Anehan Skrevet 15. januar 2014 #1 Del Skrevet 15. januar 2014 Jeg har lyst til å så noe nå til våren! Jeg er helt(!) nybegynnerog ønsker derfor tips til hva jeg kan prøve meg på, hvor dere kjøper frø og hva slags utstyr jeg trenger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #2 Del Skrevet 20. januar 2014 Du trenger ikke mye utstyr, du kan så i hva som helst i grunn. Melkekartonger, youghurtbeger osv funker helt fint. Med litt gladplast over i starten mens en venter på at det skal spire. Det som er lurt å bruke litt penger på er å kjøpe god jord, det er viktig for å få fine planter. Finnes egen såjord å få kjøpt, og det anbefaler jeg til nybegynner. Den jorda er blanda ut med endel sand, sånn at småplantene får gode vilkår. Jeg kjøper alltid god jord på gartneri, mens frø kjøper jeg litt forskjellige steder. Større matbutikker eller europris f.eks pleier å ha godt utvalg. Superenkle ting å begynne med er f.eks blomkarse og blomstererter, to blomster jeg bare må ha på sommeren ringblomster er også lette. Litt avhenging av hvor du bor i landet, så kan disse også sås direkte på friland eller kasser ute når det begynner å bli litt varme på våren. Kom på en ting til - en sprayflaske kan være kjekt å ha til å vanne frø og småplanter forsiktig. Får ok til 10 kr på plantasjen for eksempel. Anonymous poster hash: 6a085...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2014 #3 Del Skrevet 20. januar 2014 Finnes forresten et eget forum for folk som er driver med hage og planter, du får nok bedre hjelp der enn her inne http://www.hagegal.no/hagefora/ Anonymous poster hash: 6a085...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 20. januar 2014 #4 Del Skrevet 20. januar 2014 Anbefaler Hagegal jeg også. Men du må ikke så nå (virker som om det er det du ønsker), med mindre du vil ha 1 meter lange skrante planter som ikke har fått nok lys og som dør når du setter dem ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 20. januar 2014 #5 Del Skrevet 20. januar 2014 Når kan man så da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 20. januar 2014 #6 Del Skrevet 20. januar 2014 Jeg er litt rusten på dette nå og husker ikke helt... Men er det vanlig planting i vinduskarmen ville jeg ha sådd ca 4 uker før utplanting. Får de vokse noe særlig inne i vanlig dagslys blir det for mørkt for dem og de vil bli lange, bleke og tynne planter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 20. januar 2014 #7 Del Skrevet 20. januar 2014 Mye er det jo likegreit å plante rett ut i bed/potter også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #8 Del Skrevet 21. januar 2014 Det er vanlig å begynne å så nå for veldig mange sorter, planter som trenger å vokse seg til småplanter inne. Men disse krever gjerne at en har et kjølig rom med godt lys for å få tette og fine planter. Vanlig romtemperatur er for varmt, da tror plantene det er full sommer og vokser alt for fort. For planter som blomkarse og erteblomster er det for tidlig å så nå. Disse er enkle å få til, og anbefales nybegynnere Et godt tips for når det skal sås er å lese bakpå frøpakkene. det varierer mellom sortene hvor tidlig de må sås, og når de kan plantes ut. Pleier å være en grei tegning/diagram på pakken. Står også om frøene evt kan plantes på friland, om de skal stå i sol/skygge, jordtype osv. Anonymous poster hash: 6a085...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mupsi Skrevet 21. januar 2014 #9 Del Skrevet 21. januar 2014 Noe som er veldig lett er salat, sukkererter, reddiker og neper, tomatplanter er også veldig lett egentlig. Bare pass på å fjerne "tjuvene" som vokser ut i "armkroken" over hver gren. Og å vanne mye og gjødsel litt av og til. Kikk på frøpakkene når du skal så de forskjellige tingene, og hvis du skal så blomsterfrø, husk at noen frø ikke kommer opp før året etter du har sådd! :-) lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå