet 1 åringen får beskjed om at de fryser raskt når de er ute og trenger varmere tøy... Altså de har på seg ullstrømpebukse, ulltrøye, genser og bukse når jeg levere dem. I bhg har de 3-4 par ullsokker, tykke hjemmestrikkede ullbukser og genser, fleec bukse/genser, tykke vanntette forede sko og sherocks m/ullforing og ekstra såle. Også har de ullvotter og polvotter i tilegg til tykke bobledresser. Og luer. Så jeg aner virkelig ikke hva mer jeg kan kjøpe inn??? prøvde å spørre i dag, hva de ønsker, men fikk ikke noen konkret svar, utover at det var hender og føtter som var værst. Noen tips til hva jeg bør kjøpe inn?? Hva har småbarna deres på seg ute på vintern?? Her er det snø, og minus 5-8 grader Anonymous poster hash: 8950c...703
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Høres nå ut som de har det som trengs til å være ute i kaldt vær. Og har de for mye på seg blir det bare vanskeligere å bevege seg. De har ikke for mye på beina i skoene da? Hvis det blir trangt i skoene er det lett å bli kald på beina. Hvilket merke er det på dressene de har? Anonymous poster hash: daa50...a10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Høres ut som det samme som mine bruker. Ullundertøy, tykkere ulldress/genser og bukse, foret vinterdress. Det jeg har syntes har vært litt vanskelig å finne er votter, nå har vi omsider landet på Hestra som fungerer bra. Av luer bruker vi kun baklava siden det luner godt i halsen og deler av kinnene. Min yngste blir iallfall iskald hvis han ikke har noe i halsen. Vi måtte forresten ta med hjem de tykke ullsokkene fordi personalet i bhg tok de på inni vinterskoene. Det ødelegger funksjonen til skoene + at de blir for trange så føttene blir iskalde.Anonymous poster hash: 17301...dc1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Kanskje skoene er for trange? Da blir de ofte kalde. Cherrox er jo ikkeaærlig varme, så ville fokusert på skoene. Kanskje votter med ullfôr? Tar de av buksa og genseren og bruker kun ull? Det må vi for at han ikke skal bli kald. Er dressene impregnerte og skikkelig vindtette? Anonymous poster hash: 055ea...0e6
Gjest Lypcha Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Jeg tipper også på at det kanskje blir for trangt i skoene. Datteren min bruker strømper, body, genser, bukse, fleecedress, bobledress, votter, lue med hals og norheim vintersko. Hun holder seg god og varm. Samme vær her som hos deg.
Silfen Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 (endret) Det høres jo i utgangspunktet greit ut. Mini hadde, da hun gikk i friluftsbhg; ull innerst. Ull som vanlige klær utenpå der igjen. Enten et par tynne ullsokker med tykke utenpå eller et par tykkere innersokker. Brukte kun tights, aldri strømpiser, for da er det lettere å skifte. Når de var ute, også den vinteren vi her på vestlandet hadde 20 minus, så var det ulldress som hører til trolldressen utenpå de to lagene med ull fra før og deretter trolldressen, forsåvidt uforet siden foret var løst på allerede. På beina var det viking goretex med ullsåle. Våtere, og da også mildere, dager, var det viking sine thermostøvler med ullsåle. Hodet hadde lue/hals i ull. Tror hun aldri var kald på de fire årene hun gikk der. Som de andre sier så kan det godt være at det er for trangt på beina. Ettåringen skal nå uansett ikke være såååå lenge ute at de klærne du beskriver er nok til at barnet skal fryse. Endret 16. januar 2014 av Silfen
Lammelåret Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Tynne ullvotter inni de tykke? Jeg ville spurt i barnehagen hvor lenge ungene er ute og hvor aktive de er. Kan være at de er for lenge ute og beveger seg lite (typisk for de minste ungene). Kanskje hun skal være ute kortere perioder? Ellers er det eneste jeg kan tenke meg er at klærne er for stramme eller at personalet ikke har på de riktige klær. Utrolig vondt å få slik beskjed og særlig når en ikke får hjelpsomme svar. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Hmm takk for svar! Skoene er helt nye, og faktisk litt for store, selv med sokker oppi, det er noen Viking sko. Dressene og vottene er Reflex. Men jeg får prøve å høre med de en gang til, hva de mener de bør ha, Er jo ikke så rart at 1 åringen blir kald, han har nettopp lært å gå, men har jo så mye klær på seg at han sliter med å bevege seg i all snøen, så han sitter mye stille ute. Jeg et mest fristet til å be dem gå inn når ungene fryser med så mye klær, da er det ikke noe poeng i være ute bare for å være det! TS Anonymous poster hash: 8950c...703
Silfen Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Hmm takk for svar! Skoene er helt nye, og faktisk litt for store, selv med sokker oppi, det er noen Viking sko. Dressene og vottene er Reflex. Men jeg får prøve å høre med de en gang til, hva de mener de bør ha, Er jo ikke så rart at 1 åringen blir kald, han har nettopp lært å gå, men har jo så mye klær på seg at han sliter med å bevege seg i all snøen, så han sitter mye stille ute. Jeg et mest fristet til å be dem gå inn når ungene fryser med så mye klær, da er det ikke noe poeng i være ute bare for å være det! TS Anonymous poster hash: 8950c...703 Sleng med et lammeskinn som de setter ungen på når de er ute. Hadde selv med skinn som jeg ga til barnehagen og der sov de til og med på, på akebrett eller i lavvoen, uten at de ble kalde.
onyx Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 Noen unger fryser jo lettere enn andre og de minste er jo ofte lite aktive og bør vel ikke sitte ut i timesvis heller bare for å være ute.. Så i tilegg til å spørre personalet hva som mangler, så kan det være lurt å spørre de hva de faktisk tar på ungene når de går ut! I vår barnehage har jeg klær til ungene, men det er tydeligvis ikke gitt at personalet faktisk tar de i bruk, så har funnet ungene i barnehagen med f.eks. kun strikka ullbukse ute i søla mens regnbuksa lå inne i garderoben...
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #11 Skrevet 16. januar 2014 Hmm takk for svar! Skoene er helt nye, og faktisk litt for store, selv med sokker oppi, det er noen Viking sko. Dressene og vottene er Reflex. Men jeg får prøve å høre med de en gang til, hva de mener de bør ha, Er jo ikke så rart at 1 åringen blir kald, han har nettopp lært å gå, men har jo så mye klær på seg at han sliter med å bevege seg i all snøen, så han sitter mye stille ute. Jeg et mest fristet til å be dem gå inn når ungene fryser med så mye klær, da er det ikke noe poeng i være ute bare for å være det! TS Anonymous poster hash: 8950c...703 Reflex er forsåvidt gode dresser det, men jeg syns ikke den er varm nok som vinterdress når vinteren er på sitt kaldeste, så da tror jeg at ville vurdert noe annet. Her sverger jeg til Reima som vinterdress (og de er det jo fullt mulig å få til redusert pris nå.) Mine har bare et ekstra lag med ull eller fleece under sin og er gode og varme. Anonymous poster hash: daa50...a10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #12 Skrevet 16. januar 2014 Gutten min er 18 mnd og er ikke ute nå som det er snø og kaldt. Han sover ute, men de sier det bare er bortkastet og tilogmed de større barna på 2 år, som løper har problemer med å bevege seg med så mye klær + snø. Skjønner ikke hva de skal ha han ut etter en gang. Ellers syns jeg jo bhg bør kunne gi deg svar på hva de trenger litt mer konkret, det er jo trossalt dem som kler på de og ser hvordan og gjerne hvorfor de blir kalde. Merkelig. Anonymous poster hash: 826ac...71b
Silfen Skrevet 16. januar 2014 #13 Skrevet 16. januar 2014 Med mindre du bor i Finnmark eller andre steder som det er tilsvarende kaldt, så er det jo helt idiotisk å holde barn inne bare fordi det er snø! 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #14 Skrevet 16. januar 2014 Med mindre du bor i Finnmark eller andre steder som det er tilsvarende kaldt, så er det jo helt idiotisk å holde barn inne bare fordi det er snø! hehe nei bor ikke i Finnmark, men Oslo! Jeg mener vel ikke at de ikke skal gå ut, men at de kansje kan vurdere å være litt kortere ute når det er snø, kaldt, og ungene fryser til tross for mye varme klær.... Anonymous poster hash: 8950c...703
Frisørdama Skrevet 16. januar 2014 #15 Skrevet 16. januar 2014 Kan det være at personalet ikke kler godt nok på de da? De skal jo ikke fryse om de har ull innerst, ulltøy og vinterdress pluss ullvotter, ull-lue og ullsokker i vinterstøvler. Har vært borti bhg ansatte som ikke har sett hva ungene kler på seg og ikke sjekket at de har votter, og også de som ikke setter på ekstra lag hvis ungen går i strømpebuksa inne før de skal ut..
Sunshine Skrevet 16. januar 2014 #16 Skrevet 16. januar 2014 Vi bruker hestra votter med ullfor inni nå som det er såpass kaldt. Mange har gjerne litt for store votter og tynne ullvotter inni der igjen. Vi har en Refleksdress og en Reimadress, og sistnevnte er den som brukes i barnehagen. Reflexdressen brukes kun som reservedress her hjemme, og frøkna vår på 2,5 klagde over at hun frøs etter 45 min i -8 grader selv om hun var i aktivitet. Det er vanskelig når de er så små som din er. De sitter mye i ro og tåler mye mindre kulde enn barn som går og løper rundt. Ta en skikkelig prat med barnehagen og spør hva de kler på, hvor han er kald og hvor lang tid det tar før han blir kald. At et lite barn som nesten sitter stille blir kald på en halvtime-time er ikke så rart. Småbarnsavdelingen vår tar hensyn til de minste barna og har korte perioder ute, og det ville jeg spurt om de gjorde hos dere også.
Raquelle Skrevet 16. januar 2014 #17 Skrevet 16. januar 2014 Jeg jobber i bhg, og det er av med vanlige klær å på med ull innerst, på med tykkere ull eller fleece, så dress, tykke votter, ullsokker vist det trengs og er plass. Vi er ikke lenge ute med de minste nå, rundt 30min. De større er ute rundt 1time, litt ettersom. Men vi går inn litt etter litt med noen om gangen, og lar ingen være ute å fryse. Høres ut som de har bra med tøy, så forstår ikke hvordan de kan fryse. Er ikke av mangel på tøy i hvertfall...
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #18 Skrevet 17. januar 2014 Hestra sine votter har giftstoffer i merket på votten, så ville ikke kjøpt det merket til små barn som putter vottene i munnen. Hestra fikk stryk i siste testen i Foreldre og Barn pga dette.Anonymous poster hash: 5188a...36f
ViljaH Skrevet 17. januar 2014 #19 Skrevet 17. januar 2014 Småbarn blir ofte kalde på beina pga litt dårlig sirkulasjon/inaktivitet. Jeg har kuttet type ullvang-sokker fordi de blir kaldklamme i dem. Bruker tynne ullstrømper innerst og strikka ullsokker over på kalde dager. Bruker hestra-votter her også. Og reima vinterdress (minste har med dunfyll, men vanlig vinterdress med godt lag ull under funker også). Spør dem hva de tar på helt nøyaktig, så finner du kanskje problemet.
Gjest Magdalene Skrevet 17. januar 2014 #20 Skrevet 17. januar 2014 Gutten min er 18 mnd og er ikke ute nå som det er snø og kaldt. Han sover ute, men de sier det bare er bortkastet og tilogmed de større barna på 2 år, som løper har problemer med å bevege seg med så mye klær + snø. Skjønner ikke hva de skal ha han ut etter en gang. Anonymous poster hash: 826ac...71b Er du ikke ute med ungen din du nå da eller? Det er jo masse man kan gjøre ute med de små nå. I bhg til mine barn aker de masse nå, og til og med de minste elsker det jo! Det er jo ikke akkurat kaldt i osloområdet om dagen. Minus 5-7 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå