Gå til innhold

Hvor jogge når marka blir fullt av skispor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå laver snøen ned! I følge skiforeningens føremelding har de enda ikke lagt skispor der jeg bruker å jogge i Maridalen-området, men nå er det bare et tidsspørsmål før det kommer skispor. Hvor gjør jeg av meg da?

Jeg kan ikke jogge på asfalt pga ryggen. Jeg holder til i Sagene/ Torshov/ Nydalen/ Storo området, og vil helst ha kortest mulig reisevei dit jeg skal.

Kjære KG! Hvor skal jeg jogge? Hvor gjør dere av dere, dere andre som også foretrekker å jogge i skogen?

Anonymous poster hash: a7715...8ab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare gå på ski istedet? Det gjør jeg.

Anonymous poster hash: 44ebb...e6a
  • Liker 2
Skrevet

Joda, jeg kan gå på ski også, men det blir liksom noe helt annet. Jeg får ikke den samme frihetsfølelsen som jeg får av å løpe.

Anonymous poster hash: a7715...8ab
Skrevet

Det er ikke mulighet for å jogge ved siden av sporet da? Så du ikke ødelegger sporet, men likevel kan jogge der du vil.

Gjest Solsmil
Skrevet

Det er ikke mulighet for å jogge ved siden av sporet da? Så du ikke ødelegger sporet, men likevel kan jogge der du vil.

Hele traseen er ofte spor, skøytesporved siden av klassisksporene. Veldig dumt å løpe der og.

Skrevet

Rundt Sognsvann burde kanskje være et alternativ?

Anonymous poster hash: 12839...58f
  • Liker 1
Skrevet

Lager de virkelig skispor overalt? Hva med folk som vil gå tur med hunden sin liksom?

Husker der jeg hadde hesten for noen år tilbake, der var det noen private som hadde skaffa løypemaskin ell no, lagde spor overalt og påsto vi ikke kunne ri i skispora... Idiot! Passa på å tråkke de spora godt ihjel for å si det sånn, før han gnåla var vi greie og gikk ved siden av :P

Men poenget er om du er sikker på at alt er merka løyper? For hvis de bare lager spor i hytt og pine overalt kan de jo ikke nekte folk å bevege seg der!

• Liker 4
Skrevet

Lager de virkelig skispor overalt? Hva med folk som vil gå tur med hunden sin liksom?

Husker der jeg hadde hesten for noen år tilbake, der var det noen private som hadde skaffa løypemaskin ell no, lagde spor overalt og påsto vi ikke kunne ri i skispora... Idiot! Passa på å tråkke de spora godt ihjel for å si det sånn, før han gnåla var vi greie og gikk ved siden av :P

Men poenget er om du er sikker på at alt er merka løyper? For hvis de bare lager spor i hytt og pine overalt kan de jo ikke nekte folk å bevege seg der!

Når det er snø er marka stengt for de som bruker den resten av året til å jogge, gå tur, lufte hund ol.

Anonymous poster hash: 9a576...30a

Skrevet

Det er innendørs joggemuligheter på Bilsett. Ellers kan du jogge rundt Valleløkka? St. Haugen er også en mulighet.

Skrevet

Her i Tromsø har vi 1,5 m "gåsone" ved siden av det ene klassisksporet (og så et par-tre meter for skøyting i midten, og klassiskspor nr to på motsatt side). Det må da finnes noe sånt i Oslomarka også, på noen løyper?

Anonymous poster hash: 0aa94...185
  • Liker 2
Skrevet

Rundt Sognsvann er fint. Litt kjedelig å løpe rundt samme løype 2-4 ganger, men gret nok... Ellers er Bygdøy et godt alternativ. Det hender også jeg går for Vigelandsparken, men det er jo asfalt...

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er også spor. Det blir ødelagt.

Hundene er med på skitur. Skiforeningen har avtale med grunneier der de lager spor, så det er ingenting du kan si på det.

Her i Tromsø har vi 1,5 m "gåsone" ved siden av det ene klassisksporet (og så et par-tre meter for skøyting i midten, og klassiskspor nr to på motsatt side). Det må da finnes noe sånt i Oslomarka også, på noen løyper?

Anonymous poster hash: 0aa94...185

Nei, heldigvis ikke.

TS, du kan løpe inne på Bislett, langs E18 fra Aker Brygge og vestover, ute på Bygdøy, rundt om i byen osv.

Anonymous poster hash: 94e43...f22

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er også spor. Det blir ødelagt. Hundene er med på skitur. Skiforeningen har avtale med grunneier der de lager spor, så det er ingenting du kan si på det. Nei, heldigvis ikke. TS, du kan løpe inne på Bislett, langs E18 fra Aker Brygge og vestover, ute på Bygdøy, rundt om i byen osv. Anonymous poster hash: 94e43...f22

Nja, løper man heller ved siden av sporet! Med hunden!

Anonymous poster hash: 9a576...30a

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Du har Voldsløkka. Løpe rundt og rundt der. Det blir vel fort et ekstra joggespor der også, da det er en del joggere der.

Og om du vil ut i skogen, så kan du jogge opp fra Skar og opp mot Øyungen. De lager skispor bare på vestsiden av elva. På østsiden så er det brøyta vei opp til Øyungen. Bratt men en fin tur.

Og om du vil løpe på skogsstier, så kan du begynne fra bommen ved Maridalen Skole. Innover der er det flere ridestier, som er fine å løpe på. Hestene tråkker opp gode stier, som gåedene/løpende kan få mye glede av. Stiene der går til Skjærsjøen, Turter og Fagervann.

• Liker 3
Skrevet

Hundene er med på skitur. Skiforeningen har avtale med grunneier der de lager spor, så det er ingenting du kan si på det.

"Hundene er med på skitur" Jøss, kan du snakke for alle som har hund i hele Norge der det lages skispor eller? Jeg hadde ikke tatt med bikkja på skitur for å si det sånn :P

Mulig skiforeningen har avtale med grunneier de fleste steder, men noen steder har de faktisk ikke det. Det vet jeg fordi der jeg snakker om at vi red var det stalleier som var en av grunneierne ;)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Går da fint å jogge ved side av skisporet, men man må passe seg for de som kommer på ski.

Jeg var på ski igår kveld, og det var mange som var ute og luftet hunden eller jogget.

Og noen har jo også med hunden sin på ski.

Ikke lag et problem av det :)

Endret av Bølle
Skrevet

Går da fint å jogge ved side av skisporet, men man må passe seg for de som kommer på ski.

Jeg var på ski igår kveld, og det var mange som var ute og luftet hunden eller jogget.

Og noen har jo også med hunden sin på ski.

Ikke lag et problem av det :)

Det går da slett ikke fint! Sporet blir ødelagt! Er du klar over hva det koster å kjøre løyper?

Det er plenty av veier opp der det bor folk i marka, f.eks opp til Ullevålsseter og mange steder i Sørkedalen.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

I Oslo er det ikke mulig å jogge ved siden av skisporet. Eller det er mulig, men faren for å bli spidda av en skistav er dessverre til stedet. Man har lov, men en god del skifolk er ikke særlig interesert i å være rause og sporty.

Men når det er sagt, så er hunder, unger og gående velkomne til å bruke løyper. Så lenge de ikke ødelegger skisporene.

Hund i skiløyper er ingen problem - http://www.skiforeningen.no/tips_og_triks/markavett/hund_i_marka

Og allemannsrettet gjør at man kan ferdes der det går skispor. Men som sagt, så blir det et helvete om man gjør dette. Spesielt nære de større byene.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det går da slett ikke fint! Sporet blir ødelagt! Er du klar over hva det koster å kjøre løyper?

Det er plenty av veier opp der det bor folk i marka, f.eks opp til Ullevålsseter og mange steder i Sørkedalen.

De som kjører løypemaskinene synes bare det er hyggelig å se gående også ;) Man har faktisk lov å gå der. Men man må holde seg helt unna selve sporene.

• Liker 1
Skrevet

Jogg langs øvre del av Akerselva. Fra Nydalen opp til Stilla er det grusvei.

Anonymous poster hash: 43671...423

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...