AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #1 Skrevet 15. januar 2014 Eg har invitert til middagsselskap, vi blir ca 22-25 personar. Kva kan eg servere? Er lei av steker av ulike slag med poteter og grønnsaker, vil finne på noko nytt! Forslag? Det kan ikkje vera altfor omfattande, då vi er ganske mange rundt bordet:) Anonymous poster hash: ccc82...f85
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #2 Skrevet 15. januar 2014 Oi, det var litt av et antall! Bacalao, kanskje? Hvis du har store nok gryter. Fin vintermat til mange! Og feks en dessert av appelsiner, som er i sesong nå, og dermed ekstra gode. Eller feks chili con carne, guacamole, grønn salat og brød. Anonymous poster hash: b31dc...10c 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Kjøtt (vilt, hvitt osv), fisk, skalldyr eller veggis?Anonymous poster hash: 95723...f46
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Lapskaus! Det tar litt tid å lage, men å skjære opp grønnsaker kan gjøres dagen i forveien. Det er godt, sunt og enkelt, og i tillegg er det noe de fleste liker. Anonymous poster hash: 50f09...0ba
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Det er litt greit om du sier litt om budsjettet ditt på dette måltidet og om du har noen til å hjelpe deg med å lage det. Selvfølgelig går det an å lage bedre ting enn en gryterett, men det krever jo en del arbeid. Og er enklere å gjøre til 6-8 pers enn til 25. Anonymous poster hash: f8349...2ce
Pingting Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Ja, budsjettet hadde vært kjekt å vite. Om du har råd så er en skikkelig boeuf bourgignon (oksegryte med rødvin) fantastisk. Gryterett javisst, men det er festmat. Oppskriften på Trines matblogg er god. Denne kan godt lages dagen i forveien, den blir i grunnen bedre av å stå over natta. Serveres med potetmos og aspargesbønner. Det store spørsmålet er vel om du har stor nok kjele (hør litt rundt, du kjenner sikkert noen som kan låne bort) og plass til den i kjøleskapet, eventuelt mulighet til å sette den utendørs. Om du har en monsterkjele så kan lammeskanker i en eller annen variant også være en ide. Kokes på plate eller i ovnen. Merk at dette kommer fra en person som aldri har laget lammeskank til 25 stk, det er mulig jeg undervurderer plassen det tar noe voldsomt. Det er uansett kjekk mat som skal koke i 2-3 timer og så er både kjøtt og saus ferdig. En skikkelig god lasagne er kanskje ikke klassisk selskapsmat, men du verden så godt det kan være. To langpanner burde vel holde til 25 stk. Tror jeg? Ovnsbakt, hel ørret? To-tre hele fisk, fyll dem med persille, smør og litt sitron, pakk inn i aluminiumsfolie og bak. Du kan ovnsbake kyllinglår med en krydder/marinade/saus du liker. Om du har råd så er skikkelig kylling fra Stange o.l. mye bedre enn de smakløse prior-greiene. Tilbehør kan være alt fra brød og salat, couscoussalat (særlig om du har en afrikanskinspirert krydderblanding/marinade på kyllingen), potetmos og dampede grønnsaker etc. Andeconfit. Ferdig laget og noe av det beste i verden. Trenger bare å varmes opp i ovnen. Klassisk tilbehør er rotmos av noe slag (jeg har laget jordskokkpure til noen ganger, men tro meg: du vil ikke deg selv så vondt at du skreller jordskokk til 25 stk!). Du kan også koke småpoteter (amandine e.l. om du har råd) - det blir mindre jobb og ikke fullt så tungt. Andeconfit er fett og salt og trenger noe syre ved siden av, så en salat med appelsinfileter, granateple e.l. eller noe annet søtt/syrlig tilbehør er et must. 2
_Aries Skrevet 16. januar 2014 #8 Skrevet 16. januar 2014 Med et så stort antall gjester til bords hadde jeg gått for gryterett. Gjerne av vilt
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 Vet ikke hvor mye penger du vil legge i dette,men skulle jeg hatt middag til så mange ville det blitt enkelt og godt. Jeg har villet helsteke indrefilet. (ordner seg selv,etter du har brunet den ) Soppstuing, smørdampede asparges,fløtegratinerte poteter. Jeg vil ikke ha servering ved bordet. Jeg vil plassere det på et bord,helst med varmeplate på,så gjestene kan forsyne seg selv. Til dessert vil jeg laget en frisk fruktsalat,men nøtter Anonymous poster hash: b2757...da4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå