AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Jeg spør dere som liker å trene bein/ rumpe litt systematisk. Jeg trener ulike øvelser (glute bridge, hip thrust, knebøy feks) og bruker 10 kg vekt som jeg tar 3x12 av et par ganger i uka. Rumpa mi har fått en ny snert og blitt løfta et par hakk så jeg er glad for det Det jeg lurer på er om jeg burde løfta tyngre og færre reps? Eller skal jeg fortsette med samme vekt og øke antall reps? Hører mange sverge til tyngre vekter. Hvordan vil dette endre rumpa mi? Vil den bli enda mer spretten? Vil den vokse? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Håper på svar! Anonymous poster hash: 53840...a8e
SKE87 Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Jeg spør dere som liker å trene bein/ rumpe litt systematisk. Jeg trener ulike øvelser (glute bridge, hip thrust, knebøy feks) og bruker 10 kg vekt som jeg tar 3x12 av et par ganger i uka. Rumpa mi har fått en ny snert og blitt løfta et par hakk så jeg er glad for det Det jeg lurer på er om jeg burde løfta tyngre og færre reps? Eller skal jeg fortsette med samme vekt og øke antall reps? Hører mange sverge til tyngre vekter. Hvordan vil dette endre rumpa mi? Vil den bli enda mer spretten? Vil den vokse? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Håper på svar! Anonymous poster hash: 53840...a8e Såkalt hypertrofitrening (muskelbyggende) som du ønsker ligger på 8-12 repetisjoner, så hvis du gjør 12 tunge løft er dette bra, men ikke gå over dette. Hvis du med de vektene du bruker plutselig klarer 13 eller 14, nooe som vil være logisk etter en tids trening, må du huske og legge på mer vekt. Det viktigste innen styrketrening for å få gode resultater er å løfte tungt nok. Det er ikke sånn at 12 reps = 12 reps uansett. De må være tunge. Den siste repetisjonen skal være så tung at du ikke klarer å ta en til, skjønner? Da vil du merke fremgang fort 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Når jeg trener Body Pump, så har jeg 20 kg vekt og tar sånn ca 80 reps på knebøy, pluss like mange reps på utfall. Såpass må til. Anonymous poster hash: 67ec7...34e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Når jeg trener Body Pump, så har jeg 20 kg vekt og tar sånn ca 80 reps på knebøy, pluss like mange reps på utfall. Såpass må til. Anonymous poster hash: 67ec7...34e Ville ikke hatt de knærne i godt voksen alder. Men du gjør det kanskje ikke så ofte. Anonymous poster hash: ce5de...34d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Ville ikke hatt de knærne i godt voksen alder. Men du gjør det kanskje ikke så ofte. Anonymous poster hash: ce5de...34d Er godt voksen og trent dette en til to ganger i uka et helt år. Null problem med knær Anonymous poster hash: 67ec7...34e
SKE87 Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Når jeg trener Body Pump, så har jeg 20 kg vekt og tar sånn ca 80 reps på knebøy, pluss like mange reps på utfall. Såpass må til.Anonymous poster hash: 67ec7...34e Ja, men det er utholdende styrketrening - ikke muskelbyggende, som TS etterspør... 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 TS her. Tusen takk for svar! Jeg lurte mest på muskelbyggende trening ja. Tror jeg fortsetter med 3x12 med 10 kg en stund til og så øker jeg vekta gradvis. Slik det er nå så sliter jeg litt på de siste repetisjonene på siste sett. Er det riktig eller bør jeg slite med siste repetisjonen på hvert sett? Anonymous poster hash: 53840...a8e
SKE87 Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 TS her. Tusen takk for svar! Jeg lurte mest på muskelbyggende trening ja. Tror jeg fortsetter med 3x12 med 10 kg en stund til og så øker jeg vekta gradvis. Slik det er nå så sliter jeg litt på de siste repetisjonene på siste sett. Er det riktig eller bør jeg slite med siste repetisjonen på hvert sett? Anonymous poster hash: 53840...a8e Du skal løfte så du sliter ved hvert sett, og derfor er det viktig å ha lange nok pauser til at du klarer å gjennomføre alle settene etter planen. Hvis du synes dette høres tidskrevende ut kan du, For å spare litt tid, feks gjøre først en benøvelse og deretter en overkroppsøvelse i pausen og vis versa
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Det skal jeg gjøre neste gang! Er nybegynner så jeg merker raskt fremgang. Veldig gøy. Skal kjøpe med 12 og 16 kg kettlebell nå så jeg kan øke litt i øvelsene. Det som er så gøy er at de som blir for lette for rumpe-øvelser etter hvert kan jeg bruke til utholdende kettlebell-trening likevel Anonymous poster hash: 53840...a8e
Dreamgirl Skrevet 18. januar 2014 #10 Skrevet 18. januar 2014 Som nybegynner er det ofte vanlig og øke med 0,5 til 1,5 kg i uka på diverse øvelser, spesielt knebøy da dette trener store muskelgrupper Tar du hardt nok i så er dette helt fult mulig, og du vil få kjappere resultater Også vil jeg anbefale gående utfall (søk eventuelt på youtube), gjør underverker på rumpa, samt gluten bridge men vet mange dropper denne fordi det er en litt "klein" øvelse. Det er disse jeg har kjørt det siste året (dog med variasjon), og rumpa mi har fått en helt annen FEMININ form! Er nå på et 2-split program som jeg trener 4 ganger i uken. Får da gått igjennom hele kroppen 2 ganger Er superfornøyd :D Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #11 Skrevet 18. januar 2014 For deg som klarer 80 reps - da er det for lett. Det optimale er 3-5 reps på max, og siste runde skal du ta så mange du klarer. Klarer du mer enn 3 , er det for lett! Anonymous poster hash: 85047...53b
Dreamgirl Skrevet 18. januar 2014 #12 Skrevet 18. januar 2014 (endret) For deg som klarer 80 reps - da er det for lett. Det optimale er 3-5 reps på max, og siste runde skal du ta så mange du klarer. Klarer du mer enn 3 , er det for lett! Anonymous poster hash: 85047...53b Jeg er enig deg at h*n bruker for lette vekter når en klarer 80 reps. Men jeg er uenig i at 3-5 reps er det optimale. Det er viktig og variere treningen og da også repetisjoner og sett Men så klart, kommer jo ann på hva slags resultater man er ute etter. For min egen del har jeg variert de siste årene på antall sett og rep for å variere litt og hva slags resultater jeg er ute etter Endret 18. januar 2014 av Dreamgirl
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2014 #13 Skrevet 18. januar 2014 For deg som klarer 80 reps - da er det for lett. Det optimale er 3-5 reps på max, og siste runde skal du ta så mange du klarer. Klarer du mer enn 3 , er det for lett! Anonymous poster hash: 85047...53b Det er snakk om utholdende styrketrening. Ikke eksplosiv styrke. Jeg foretrekker helt klart utholdende styrke. Tar nå ca 20 kg og da sliter jeg big time. Men det blir en del flere kilo løfta alt i alt bygger musklet gjør man også gitt. Anonymous poster hash: 67ec7...34e
Wonderbitch Skrevet 18. januar 2014 #14 Skrevet 18. januar 2014 Jeg trener ben/rumpe ca tre ganger i uken og bruker 30-50 kg på øvelsene. Men venter fortsatt på den perfekte sprettrumpe hehe. Men det skader jo ikke:-) hvis du blir lei av de "store" øvelsene finnes det også en del morsomme andre øvelser du kan supplere med på fitnessbloggen:-)
moniix Skrevet 27. juli 2018 #15 Skrevet 27. juli 2018 På 16.1.2014 den 6.50, AnonymBruker skrev: Jeg spør dere som liker å trene bein/ rumpe litt systematisk. Jeg trener ulike øvelser (glute bridge, hip thrust, knebøy feks) og bruker 10 kg vekt som jeg tar 3x12 av et par ganger i uka. Rumpa mi har fått en ny snert og blitt løfta et par hakk så jeg er glad for det Det jeg lurer på er om jeg burde løfta tyngre og færre reps? Eller skal jeg fortsette med samme vekt og øke antall reps? Hører mange sverge til tyngre vekter. Hvordan vil dette endre rumpa mi? Vil den bli enda mer spretten? Vil den vokse? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Håper på svar! Anonymous poster hash: 53840...a8e Det her er så individuelt. Avhengig av høyde, muskulatur osv. Jeg trener 150kg x 5. Hvis jeg skal ha høyreps trener jeg 80x12.
Inwe Skrevet 29. juli 2018 #16 Skrevet 29. juli 2018 Det optimale er vel mellom 6-16 reps, men det er sikkert individuelt. Selv kjører jeg tre sett knebøy 16 rep med 60 kg, 11 rep med 70 kg, 6 rep med 80 kg. Du bør også variere øvelsene, alle min benøvelser har fokus på rumpa da jeg gjerne vil ha den større. Kjører ben to ganger i uken, den ene økta består av spark bak i kabel, spark til siden i kabel, etbeins benpress og hip abductsion. Andre økta består av knebøy, utfall forover, hip thrust og strak mark. Alle med 3-4 sett 16-6 reps. Det har gjort underverker for rumpa mi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå