Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://e24.no/eiendom/sjefoekonom-mener-det-er-bedre-aa-leie-enn-aa-eie/21488370

Sjeføkonom mener det er bedre å leie enn å eie i disse tider. Hva mener du?

Man kan jo leie en ganske fresh leilighet i Oslo (all inclusive) til 12 000, det blir 6 000 per person hvis man er to. Skal man kjøpe så koster den kanskje 2,5 millioner, og det blir mye i renter og avdrag per måned, pluss strøm, vann og andre ting.

Anonymous poster hash: 48948...859
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville basert meg på å leie for de neste 1 1/2- 2 årene.

• Liker 1
Skrevet

Kjøp kjøp kjøp!

Det vil ikke bli store svingninger i boligprisene her i landet med det første uansett, den bremsen som er satt på prisstigningen de siste året er utelukkende medieskapt.

Skrevet (endret)

Nåja. Godt mulig det lønner seg for noen, men for min del så er det ingen tvil om at det lønner seg å eie. Jeg betaler 4500 kr i boliglån + 2000 kr i fellesutgifter (inkluderer blant annet fyring, varmtvann, tv og internett). Det blir altså 6500 kr pr mnd. Skulle jeg leid tilsvarende i Oslo ville det kostet meg omtrent like mye eller mer.

Skulle det lønt seg måtte jeg ta til takke med kollektiv og færre kvadratmeter. Her må jeg nesten se på trivsel versus økonomi, og jeg trives ikke i kollektiv. Kollektiv er jeg ferdig med, jeg ønsker å skape mitt eget hjem, og da måtte det i så fall ha blitt en leilighet på tilsvarende størrelse som den jeg har selv. Ser at man kan få leilighet på tilsvarende størrelse til rundt 5500 kr pr mnd, men da kommer utgifter som strøm, internett etc i tillegg. Og da blir det plutselig ikke så veldig lønnsomt allikevel, da kan jeg likegodt eie.

Nå er ikke jeg avhengig av å bo i Oslo, bare for å understreke det, derfor har jeg bodd i Akershus det siste halve året, og mange år i Kristiansand og Akershus før det. Men jeg har ikke lappen og siden jobben er i Oslo er jeg avhengig av et relativt godt kollektivtilbud som ikke gir altfor lang reisevei. Jeg orket ikke lenger å pendle 1 1/2 time hver vei for å komme meg til jobb. Jeg valgte derfor å kjøpe en (andel i) leilighet på østkanten som trengte litt oppussing (helt like leiligheter som min som var pusset opp gikk for 3-500 000 kr mer rundt det tidspunkt jeg kjøpte min) og har vist seg å være en god løsning for meg slik jeg ser det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Skrevet

Artikkelen TS linker til er fra august 2013.

Her er bankens uttalelse fra i dag:

"Bankes ferskeste prognose for boligprisene fremover legger til grunn at prisene, som falt litt i fjor, skal fortsette å falle i år (ned fire prosent) og ikke stige igjen før i 2017. Til sammen tror banken at boligene vil synke 7,5 prosent i verdi de neste tre årene.

Kan krakke også uten boble
Norge er ett av få land i verden der prisene så langt ikke har gått på en smell, selv om boligprisene over tid har steget langt mer enn lønningene og gjeldsgraden har passert 200 prosent av disponibel inntekt."

Anonymous poster hash: 750a1...8f0
  • Liker 3
Skrevet

Det spørs helt på tidsperspektivet man har. Per nå så leier jeg en 2 (3)-roms i Oslo for 11k i måneden inkludert alt, med grei plass til meg og datteren min. Jeg kunne hatt råd til å kjøpe noe tilsvarende, selv om det nok blir litt dyrere pr. måned, men velger å se an litt, da vi uansett vil trenge 2 fullverdige soverom + gjerne litt flere kvadratmeter innen få år.

Er selvfølgelig en del ulemper med å leie også, særlig dersom prisene stiger mye innen jeg kjøper selv, men det er jo også dyrt å selge, og jeg vil ikke kjøpe en leilighet uten å vite at jeg i det minste kan bo der i mer enn 5 år. Heldigvis har jeg rom i budsjettet til å spare en del til bolig i mellomtiden. Hvis alt av midler hadde gått med på å leie hadde jeg kanskje ikke vært like fornøyd med nåværende situasjon.

Skrevet

Kristiansand

Er du sørlending?

Har du sånn dialekt som Sunniva fra Kjuttavika? :wow::blomst:

Skrevet

Er du sørlending?

Har du sånn dialekt som Sunniva fra Kjuttavika? :wow::blomst:

Hehe, nei. Jeg er egentlig fra Oslo, men bodde 4 år i Kristiansand. :)

Skrevet

Jeg tror nok det kommer litt an på hvordan man ser det, men for min del fant jeg ut at bo i kollektiv kostet ca 500 mindre i måneden, enn leiligheten jeg kjøpte meg. Nå er det såpass mye triveligere å bo i en leilighet man føler eierskap til, enn å leie i et kollektiv, at det vil jeg absolutt si det er verdt.

Anonymous poster hash: 9b80d...df3
  • Liker 2
Skrevet

Kjøpte en liten leilighet i borettslag betaler ca 1300kr i fellesutgifter og 1800kr i lån, så totalt 3100kr i mnd. Ikke gale det! Vil anbefale å eie hvis du kan få startlån. Kjøp noe lite til rundt 1 million. Bedre å betale tilbake til seg selv enn å leie. Ingenting tyder på at boligmarkedet vil gå i stå før lønningene til den vanlige nordmann minker. Og det tror jeg ikke kommer til å skje sånn helt uten videre, med tanke på at Norge har oljeformue som kan ordne de aller fleste finansielle problemer.

Anonymous poster hash: 601b6...e71
  • Liker 2
Skrevet

Hvis jeg kunne, hadde jeg kjøpt uansett. Usikkerheten ved å leie, i tillegg til prisene for tiden er grunnen til det. Akkurat nå har jeg bare råd til å eksistere, ikke leve, og på sikt er jo det veldig deprimerende.

• Liker 2
Skrevet

http://e24.no/eiendom/sjefoekonom-mener-det-er-bedre-aa-leie-enn-aa-eie/21488370

Sjeføkonom mener det er bedre å leie enn å eie i disse tider. Hva mener du?

Man kan jo leie en ganske fresh leilighet i Oslo (all inclusive) til 12 000, det blir 6 000 per person hvis man er to. Skal man kjøpe så koster den kanskje 2,5 millioner, og det blir mye i renter og avdrag per måned, pluss strøm, vann og andre ting.

Anonymous poster hash: 48948...859

Hvis man har råd til å sitte på den leiligheten til boligmarkedet tar seg opp igjen, har man en god investering. Å eie handler ikke om måneder og uker, det handler om investeringer over år.

• Liker 2
Skrevet

Kjøp kjøp kjøp!

Det vil ikke bli store svingninger i boligprisene her i landet med det første uansett, den bremsen som er satt på prisstigningen de siste året er utelukkende medieskapt.

Og prisveksten som har vert de siste 20 årene er tilfeldigvis også utelukkende medieskapt.. :)

Anonymous poster hash: 59d36...3e8

• Liker 2
Skrevet

Det spørs helt på tidsperspektivet man har. Per nå så leier jeg en 2 (3)-roms i Oslo for 11k i måneden inkludert alt, med grei plass til meg og datteren min. Jeg kunne hatt råd til å kjøpe noe tilsvarende, selv om det nok blir litt dyrere pr. måned, men velger å se an litt, da vi uansett vil trenge 2 fullverdige soverom + gjerne litt flere kvadratmeter innen få år.

Er selvfølgelig en del ulemper med å leie også, særlig dersom prisene stiger mye innen jeg kjøper selv, men det er jo også dyrt å selge, og jeg vil ikke kjøpe en leilighet uten å vite at jeg i det minste kan bo der i mer enn 5 år. Heldigvis har jeg rom i budsjettet til å spare en del til bolig i mellomtiden. Hvis alt av midler hadde gått med på å leie hadde jeg kanskje ikke vært like fornøyd med nåværende situasjon.

Det er godt mulig du sparer på å leie noen år fremover nå. Leiligheter i Oslo har vel blitt nesten 10% billigere i snitt, siden toppen i fjor sommer.

Med nordmenns skyhøye gjeldsgrad og det store gapet som har blitt mellom folks inntekt og boligprisene, så er det ihvertfall ingen fare for at prisene løper i fra deg oppover de neste årene.

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg kunne, hadde jeg kjøpt uansett. Usikkerheten ved å leie, i tillegg til prisene for tiden er grunnen til det. Akkurat nå har jeg bare råd til å eksistere, ikke leve, og på sikt er jo det veldig deprimerende.

Hva er usikkert ved å leie?

Skrevet

Hva er usikkert ved å leie?

F.eks. at man må flytte fordi eier skal bruke leiligheten til svigermor som er blitt enke, og man etter kort tid i neste leilighet ikke vet hva som blir fremover fordi vertsparet har gjort det slutt. Det gjør at man føler usikkerhet, og liten mulighet til å ha kontroll med egne boforhold

• Liker 6
Skrevet

Og prisveksten som har vert de siste 20 årene er tilfeldigvis også utelukkende medieskapt.. :)

Anonymous poster hash: 59d36...3e8

Nei, prisveksten skyldes naturligvis lønnsveksten og et annet eventyr som startet i 1979.

Hold sarkasmen din for deg selv eller og bidra heller med noe positivt :)

Skrevet

Nåja. Godt mulig det lønner seg for noen, men for min del så er det ingen tvil om at det lønner seg å eie. Jeg betaler 4500 kr i boliglån + 2000 kr i fellesutgifter (inkluderer blant annet fyring, varmtvann, tv og internett). Det blir altså 6500 kr pr mnd. Skulle jeg leid tilsvarende i Oslo ville det kostet meg omtrent like mye eller mer.

Skulle det lønt seg måtte jeg ta til takke med kollektiv og færre kvadratmeter. Her må jeg nesten se på trivsel versus økonomi, og jeg trives ikke i kollektiv. Kollektiv er jeg ferdig med, jeg ønsker å skape mitt eget hjem, og da måtte det i så fall ha blitt en leilighet på tilsvarende størrelse som den jeg har selv. Ser at man kan få leilighet på tilsvarende størrelse til rundt 5500 kr pr mnd, men da kommer utgifter som strøm, internett etc i tillegg. Og da blir det plutselig ikke så veldig lønnsomt allikevel, da kan jeg likegodt eie.

Nå er ikke jeg avhengig av å bo i Oslo, bare for å understreke det, derfor har jeg bodd i Akershus det siste halve året, og mange år i Kristiansand og Akershus før det. Men jeg har ikke lappen og siden jobben er i Oslo er jeg avhengig av et relativt godt kollektivtilbud som ikke gir altfor lang reisevei. Jeg orket ikke lenger å pendle 1 1/2 time hver vei for å komme meg til jobb. Jeg valgte derfor å kjøpe en (andel i) leilighet på østkanten som trengte litt oppussing (helt like leiligheter som min som var pusset opp gikk for 3-500 000 kr mer rundt det tidspunkt jeg kjøpte min) og har vist seg å være en god løsning for meg slik jeg ser det.

Husk i regnestykket også å ta med tapte renteinntekter. For en bolig på 1500000 ville du fått renteinntekter på 43000 i året.

Skrevet

Husk i regnestykket også å ta med tapte renteinntekter. For en bolig på 1500000 ville du fått renteinntekter på 43000 i året.

Ja?

Skrevet

Hvis du hadde de pengene, noe du ikke har. De er banken sine. Du kan alltids låne dem mens du leier, men hvilken bank ville gått med på det?

Du kan ikke tenke slik.....

Anonymous poster hash: 88f45...92f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...