Gå til innhold

Ville du drukket din egen urin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.kk.no/926420/ville-du-drukket-din-egen-urin

"Et britisk kjærestepar som må sies å være over middels opptatt av helse - men kanskje ikke helt på den måten andre er - drikker sin egen urin.

De mener det kan forebygge depresjoner, i tillegg til å gi klarere øyne og penere hud.

Å drikke sin egen urin er blitt en alternativ helsetrend og kalles blant tilhengere «urinterapi», skriver Daily Mail."

Jeg kan være med på karboredusert kosthold, barfotløping, juice cleansing og andre trendy livsstilstilskudd, men å drikke sitt eget piss...? Kjør debatt!

Anonymous poster hash: d1edc...f22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsefriker baserer seg stort sett på anekdotiske bevis i stedet for forskningsresultater. :) Derfor ender de ofte opp med å gjøre ting som er helt på trynet.

Anonymous poster hash: 09c58...97d
  • Liker 4
Skrevet

Med tanke på hvor vondt det faktisk egentlig lukter så tror jeg faktisk jeg ville ha stått over det gitt. :P

*Fysj!* >_<

Skrevet

Det er ingen helsemessige gevinster knyttet til dette. Bare nok et bevis på at alternativbevegelsen ikke skjønner hvordan kroppen fungerer.

Har man tilgang til vann og mat er det ingen grunn til å gjøre dette.

Anonymous poster hash: 66b8a...7d2

Skrevet

Neitakk.... Urk

Skrevet

Haha, nei absolutt ikke. Eneste unntaket hadde vært hvis jeg hadde vært strandet et øde sted uten ferskvann over lang tid og det var eneste måten å få i seg væske på. Men jeg tviler veldig på at det skjer uansett.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg kunne drikke den om jeg fikk lov til å destillere den først

Skrevet (endret)

Haha, nei absolutt ikke. Eneste unntaket hadde vært hvis jeg hadde vært strandet et øde sted uten ferskvann over lang tid og det var eneste måten å få i seg væske på. Men jeg tviler veldig på at det skjer uansett.

Det ville dessverre ikke hjulpet noe særlig, selv om det er mindre salt enn saltvann (typisk 3-4% salt i havvann). Avhengig av hvor dehydrert du var på det tidspunktet. Men det ville uansett ikke rehydrert deg da saltinnholdet nok vil være høyere enn i fysiologisk saltvann som er kroppens ideele saltinnhold (0,9%).

og for å svare på trådens spørsmål: nei

Endret av AUG---UAG
Gjest MammatilTiana
Skrevet

Nei, og ikke andres heller..

Skrevet

Jeg ville kanskje vurdert det om jeg av en eller annen grunn var i en nødsituasjon og ikke hadde tilgang på noe mat eller drikke. Men for helsefordelene? Ikke faen.

Skrevet (endret)

Oops, dobbeltpost!

Endret av -littleme-
Skrevet

Tror ikke mye på dette.Men dersom det var en beviselig helseeffekt,og dama mente det var bra for meg,da kunne jeg gjort det hvis jeg fikk det fra henne :regn:

Anonymous poster hash: 32852...f5e
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke høres så veldig fristende ut. :P Kun hvis jeg ikke hadde tilgang til drikke for en kort periode, og holdte på å dø av tørste.

Anonymous poster hash: a9bfd...987
Skrevet

Hvis jeg lå for døden og det eneste som hjalp var å drikke min egen urin hadde jeg sikkert gjort det. Ellers tror jeg at jeg (ikke så ofte) bare holder meg til et normalt, sunt kosthold, gitt. :P

Skrevet (endret)

Jeg ville kanskje vurdert det om jeg av en eller annen grunn var i en nødsituasjon og ikke hadde tilgang på noe mat eller drikke. Men for helsefordelene? Ikke faen.

Det å drikke urin har like lite for seg som å drikke saltvann i en nødsituasjon, ut over at det inneholder avfallstoffer så inneholder urin mye salt, og dette særlig når du er dehydret - noe som som man som regel er i en nødsituasjon hvor man vurderer å drikke eget piss. Du vil altså sannsynligvis miste mer vann enn du får i deg gjennom å drikke det. Bear Grylls gjorde det bare for å tekke seere. Britiske SAS instruerer soldatene sine til å holde seg unna tre typer vann utenom saltvann: urin, skittent vann og vann hvor det antas å ha et stort innhold av diverse kjemikalier, f.eks vann ved en gård hvor det brukes sprøytemidler, selv i nødsituasjoner.

Endret av meh
Skrevet

i urin er det salter og avfallsstoffer fra kroppen, så nei det kan umulig være bra for helsa å få i seg stoffer som kroppen skiller ut fordi den ikke har behov for det.

kunne ikke falt meg inn å drikke det. eneste måtte ha vært om jeg MÅTTE for å overleve, men da er det spesielle ting du må gjøre først for at det skal være "bra" å drikke.

Anonymous poster hash: 9f160...a6f
Skrevet

Neeei, jeg henger meg nok ikke på denne trenden heller :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...