AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Hei, Jeg har en mor med cøliaki, og etter at jeg har flyttet hjemmefra har jeg selv begynt å bli dårlig i magen og slapp. Har testet meg for cøliaki ved slange ned i tarmen og blodprøver, men har det ikke. Tror jeg bare ikke er så vant til å spise mat med mye gluten i, har jo blitt lite utsatt for det hjemme. Tenkte derfor å minske gluten i kosten ved å bake egne brød. Spiser ikke mye glutenholdig ellers, og er egentlig lite glad i butikkbrød. Syns ikke min mors brød er spesielt gode, hun baker fra disse ferdigposene. Brødene fra bakern er gode, men det beste bakeriet er så langt unna:/ Er det noen som har oppskrifter på gode glutenfrie brød? Helst uten hele korn, da jeg reagerer på det også. Gjerne med ingredienser jeg får tak i på iherb, siden det er lite spesialbutikker her. Får fiberhusk på butikken her nede da. Takker på forhånd for tips Anonymous poster hash: 6a0a4...02c
Despicable Me Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Brød med Jyttemjøl Teff & OriginalIngredienser: 5 dl Jyttemjøl Teff1 dl Jyttemel Original1 ss linfrø eller andre frø(Hirse, sesam, solsikke, valmuefrø, amarant, quinoa)2 ss honning1 ts salt3 ss oljeCa. 5 dl vann1 pk tørrgjørSett gjerne til urter eller lignende(estragon, timian eller oregano, oliven, sol tørkede tomater, raspet gulrot, ristede gresskarfrø, pinjekjerner m.m.)Fremgangsmåte:Ha alt det tørre i en bolle. Bland honning i det lunkne vannet. Elt deigen godt i maskin 3 – 4 minutter. Deigen blir ganske løs og kan ikke eltes på benk. La deigen heve ca. 1 time. Pensle en form og strø gjerne med frø i formen (Hirse, sesam, valmue eller lignende). Stekes ved 200 grader ca. 40 min. Pass på overvarmen og dekk til hvis nødvendig. GLUTENFRITT BRØD, 1 brød i 2 litersform. 4 dl malte glutenfrie havregryn 2 dl glutenfrie havregryn 4 dl jyttemel orginal 50 gram tørrgjær 1 ts bakepulver 1-1 1/2 ts salt (bruk mindre hvis du lager til barn) 1 dl solsikkefør 1/2 dl gresskarfrø 1 ts honning eller annen søtning (kan sløyfes) 2 ss fiberhusk 3 ss smør (kan byttes ut med olje) 6 dl melk (eller surmelk) Mal havregrynene i en foodprosessor før du samler alle de tørre ingrediensene i kjøkkenmaskinen. Smel smøret i en kjele, tilsett melken og varm den opp (ca 42 grader med tørrgjær). Visp inn fiberhusken i melken, hold det lunkent mens det får svelle i 10 minutter. Tilsett honningen sammen med melkeblandingen. Start kjøkkenmaskinen før du heller i litt og litt av væsken. La maskinen gå en stund, trengs når du bruker jyttemel for at det skal danne seg tråder som binder deigen. Du vil få en fast, men litt klissete deig. Dekk deigen godt med plast og la den stå til heving i 1-2 timer. Deretter former du ett brød, legger det over i en smurt eller bakepapirdekt form, og lar det etterheve under plast i 30-45 minutter. Stek brødet nederst i ovnen på 200 grader i 45 minutter, jeg pleier å ta det ut av formen etter 30 minutter og steke det videre på en rist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå