Gå til innhold

Ødemben/lymfødem- lymfedrenasje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noe vann i bena og fått høre av legen at jeg har ødemben. Dette er ikke noe som andre ser,så det er ikke veldig ille. Allikevel så har jeg vondt når jeg trykker både på lår og legger, jeg har og en del cellulitter og ujevn hud. Er det noen som har erfaring med lymfedrenasje i forhold til dette evt andre behandlingsmetoder? Pris på lymfedrenasje?

Anonymous poster hash: d0f27...9b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

TS

Anonymous poster hash: d0f27...9b2
Skrevet

Hei :) Jeg har lymfødem. Kan fortelle litt om mine erfaringer ifht dette. Ble oppdaget for 4-5 år siden. Jeg begynte bare med å kjøpe meg støttestrømper på apoteket, jeg må ha i klasse 2. De er utrolig dyre, koster 600 for et par.

Gjorde det på denne måten i flere år, før jeg endelig tok litt tak i problemet. I sommer kom jeg meg til fastlege. Det første du må gjøre, er å få diagnosen. Jeg måtte til hjertespesialist først, for å utelukke at det var noe feil med hjertet. tok EKG og Ecco (ultralyd av hjertet), og fikk avkreftet noen form for hjertefeil. Fikk så en henvisning av fastlegen min til fysioterapeut, der hun skrev lymfødem som diagnose. Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, men jeg oppsøkte selv en fysioterapeut som er ekspert på området. Går nå ca en gang i mnd, og betaler ingenting. Fysioterapeuten tok seg av alt av søknader og papirarbeid osv til dette. Det er også fysioterapeut som bestiller støttestrømper til meg, etter spesialsydde mål, ca fem par i året. Får lymfedrenasje, blir da behandlet med pulsator og massasje av lymfeknutene. Er jo ikke sikkert du har behov for lymfedrenasje, dette må nesten fysioterapeut vurdere. Så ikke kast vekk penger på dette:) Du kan få disse utgiftene dekt:) Vil virkelig også anbefale at du går til regelmessig behandling og at du bruker støttestrømper, så ikke problemet forverrer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...