AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Broren min og faren min krangler om hva leiligheter er. Faren min sier at leiligheter er investeringsobjekter som øker i verdi og som man kan regne med vil fortsette å generere verdier i fremtiden. Broren min sier at leiligheter er forbruksvarer som slites ned og egentlg TAPER verdi, og at grunnen til at de stiger i verdi nå er at det bygges for få av dem og at det dermed blir press på boligmarkedet. Vet ikke hva jeg skal tro. Anonymous poster hash: e2231...092
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Alle boliger får slitasje, så den der forstår ikke jeg helt. Leiligheter i byer vil alltid være attraktivt. Anonymous poster hash: a9017...687
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 BIler vil også alltid være attraktivt, men at noe er attraktivt betyr ikke at det er investeringer. Anonymous poster hash: e2231...092
Druid Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Broren min og faren min krangler om hva leiligheter er. Faren min sier at leiligheter er investeringsobjekter som øker i verdi og som man kan regne med vil fortsette å generere verdier i fremtiden. Broren min sier at leiligheter er forbruksvarer som slites ned og egentlg TAPER verdi, og at grunnen til at de stiger i verdi nå er at det bygges for få av dem og at det dermed blir press på boligmarkedet. Vet ikke hva jeg skal tro. Anonymous poster hash: e2231...092 Begge har rett. Leiliheter er typisk den boligformen som stiger mest og mest konsistent. Som investeringsobjekt er de trygge basert på at leiligheter typisk bygges sentralt i miljøer med tilgang på arbeidsplasser og infrastruktur. Gitt Norsk boligpolitikk, og denne endres svært sakte siden den er 100%politisk styrt, vil det fortsette å være en lukrativ plass å legge penger. Jeg bruker ikke tid til forklare HVORFOR markedet er slik at det ikke kan kollapse totalt i denne posten. Problemet er at bolig , som absolutt alle andre ting, er forbruksvare i form av at de slites, må rehabiliteres, (du har gjerne lyst på penere bad og male stua. ) Så snakket man bare om at man eide boligen og leide den ut og ikke la penger i den, vil den være investeringobjekt, og ellers er det bruksobjekt med en markant kost. 1
Lea2 Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Jeg er mest enig med faren din i de fleste tilfeller. Men det kommer an på beliggenhet. Sentralt i storbyer vil jeg tro at leiligheter øker i verdi uansett. Nyetablerte og single, studenter og urbane mennesker vil alltid ønske å bo sentralt og lettvindt i storbyene. I tillegg blir det sjelden bygget nye leiligheter nær sentrum, da det allerede er så godt som fullt. Litt mer ute på landsbygda tror jeg at folk ofte kjøper leiligheter for å bo og at disse ofte synker litt i verdi (om de er nye) eller at prisene holder seg ganske stabile. Det er gjerne lave priser på eneboliger på mindre steder og folk flytter i leilighet senere i livet for å ha mindre vedlikehold når de er pensjonister og når barna har flyttet ut. Ofte selger disse en enebolig og tar opp mer lån for å kjøpe en mindre leilighet nær et sentrum. Uansett hvordan boligmarkedet utvikler seg fremover, så tror jeg mindre leiligheter, sentralt i storbyer, vil holde seg og øke i verdi. Dette med slitasje tror jeg heller ikke spiller så stor rolle. De fleste vedlikeholder og pusser opp en leilighet både når de kjøper, bor og selger. Nordmenn liker å pusse opp!
Kimiko Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Boliger er gullinvesteringer. De genererer verdier som bare det. Hadde alle eid en bolig hadde alle blitt mangemillionærer om noen år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå