AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Hei! Da er det på tidet for meg å få orden og oversikt over økonomien! Jeg og samboeren har til nå hatt felles økonomi - men da vi føler vi mister oversikt og får mindre respekt av penger på den måten vil vi nå gå over til å ha separat. Hva er dine tips? Jeg har forsøkt å kikke litt på budsjettlaging i DNB sin nettbank men jeg forstår ikke så mye enda.. Hva med felles regningskonto? Felles matkonto? Lage budsjett? Skrive ut pg arkivere alle fakturaer jeg betaler? System? Hva er nødvendig og hva er overflødig? Jeg må innrømme at jeg synes dette er litt overveldende og håper derfor at dere har noen gode tips å komme med? Tusen takk! :-) Anonymous poster hash: 52fbc...734
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Det er ikke nødvendig å skrive ut alle faktueaene dere betaler. Det får da være måte på papirsløsing. Lag et excelark selv. Ta for deg nettbanken din for januar og skriv inn betalingsmottaker og beløp og forfallsdato. Lag en egen kolonne for hvor ofte de kommer. 12 betyr 12 hver måned, 6 betyr annen hver måned, 3 betyr hver kvartal og 1 betyr årlig. Summer nederst. Lag tilsvarende registrering for kortuttak både kontant og i butikk. Merk kjøp i matbutikk med H, klær med K, I for interiør og møbler, M for helse etc. (Dette kan du forøvrig gjøre tilsvarende for faktura som er betalt - A for medlemsskapnog abonnement, B for bolig, S for strøm, T for Telefoni, tv og Internett - etc). Summer. Overfør (jeg vet ikke hvor god du er i Excel - her kan du lage pivoter eller hvis-setninger, eller finn.rad) de forskjellige bokstavene til egne kolonner som gjelder bare den typen utgift. Når du har gjort disse registreringene noen måneder vil du se hvor ofte regningene kommer, hvor dere bruker (ukontrollerte) mye penger og hvor dere kan spare. Alle utgifter som kommer sjeldnere enn en gang i måneden kan dere sette av penger til - dere vil jo få en oversikt over hvor mye dere må spare hver måned ved å gange disse opp til årlig kostnad for deretter å dele på 12. Jeg synes selv disse budsjett greiene som bankene kommer med er dumme dersom man ikke alt har oversikt.
debattanten Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Egen konto til mat og regninger syns jeg er de viktigste punktene. Se over alle regninger igjennom et år, alle dere skal dele på i det minste. Del beløpet på 12 og legg til kanskje 10% så dere har litt å gå på. Sett så dette inn på konto hver måned og betal alle regninger i fra denne. Matkonto, 2 personer burde jo klare å dele matkonto, sett inn det dere føler passer dere, om det er 4000kr eller 6000kr, eller noe annet får dere bestemme Jeg vil holdt denne kontoen utelukkende til mat og husholdningsartikler, ikke bland inn drivstoff og andre ting relatert til bil f.eks. Så syns jeg det er greit med individuell sparing, slik gjør vi det ihvertfall, sparer hver for oss. Likevel så jobber vi jo mot samme mål, men godt å ha litt penger for seg selv
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 Takk for gode og omfattende svar! Jeg skal lese nøye når jeg kommer hjem! Bare en ting - ville dere valgt avtalegiro (autototrekk), eller kun eFaktura hvor man faktisk må inn i nettbank å trykke for overføring? :-)Anonymous poster hash: 52fbc...734
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Jeg har mest mulig på avtalegiro og endrer ofte trekkdato til den dagen jeg får lønn, dvs. tidligere enn det kreves. Da føler jeg at jeg har større kontroll og slipper å huske når forskjellige regninger trekkes. Jeg har de siste månedene registrert alt jeg bruker penger på i nettsiden og appen toshl.com. Der lager man en "tag" for ulike utgifter, så da er det enkelt å f.eks. se hvor mye du bruker på kafe hver måned sånn at du kan bli inspirert til skjerpings. I tillegg får jeg en pekepinn på om budsjettet mitt er realistisk. Anonymous poster hash: bfdaa...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Jeg og samboeren har til nå hatt felles økonomi - men da vi føler vi mister oversikt og får mindre respekt av penger på den måten vil vi nå gå over til å ha separat. Et klokt valg. Det sies at det som eies i fellesskap blir tatt dårligere vare på. Jeg skjønner godt at man ikke tenker så mye på penger når man bruker andres penger. Jeg anbefaler egentlig bare å tenke på pris når du er ute og handler. Og stille deg spørsmålet "Trenger jeg egentlig dette?" når du får lyst på noe. Anonymous poster hash: 90d60...3c9 1
Jolene Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Jeg ville laget meg budsjett, regningskonto og mat/husholdningskonto. Da vil du få en god oversikt over alt av finansielle midler du har til rådighet, samt hvor mye du faktisk har hver måned. Eksempel på budsjett vist nedenfor (ja, det er et meget enkelt budsjett, men fremgangsmetodene er jo det samme):[Til moderator: det er mitt eget bilde]
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Vi har: Felles mat/husholdningskonto Felles regningskonto Felles huslånskonto Felles bufferkonto Egen lønningskonto Egen sparekonto Egne aksjer/fond/pensjonssparing/BSU kontoer Automatisk trekk fra lønnskonto til alle felleskontoer (unntatt buffer, den fylte vi med en gang). Automatisk trekk til egen sparing. Autogiro er satt opp til å trekke fra felles regninger. Der satt vi inn 10 000 hver når vi lagde kontoen, som en buffer, og så betaler vi inn 2500 hver i mnd. Vi har autogiro på alt og nesten ingen engangsregninger, så dette fungerer kjempefint. Vi endte opp med: 3000 hver til husholdning 2500 hver til regninger 5000 hver til huslån Og så bestemmer vi selv hva vi gjør med pengene som er igjen på egen lønnskonto. Jeg har f.eks studielån som jeg betaler på selv, pluss treningsstudio osv. Og så sparer jeg til egen buffer på 50 000 til uforutsette utgifter. Det tok litt tid å få dette i stand, men nå går det av seg selv uten at vi trenger å passe på noe. Veldig oversiktlig og greit Anonymous poster hash: 20ead...f2f 2
Leanne Skrevet 16. januar 2014 #9 Skrevet 16. januar 2014 Ser du har fått mange gode tips, har to ting til du kan gjøre 1) ikke ha mye penger på brukskontoen - dette gjør i allefall at jeg tenker meg mer om når jeg står på butikken, trenger jeg virkelig enda en genser? Har som regel bare 400 kr tilgjengelig. 2) Ukeshandling. Jeg setter over fra regningskonto til brukskonto når jeg skal i matbutikken, handler middag for hele den kommende uken, er flink til å bruke opp rester. Har vi kyllingfilet en dag, kan vi f.eks. ha kyllingsalat noen dager senere med restekyllingen.. Skal jeg f.eks. ha squash til noe, så prøver jeg å finne flere dager hvor vi kan ha det som tilbehør slik at den blir spist opp og ikke mugner i kjøleskapet.. Dette hindrer også impulsskjøp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå