AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 I dag var det altså billettkontroll på bussen i dag, og der ble jeg da ''tatt'' og fikk et gebyr. Det som da skjedde var at jeg hadde et 7-dagers billett på kortet mitt som skulle gå ut omtrent Kl 14:15, og derfor fylte jeg på billetten i dag morgen ca Kl. 07:20 med et 30-dagers kort. Da jeg skulle hjem fra skolen i dag og steg på bussen omtrent Kl. 14:20, greide jeg selvfølgelig å glemme å aktivere mitt nye månedskort. Jeg satt på 2-3 stopp på bussen før jeg kom på at jeg ennå ikke hadde aktivert det nye kortet mitt, det vil si at jeg satt på bussen i litt under 5 minutter. Det var da bussen hadde først stoppet og latt folk på og av, jeg aktiverte kortet mitt. Selvfølgelig viser det seg at den ene personen som kom inn da bussen stoppet, og før jeg kom på at jeg måtte aktivere kortet mitt, var en kontrollør i sivil. Så for denne kontrolløren så det antageligvis ut som om jeg hadde vært på bussen uten gyldig billett med vilje og først nå bestemte meg for å aktivere kortet mitt. Da jeg forklarte han hva som hadde skjedd, så sa han heldigvis at han skjønte at jeg snakket sant, men måtte gi meg gebyr for det. Han sa at han skulle skrive ned (på et eller annet ark??) at jeg var veldig samarbeidsvillig osv, og at jeg burde klage på gebyren. Det virket altså som om han mente at jeg kom til å få gjennomslag for klagen. Men nå kommer jeg snart til spørsmålet mitt. Dette har aldri, aldri skjedd med meg før. Jeg pleier alltid å ha gyldig billett når jeg er på bussen/t-banen, så jeg vet helt ærlig talt ikke hva jeg skal skrive i denne klagen. Hva er det egentlig jeg skal skrive? Skal jeg bare skrive nøyaktig hva som skjedde? Også et enda viktigere spørsmål, jeg er bare 17 år. Er det slik at foreldrene mine kommer til å få vite noe om dette? Må de skrive under klagen eller noe sånt? Jeg vil helst ikke at de får vite dette. Jeg pleier som sagt alltid å ha med meg gyldig billett, og jeg orker ikke at de skal bli sure bare for denne ene gangen jeg glemmer å aktivere kortet mitt. Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 At du glemmer å aktivere kortet ditt er faktisk ikke deres skyld. Forøvrig tror jeg kontrolløren løy til deg for å få deg til å vedta boten på stedet. Anonymous poster hash: 0d723...284 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 At du glemmer å aktivere kortet ditt er faktisk ikke deres skyld. Forøvrig tror jeg kontrolløren løy til deg for å få deg til å vedta boten på stedet. Anonymous poster hash: 0d723...284 Han sa det etter at han hadde vedtatt boten, og han gjentok det flere ganger. Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 *Jeg, skal det så oer Ts Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Hvis du hadde gyldig billett i det du ble "sjekket" selv om kontrolløren så det så har han ikke lov til å bøtelegge deg. Hadde du stemplet billetten før han kom..............? Eller var du "på vei"? Anonymous poster hash: e96d1...c11 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Hvis du hadde gyldig billett i det du ble "sjekket" selv om kontrolløren så det så har han ikke lov til å bøtelegge deg. Hadde du stemplet billetten før han kom..............? Eller var du "på vei"? Anonymous poster hash: e96d1...c11 Vel, han sto der mens jeg stemplet den. Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Men jeg visste ikke at han var en kontollør før han dro opp den maskinen Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Den ville jeg ikke vedtatt hvis jeg var deg, men dra til Trafikanten, eller hva det heter nå, og forklar situasjonen.Anonymous poster hash: 5f08f...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Han "...måtte gi gebyr"!! Slike uttrykk liker jeg ikke noe særlig, ikke tror jeg noe særlig på det heller. Anonymous poster hash: ed89d...646 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #10 Skrevet 16. januar 2014 Den ville jeg ikke vedtatt hvis jeg var deg, men dra til Trafikanten, eller hva det heter nå, og forklar situasjonen.Anonymous poster hash: 5f08f...ea1 Unnskyld, men jeg er egentlig litt usikker på hva som menes med det. Jeg skrev under på den lappen han ga meg om det er det du mener? Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #11 Skrevet 16. januar 2014 Han "...måtte gi gebyr"!! Slike uttrykk liker jeg ikke noe særlig, ikke tror jeg noe særlig på det heller. Anonymous poster hash: ed89d...646 Så jeg burde ikke ha skrevet under? Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #12 Skrevet 16. januar 2014 Jeg skjønner ingen ting jeg. Fikk du bot selv om du ikke ble tatt uten gyldig billet? Og den forrige billetten var vel fortsatt gyldig når du gikk på bussen?Anonymous poster hash: aa18a...e78
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #13 Skrevet 16. januar 2014 Skriv det han sa til deg, og din versjon av handlingsforløpet. Jeg håper du fikk navnet hans, eventuelt en annen måte å få dem til å kontakte rett kontrollør på for å få bekreftet historien. Bare skriv akkurat hva som skjedde, og legg til det han sa til deg. Understrek akkurat hvilken avgang og hvilket tidspunkt dette skjedde, så de eventuelt kan forsøke å lete opp kontrolløren på den måten. Foreldrene dine får ikke vite noen ting nå som du er gammel til å få bøter på egen hånd, med mindre de f.eks. har innsyn i bankkontoen din (noe som er ganske vanlig før fylte 18) og ser at penger har forsvunnet til Ruter AS fra kortet ditt - dersom du betalte på stedet, altså. Ruter informerer dem ikke. Ruter behandler ikke klager ved personlig oppmøte, og den policy-en etterlever de faktisk, så du må nesten bare satse på å sende en klage. Dropp å betale boten inntil videre, hvis du ikke betalte den der og da. Anonymous poster hash: 4d83a...8ac
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #14 Skrevet 16. januar 2014 Jeg korrigerer meg selv: Dette er forsåvidt ikke en bot, men et gebyr. Rett skal være rett, det har litt juridisk betydning. Anonymous poster hash: 4d83a...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #15 Skrevet 16. januar 2014 Jeg skjønner ingen ting jeg. Fikk du bot selv om du ikke ble tatt uten gyldig billet? Og den forrige billetten var vel fortsatt gyldig når du gikk på bussen?Anonymous poster hash: aa18a...e78 Han sto rett ved den maskinen man bruker for aktivere kortet (kommer ikke på navnet), og jeg aktivere kortet mens hans sto der. Så plutselig når jeg setter meg tilbake til plassen min, så åpner han jakken sin og drar ut de maskinene (?) kontrollørene pleier å ha og sa... Herregud, jeg husker ikke hva han sa nå, bare at han sjekket (det aktiverte) kortet mitt, så spurte han noe om at jeg nettopp hadde aktiverte kort(husker ikke helt), også sa han at han måtte gi meg en gebyr. Nå når jeg leser hva jeg skriver, så blir jeg egentlig veldig usikker på nøyaktig hvordan det skjedde... Altså jeg kommer ikke på hva han sa, som førte til at jeg forklarte meg, og igjen førte til at han sa at jeg måtte få en gebyr... Jeg husker altså ikke mye av samtalen, bare at jeg ble drittlei meg, og han sa at jeg burde klage.... Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #16 Skrevet 16. januar 2014 Jeg skjønner ingen ting jeg. Fikk du bot selv om du ikke ble tatt uten gyldig billet?Og den forrige billetten var vel fortsatt gyldig når du gikk på bussen?Anonymous poster hash: aa18a...e78 Den forrige billetten skulle gå ut omtrent 14:15 (da jeg brukte den i dag morgen, sjekket jeg det). Jeg gikk på bussen omtrent 14:20 Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #17 Skrevet 16. januar 2014 Jeg synes det er helt på trynet, du hadde gyldig billett, og siden han var sivil så kunne ikke du vite at han var kontrollør og derfor ha aktivere kortet ditt fordi du skjønte du ville bli bustet.Anonymous poster hash: aa18a...e78
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #18 Skrevet 16. januar 2014 Skriv det han sa til deg, og din versjon av handlingsforløpet. Jeg håper du fikk navnet hans, eventuelt en annen måte å få dem til å kontakte rett kontrollør på for å få bekreftet historien. Bare skriv akkurat hva som skjedde, og legg til det han sa til deg. Understrek akkurat hvilken avgang og hvilket tidspunkt dette skjedde, så de eventuelt kan forsøke å lete opp kontrolløren på den måten. Foreldrene dine får ikke vite noen ting nå som du er gammel til å få bøter på egen hånd, med mindre de f.eks. har innsyn i bankkontoen din (noe som er ganske vanlig før fylte 18) og ser at penger har forsvunnet til Ruter AS fra kortet ditt - dersom du betalte på stedet, altså. Ruter informerer dem ikke. Ruter behandler ikke klager ved personlig oppmøte, og den policy-en etterlever de faktisk, så du må nesten bare satse på å sende en klage. Dropp å betale boten inntil videre, hvis du ikke betalte den der og da. Anonymous poster hash: 4d83a...8ac Hva skal jeg starte med å skrive? Skal jeg skrive noe som sånt som: ''Jeg vil klage på en hendelse...'' Jeg virker sikkert skikkelig dum nå beklager, har bare aldri skrevet noe sånt før. blir bare nervøs ved tanken. Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #19 Skrevet 16. januar 2014 At du glemmer å aktivere kortet ditt er faktisk ikke deres skyld. Forøvrig tror jeg kontrolløren løy til deg for å få deg til å vedta boten på stedet. Anonymous poster hash: 0d723...284 Kortet mitt var aktivert i da han skulle sjekke kortet mitt... Anonymous poster hash: 9bedf...fd9
MunaMadan Skrevet 16. januar 2014 #20 Skrevet 16. januar 2014 Kjedelig. Denne kontrolløren var lite smidig. På ruters sider har de klageskjema, gå på kontakt oss osv. Du har formulert deg helt fint i hovedinnlegget her, bare kopier det og lim inn. Og så sletter du det som er overflødig informasjon, og legger til det du skrev om at du aktiverte kortet foran den sivile kontrolløren, og at han dro opp maskinen etterpå. På slutten skriver du at du vil ha refundert gebyret og oppgir kontonummeret ditt. "På forhånd takk!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå