AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Jeg skal kanskje flytte inn med bestevenninnen min og kjæresten hennes (vi bor alle på hver vår studenthybel i to ulike byer nå, men alle kommer til å bo i samme by snart). Vi tenker da å leie en leilighet med to soverom på privatmarkedet. Uansett; jeg har hørt så mange skrekkhistorier om venner som flytter sammen, og er redd for at det skal ødelegge vennskapet vårt. Tanken i seg selv virker veldig koselig og fristende, men jeg er redd drømmen skal vende om til et mareritt. Har dere noen innvendinger, tips eller erfaringer dere vil dele ang. dette? Det vil i så fall glede meg Anonymous poster hash: c88ce...953
Gjest Inferno Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Lag regler for hvem som skal gjøre det og det.
Gjest Linn Cathrin Skrevet 15. januar 2014 #3 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har dessverre dårlige erfaringer med dette, da personen jeg flyttet inn med viste seg å være verdens ekleste og mest møkkete person, som aldri gjorde husarbeid og lot oppvasken flyte. Det ødela vennskapet vårt ganske kraftig, da jeg ikke klarer se på henne på samme måte som før. Likevel, det KAN jo bli en positiv opplevelse å flytte inn med venner, men da ville jeg avklart ting på forhånd, og laget husgregler.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #4 Skrevet 15. januar 2014 Jeg flyttet inn med min bestevenninne. Varte ikke et halvt år engang. Nå har vi desverre ikke kontakt. Vi var som to tvillingsjeler, og det var ingen av oss som hadde trodd at det skulle gå slik. Har hørt mange skrekkhistorier jeg også, men trodde aldri det skulle skje meg. Anonymous poster hash: 09b06...266
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #5 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har flytta inn i et kollektiv sammen med en god venninne. Det fungerte kjempefint, og vi endte opp med å bo sammen i to år. Delte på det meste av husarbeid, spiste middag sammen, så på tv sammen, hadde besøk sammen - ja, vi rett og slett storkoste oss. Har nå bodd sammen med typen i to år, og savner litt å bo sammen med venninna mi.. Det jeg ser for meg kan bli litt utfordrende, er jo at kjæresten til venninna di også skal bo der. Tror jeg hadde syntes at det var litt ubehagelig, uansett om jeg hadde vært deg eller venninna di. Anonymous poster hash: 46d86...0ed
Gjest Gjest_Snerk Skrevet 15. januar 2014 #6 Skrevet 15. januar 2014 Har dessverre hørt mye skrekkhistorier om dette. Kluss i arbeidsfordelingen, for tett på hverandre over lengre tid, osv.
Fuglen Skrevet 15. januar 2014 #7 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har bodd sammen med mange forskjellige venner til ulik tid, og har også bodd sammen med kjæresten min og en kamerat. Det er ikke mye som på forhånd kan si om det går bra eller ikke, egentlig. Flyttet sammen med min absolutte bestevenn, men det fungerte ikke i det hele tatt. Så vi flyttet fra hverandre for å bevare vennskapet. Bodde sammen med en annen veldig god venninne som gikk kjempefin, vi hadde det så utrolig moro! Bodde sammen med kjæresten min og en felles kamerat, det gikk bra, men da begynte jeg å bli litt mer voksen og ville helst bo alene med kjæresten. Bodd sammen med andre venninner og kamerater også, og det har stort sett gått helt fint. Vil bare tipse om at det kan være greit å ha noen regler helt fra begynnelsen, som alle er enige i. F.eks. vaskeliste, at fellesarealene skal være ryddige osv osv. Og det er også viktig å respektere hveranres privatliv. Selv om man bor sammen trenger man noen ganger å få være alene. Det kan også være greit at alle har ansvar for en spesiell ting hver, f.eks. én har ansvaret for strømregninger, en annen har ansvaret for at husleien blir betalt, mens den tredje har ansvaret for internettregningen.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #8 Skrevet 15. januar 2014 Jeg har dessverre dårlige erfaringer med dette, da personen jeg flyttet inn med viste seg å være verdens ekleste og mest møkkete person, som aldri gjorde husarbeid og lot oppvasken flyte. Det ødela vennskapet vårt ganske kraftig, da jeg ikke klarer se på henne på samme måte som før. Likevel, det KAN jo bli en positiv opplevelse å flytte inn med venner, men da ville jeg avklart ting på forhånd, og laget husgregler. Dette hender noen ganger, egentlig alt for ofte. Veldig mange mennesker som ikke klarer å skjønne at det er de selv som roter og ikke andre. Men for all del, med riktige mennesker i hus går det helt fint. Anonymous poster hash: f086d...481
Leahisabella Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 Jeg har bodd sammen med flere av mine venner, og jeg har både gode og dårlige erfaringer. Som regel har det gått bra, men det har endt med noen ødelagte vennskap. Det er utfordrende å være så tett på hverandre over lengre tid, man får se nye sider av hverandre og kanskje er man ikke alltid så flinke til å prate om ting. Jeg annbefaler dere om på forhånd bli enige om hvordan dere skal gjøre det med betaling av felles utgifter som husleie, strøm, internett ol. Dere burde også være enige om hvordan dere skal gjøre det med fordeling av husarbeid (omså sett opp en liste, for det er utrolig kjedelig å bo sammen med noen som slenger dritt rundt seg hele tiden, og aldri vasker eller rydder) og ha regler helt fra begynnelsen av. Når det kommer til innkjøp av mat og husholdningsartikler kan det være lurt å lage et slags budsjett eller noe. Det er også viktig å respektere hverandres privatliv og ta hensyn til hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå